Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Nieuws

Verpleegkundigen woest over afschaffen ORT

64 11675 Nursing

Op Nursing.nl hebben tientallen ongeruste en boze verpleegkundigen zich uitgesproken over het mogelijke verdwijnen van de onregelmatigheidstoeslag (ORT) uit de cao UMC.
Verpleegkundigen woest over afschaffen ORT

Volgens cao-onderhandelaar Rolf de Wilde gaan verpleegkundigen in het UMC er met 25 procent van hun inkomen op achteruit, als de plannen van werkgeversorganisatie NFU doorgaan. Als het aan hen ligt worden verpleegkundigen straks alleen extra betaald voor nachtdiensten tussen twaalf uur 's nachts en zes uur 's ochtends. Avond-, en weekenddiensten én diensten draaien tijdens de feestdagen levert straks niets extra's op.

Heftige reacties
Reacties van ongeruste verpleegkundigen over de cao UMC zijn niet van de lucht. 'Het moet niet gekker worden,' zegt een verpleegkundige. 'Het basissalaris van een verpleegkundige is al ver onder de maat. Door de onregelmatige diensten verschijnt er tenminste nog een rédelijk bedrag op het salarisstrookje.' Andere verpleegkundigen zijn bang dat de vakbonden zich tijdens de onderhandelingen laten vermurwen en akkoord gaan met de afschaffing van een déél van de ORT. 'Bijvoorbeeld 'alleen' afschaffing van onregelmatigheidstoeslag in de nacht, of 'alleen in de weekenden'. En dan zijn we opgelucht omdat het tenminste niet helemaal is afgeschaft. We laten ons toch niet inpakken bij die onderhandelingen?'

Actiebereidheid is groot
'We laten ons zeker niet inpakken tijdens de onderhandelingen,' aldus De Wilde. 'We gaan ons erg sterk maken, en als de werkgeversorganisaties niet met ons meegaan, dan halen we onze achterban erbij. Tijdens de ledenraadplegingen van de vakbonden in de UMC's bleek de actiebereidheid al bijzonder groot.'

Flexibiliseren
Werkgeversorganisatie NFU maakte in de eerste onderhandelingsronde bekend de bedrijfsvoering en inzet van medewerkers van de UMC's te willen 'flexibiliseren'. Dit heeft gevolgen voor overwerk, bereikbaarheids- en aanwezigheidsdiensten en onregelmatige diensten (ORT). Ook heeft de NFU aangegeven in 2011 geen mogelijkheid te zien om de lonen verder te verhogen.

Petitie
Als reactie startten medewerkers van het UMC St Radboud de petitie 'Wij zijn voor behoud van onregelmatigheidstoeslag in de Universitaire Medische Centra'. Daarmee willen de betrokkenen laten weten dat onregelmatig werken gecompenseerd moet worden. ‘Onregelmatige diensten draaien is fysiek enorm belastend en komt de gezondheid van de medewerkers niet ten goede.’ De petitie is inmiddels duizenden keren getekend.

Volle zalen
Naast het tekenen van de petitie konden medewerkers van de UMC's ook bijeenkomsten van de vakbonden bezoeken. De bijeenkomsten in het LUMC en het AMC, die afgelopen week al waren, werden volgens berichten van vakbond NU'91 erg goed bezocht.

De onderhandelingen voor een nieuwe cao UMC worden op 21 maart hervat.

Lees ook de blog 'Blijf van onze ORT af!' van Marcellino.


Door: redactie Nursing

Bijeenkomsten CAO UMC die nog op de agenda staan:
- MUMC+ - 16 maart - Hoofdgebouw Terras-zuid, niveau 4 - 16.00-17.00 uur.
- UMCG - 15 maart - Rode Zaal - 16.00-17.00.
- UMCN - 16 maart - Hypocrateszaal -  vanaf 16.30.
- VUmc - 14 maart - Collegezaal De Rijn, 6e verdieping - 15.00-17.00.

door Redactie Nursing.nl laatste update:31 mrt 2011

Gerelateerde tags

64 reacties

  • # 1

    "Pleeg"

