Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Blog

Ik leer beter verplegen

5 2774 Nursing

Sandra Kleefstra

Functie: Blogger Nursing
Sandra werkt op een long/reuma afdeling en blogt over haar werk en leven als verpleegkundige in het ziekenhuis.

Blogger Nursing

Doe mij een nieuwe uitdaging, riep ik. Mijn baas gaf mij Lean, een Toyota-managementfilosofie, waarbij je 'gewoon' alle dingen die geen waarde toevoegen verwijdert uit je werkproces.
Ik leer beter verplegen

Scholingsdag 1. Daar zat ik in een kring met allerlei unithoofden en teamleiders. Vroeger voelde ik me daar klein en betekenisloos. Maar een verpleegkundige. Maar daar ben ik overheen gegroeid. Gelukkig. Nee, daar zat ik, Sandra Kleefstra, verpleegkundige. Ervaren verpleegkundige en daardoor mijn angst kwijt. Dokters en managers blazen mij niet meer omver.

Sterker nog we maken tegenwoordig samen iets moois. Want dat is wat er mogelijk wordt, als je met elkaar kunt en durft te praten. Wat heb jij van mij nodig en wat kan ik voor jou doen? En voor je het weet ben je allemaal even enthousiast over een product.

Deze eerste scholingsdag begonnen we met een rollenspel. De hele groep kneep zijn billen bij elkaar. Een rollenspel, bah. We moesten aan tafels plaatsnemen. Eng. We waren een ziekenhuis. Giechel. Een manager werd administratief medewerker, een tandarts werd zorgverzekeraar. Leuk. En ik was ineens chirurg. Met papieren patiënten moesten wij in 4 weken (10 minuten) 30 spataderen opereren. Daarbij moesten we goed voorbereiden; was er een diepe of een ondiepe operatie nodig? Daar zat ik nietjes te verwijderen en mijn bevindingen zo snel mogelijk naar de zorgverzekeraar te sturen. Het was allemaal net echt.

Samen mochten we alle regels loslaten om die 30 varicespatiënten in 10 minuten te behandelen. We zetten een hechting minder, gingen efficiënter naast elkaar zitten, we voerden minder persoonlijke gegevens in per patiënt. En we wonnen. We opereer- en controleerden 37 patiënten. Helaas lagen er bij ‘Stop!’ nog 13 patiënten op tafel te wachten voor operatie of na-controle. Die kóstten geld. We hadden veel patiënten geholpen, slechts 2 heroperaties waren er nodig, maar we hadden desondanks een enorm verlies geleden.

Een ziekenhuis op papier en wij directeurden in het klein. Wat was het gaaf en spannend. Ineens bekeken we een proces niet meer vanuit onze schoenen, maar van hogeraf. Geniaal.

Ik moet nog een aantal scholingsdagen volgen om mijzelf straks afdelingsexpert te mogen noemen. Als het goed is, leer ik ondertussen meer brillen passen dan mijn eigen. Onze ‘leraar’ liet ons al even nadenken over onnodige ‘loopjes’ naar een voorraadkast en terug en nog eens. Over een te grote voorraad en  hoe dat geld kost. ‘Verspilling zit in heel veel dingen, ‘ wees hij ons.

Ik sloeg stijl achterover. Was ik dan tot vandaag echt blind geweest? Kon ik dit zelf niet bedenken? Wat was er veel te verbeteren. Het voelde als een nieuwe sport en ik wilde winnen. Nee, wij doen het niet verkeerd. Maar het kan altijd slimmer. Om mijn voeten minder moe te maken, zodat een patiënt niet hoeft te wachten of om een financieel voordeel te behalen. Ik ben vandaag vrij, maar ik zit te popelen om aan het werk te gaan. Om mijn collega’s deze inspirerende kriebels over te brengen!