    Schandalig is het als dit doorgaat!! Gaat dat ook gelden voor politie, brandweer artsen en noem maar op??
    Ik hoop dat de zorg leeg loopt.
    Wel ongezond werk doen en er niet voor betaald worden.
    Ben toch ZO BLIJ dat ik binnenkort met pensioen ga!! Ik KOTS OP DE ZORG MOMENTEEL. Wij worden zwaar MISKENT.
    HET IS EEN SCHANDE!!!!!
    Ik hoop zo dat de jongelui NEE zeggen tegen de zorg!!!
    Het is echt een SCHANDE! En de managers maar doen aan zelfverrijking! BAH, BAH, BAH, Ben echt ziedend!!!!!
  • # 2

    ien

    Ja hoor, dat kan er ook nog wel bij.
    En hoe willen ze straks al die tekorten oplossen?
    Niemand kiest toch meer voor de zorg, door deze onzin?
    Degene die dit bedenkt, moet maar eens een maandje ons salaris overnemen, die komen hier niet mee rond!
  • # 3

    Bas

    ORT eraf is geen probleem dan gata het basisloon gewoon omhoog, geen probleem. Het is toch te gek voor woorden dat ik een hoger uurloon betaal voor mijn huisschilder dan wat ik als ervaren HBO verpleegkundige via een PGB client.
    En dan nog: een huisschilder werkt keurig 8 uur bij 1 klant en een verpleegkundige moet het hebben van halve uurtjes en kwartiertjes...
    Zo leuk is de zorg op het moment niet meer, we worden massaal uitgeknepen en neergezet als fraudeurs... Zo ga je toch niet met je zorgverleners om !!
  • # 4

    Iris

    wees blij dat je niet in de thuis zorg werkt,daar wordt alle ort berekend over schaal 35, ook al zit je dus in een hogere schaal!!! schoften zijn het maar dat geldt ook voor de bonden die het allemaal accepteren!!!
  • # 5

    Willy

    "ORT eraf, basisloon omhoog, geen probleem"???? Denk je dat er dan nog één vakidioot is die weekenden, feestdagen, avonden en nachten wil werken?? Dacht het niet. Die vakidioot wil dan gewoon, net als normale mensen, thuis bij zijn/haar gezin zijn.
    Gewoon van de ORT afblijven!!!! Ik werk niet eens in een UMC, maar ben wel BOOS!!!!! Hoe wereldvreemd moet je zijn om zoiets te bedenken!!!!
  • # 6

    mariska huiting-bruin

    belachelijk..........
    het is treurig dat dit kan.....
    mensen die het meeste werk doen in de zorg!!
    mensen die nodig zijn!!!
  • # 7

    siep

    Belachelijk idee over het verhogen van het basisloon. Degenen die niet op onregelmatige tijden werken zouden dus op kosten van degenen die hun ORT inleveren een loonsverhoging krijgen, ergo je betaalt je loonsverhoging met inleveren van je eigen loon. Een sigaar uit eigen doos. Stompzinniger kan het niet.
  • # 8

    marjolein

    BELACHELIJK, maar er zijn vooral meer mensen nodig in de zorg! geen wonder wie wil er voor dat beetje zich uit de naad werken? We gaan denk ik terug in de tijd dat de zorg eigenlijk uit liefde gegeven moet worden! Alleen mijn liefde wordt steeds minder!
  • # 9

    Ha zuster bent u daar weer??

    Er wordt vast wel weer een hoge P&O functie bedacht om deze verandering goed te implementeren..... Goed voor 80.000,= per jaar. Duur implementatie: minstens 5 jaar...
  • # 10

    Ton

    platgooien, en niet alleen een zondagsdienstje waar niemand last van heeft maar ferme blokkades op de juiste kruispunten. De enige manier om gehoord te worden is door heel veel en hard lawaai te maken, zeker als je moet onderhandelen met zulke gore zweetlappen.
  • # 11

    Elisabeth

    Ik werk met veel plezier bij de thuiszorg!
    Als je in de zorg gaat werken weet je dat je gebroken diensten, weekenden,zon en feestdagen moet werken,maar daar mag wel een beetje ORT tegenover staan!
    Ze moeten dus met hun handen afblijven van de ORT!!!!
  • # 12

    bezorgde verpleegkundige

    ja ja ja...??? Steeds meer moeten en we krijgen er steeds minder voor terug. Al onze "punten" bij houden op de site van het V&VN, gewoon in eigen tijd.Scholingen verplichten moeten volgen, uren die we daarvoor meer amper terug krijgen ggggrrrrr..... Nu de ort er dadelijk ook nog eens af. Bijna het juiste tijdstip om helemaal de zorg vaarwel te gaan zeggen en het is nog wel zo'n mooi beroep snik snik... met pijn in het hart toch teveel rompslomp en te weinig waardering!!!
  • # 13

    Inge

    Het moet toch niet gekker worden!!! Wanneer slaan we de handen eens ineen en gaan we inderdaad iedereen in Nederland eens laten zien hoe onmisbaar we eigenlijk zijn. En niemand weet wat een verpleegkundige nu eigenlijk verdient. Ze denken dat het wel meevalt, maar idereen schrikt als ik het eerlijk vertel. En dan is dat nog INCLUSIEF de ORT!!!! Kun je nagaan......
  • # 14

    Linda

    Wanneer gooien we landelijk de boel zonder blikken of blozen de boel eens plat!!!!
    Flexibel werken is er ook zo een.. waar de wergever het voordeel geniet!!
    Minder uren werken, meer dagen werken voor een scheitloon!!! Want dat laatste
    wordt het steeds meer. Je ziet het nu al in de instellingen.
    Willekeur en mond houden en waag het niet om tegen te spreken!
    Het werken in een strafkamp lijkt me meer op z'n plek.
    Laten we gaan STAKEN BROEDERS EN ZUSTERS!!! Doen ze hier
    in de havens van Rotterdam ook als ze het er niet mee eens zijn.
    En dan staat alles ook stil. Als de bonden dit met harde hand nu ook eens gaan doen?!
    Laten we niet meer wachten. Na afschaffing ORT, flexibel werken, noem het gebroken diensten... What's next. Ik ben bereidt tot grove aktie. JIJ???
  • # 15

    Bram

    Onregelmatig werken heeft bewezen negatieve effecten op de gezondheid/levensduur van de werknemer voor zover ik weet. Daar dient in mijn ogen compensatie tegenover te staan.

    Of de zorg nu werkelijk zo'n schijtloon is durf ik te betwijfelen, maar de ORT maakt daar wel een belangrijk deel van uit.
  • # 16

    Inge

    ****loon, tja, ik denk het wel Bram!!! De politie, het onderwijs, ze hebben allemaal de naam slecht te verdienen. Dat komt omdat zij wel massaal aan de bel getrokken hebben. Daar weet idereen van! Maar vergelijk de lonen maar eens, dan komt de verpleegkundige met stip op nummer 1 wat betreft karig loon.
  • # 17

    Herman Breuker

    Is het een idee om maar gelijk alle verpleegkundigen te ontslaan? Kunnen de bobo's in hun pakken de zorg gaan overnemen. Dat scheelt enorm in de kosten. Zij hebben geen ORT nodig. Verdienen al genoeg.

    Alle gekheid op een stokje: ik heb het bericht met verbijstering gelezen!! Dat men uberhaupt over zoiets durft na te denken, nog staan het willen uitvoeren. Ik sta achter jullie strijd, lieve collega's!! En dat men gauw moge afstappen van dit onzallig idee en zich diep erover schamen!!!
  • # 18

    Petra

    Waar gaat het in hemels naam naar toe in de zorg. Zo wilt dadelijk niemand meer dit mooie vak uitoefenen!! Blijf van de ORT AF!
  • # 19

    Patricia

    Snap echt niet dat er al aan gedacht wordt om de ORT af te schaffen of te beperken, nu er zo'n groot tekort is aan verpleegkundigen. Weet zeker dat er velen zullen stoppen als dit daadwerkelijk gaat gebeuren!
  • # 20

    M.