Heeft er al iemand voorbeelden van dergelijke verbeterprojecten op zijn werkvloer? Wie helpt mij deze olievlek verder verspreiden?

door laatste update:9 apr 2013

5 reacties

  • # 1

    Annemiek

    Niet eens met bovenstaande reactie; op de werkvloer is bij uitstek de geschikte plaats om mee te denken over het systeem in het geheel. Dat zijn de mensen 'in the trenches" die zien hoe het werk gedaan wordt en hoe het verbeterd kan worden. Managers zien dat echt niet, en als wij het niet onder hun aandacht brengen veranderd er echt nooit wat. Je kunt juist meer tijd met de patienten doorbrengen als de rest van je werk eromheen efficienter is, bijvoorbeeld je materialen bij de hand te hebben. Die spataderen zijn maar een voorbeeld. Het had net zo goed een nieuwe afdeling opzetten kunnen zijn.
  • # 2

    Chris

    Leuk verhaal. Enkele jaren geleden heb ik in mijn ziekenhuis al een Lean scholing gevolgd (volgens mij lopen ze bij jou achter, Sandra ;-)). Maar nu wordt er niets meer mee gedaan. Duizenden mensen opgeleid zonder er verder wat mee te doen. Het heeft wel z'n voordelen, je ogen gaan open door het besef dat dingen beter kunnen, maar ik denk ook aan de kosten van die vele trainingen...
  • # 3

    jos

    Dat soort spelen kan voor sommigen een eyeopener zijn
    Maar bekijk eens de uitslag.

    Winnen doe je dus door zoveel mogelijk te doén/productie, het rendement staat voorop.Niet de kwaliteit van zorg.
    Ik zag eens een computerspel waar in gesuggereerd werd dat door het aantal onderzoeken op te voeren patienten beter werden(..?) en minder overleden...
    Of die onderzoeken overtollig waren, was niet aan de orde..Daar zit hem het venijn.

    Wat zou er gebeuren als er in Nederland 10 heel grote ziekenhuizen zouden worden gebouwd?
    Juist ja, ze zouden allemaal vol komen..het gaat helemaal niet over besparen en efficiency, het gaat over productie en verwijzingsgedrag..
    De Nederlandse bevolking wordt niet ineens veel zieker..

    ik neem aan dat iedereen het verhaal van de amandelkindjes kent?.
    Ga met 200 kinderen naar een kno arts..50% gaat voor ectomie
    De andere 100 neem je mee naar een andere kno-arts, 50% voor ectomie
    De resterende 50 kinderen naar een derde kno-arts..hoe raad je het? 50% ectomie ..en toen waren de kno-artsen in de buurt op..

    Wat je niet hoeft te doen,dara bespaar je op..maar het gaat juist over de dwang te moeten doen,anders haal je te weinig binnen..
  • # 4

    Carpenter

    Maar als je 30 spataderen moet opereren in 4 weken, hoe kan het dan dat je 37 patiënten hebt behandeld en niet je target hebt behaald? Je zou zeggen dat je dan al minimaal 37 operaties hebt verricht.. En ik denk dat het managen aan de daarvoor (goed) betaalde managers moet worden overgelaten. Op de werkvloer moet de aandacht vnl uitgaan naar de zorg voor de patiënt, en moet je niet hoeven nadenken over het systeem in het geheel. Wat dacht je trouwens van de kosten van dit soort trainingen? Kostenbesparing in de zorg kan denk ik op vele andere manieren, misschien kan daar eens een denktank voor komen? Afzender: een bezorgde zorggebruiker
  • # 5

    Marijke

    Ik ben bezig met HBO-V en werk nu nog in het bedrijfsleven waar Lean ook al een paar jaar wordt toegepast. Als ik zie wat het bij ons heeft opgeleverd, en dan heb ik het niet alleen over geld maar ook over meedenken van mensen en het werkplezier dat dat oplevert, dan kan ik me zo voorstellen dat Lean in ziekenhuizen ook heel zinvol kan zijn. Hopelijk kan ik na mijn HBO-V deze ervaring ook toepassen in mijn nieuwe carriere als verpleegkundige.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.