    Afblijven van die ORT!!!!!!!!!Wat denken ze wel niet, dat wij voor ons plezier als die avond-nacht en weekenddiensten werken. Waar gaat het toch naar toe?
  • # 21

    Pien

    Ik werk zelf niet in een universitair centrum maar val onder de CAO ziekenhuizen. De volgende stap is dat ze het daarin ook willen aanpassen natuurlijk. Schande! Ik zou zo tekenen voor het loon van andere 'ambtenaren' zoals de politie of het onderwijs. Ik verdien na de hbo-v-opleiding te hebben afgerond nu zo'n 1200 euro netto maximaal.. includief ORT. Zonder ORT blijft er niks meer over!
  • # 22

    Zuster Clivia

    Het wordt tijd dat we de boel eens platgooien, laat familie en de hoge heren eens een paar dagen alle basiszorg doen(vooral op de ORT uren!), mensen wassen, helpen eten, poep ruimen! Dan doen wij de alleen het hoognodige wel, eens kijken hoe lang ze het volhouden!!!!
  • # 23

    Zuster

    We worden als verpleegkundigen echt niet royaal betaald. Het is inderdaad zo dat de ORT ervoor zorgt dat ik aan het eind van de maand nog een aardig salaris overhoud. Het uurloon wat ik betaal voor een loodgieter of de reparateur van de wasmachine is veel hoger dan dat wat ik als verpleegkundige krijg...begrijp me niet verkeerd, ieder zijn/haar vak.Ik ben echter van mening dat je als verpleegkundige niet alleen je werk doet maar ook nog eens een baan hebt waarbij je een groot gevoel voor verantwoordelijkheid moet hebben.Een fout kan fataal zijn voor het leven van een ander.Patienten worden steeds mondiger en veeleisender.De regering roept om meer handen aan het bed,maar wie wil dat nog als er zo weinig tegenover staat. Nacht/avond/weekend diensten, kerst en andere gezellige feestdagen die je liever met je gezin zou willen doorbrengen....dat wil niemand toch meer als er toch niets tegenover staat???
  • # 24

    N.

    Ik ben de opleiding gaan volgen zodat ik in mijn eentje de kosten voor mijn zoontje kan dekken. Als de ORT eraf gaat, kan ik binnen de kortste keren aankloppen bij de gemeente!!!
  • # 25

    Esther Martens

    Dit idee vind ik ronduit belachelijk! Een ziekenhuis draait op de verpleegkundigen, haal die weg en de zorg stort in als een kaartenhuis. Dit beroep is al zeer ondergewaardeerd en onderbetaald en nu durven ze het lef te hebben om het idee te opperen om de ORT te schrappen? Echt een schande en ik ben er woest over! Onregelmatig werken is een extra belasting en zwaar voor de gezondheid. Dus die ORT is meer dan terecht!!!!! Echt een fantastisch idee om de zorg nog minder aantrekkelijk te maken. Hoeveel meer willen ze het vak verpleegkunde nog uithollen?
  • # 26

    Tony van Vlaanderen

    Ik vrees dat het voorstel geen 1 aprilgrap is.
    Ik dacht dat we meer mensen in de zorg wilden !
    Zo wil niemand meer de zorg in en jagen we nog meer (twijfelende) verpleegkundigen uit de zorg.
    De eisen om het vak uit te oefenen gaan steeds verder omhoog (prima), de beloning nog verder naar beneden ????
    De uitvaart voor de zorg kan dan wel voorbereid worden !
  • # 27

    siep

    De vakbonden denken sowieso dat ze andere verantwoordelijkheden hebben dan individuele leden graag willen. Meestal is het zo dat in het najaarsoverleg de marges worden vastgelegd.
    Ben benieuwd in hoeverre mijn vakbond (abvakabo) wisselgeld gaat betalen voor een CAO dat ten koste gaat van verpleegkundigen.
    Ik weet wel dat als de ORT ingewisseld zal worden dit het einde zal betekenen van een Abvakabo en CNV.
  • # 28

    Ursula

    Vorig jaar net afgestudeerd, nog amper een jaar werkzaam in de zorg, maar als het zo moet begin ik dit jaar nog aan een nieuwe opleiding!
  • # 29

    Sjouk van den Berge

    Op zich niet zo'n heel gek voorstel, want dat zou vanzelfsprekend inhouden dat het basissalaris met 25% omhoog gaat en eindelijk marktconform wordt....
    Probleem is natuurlijk wel dat er dan niemand meer te vinden is voor de feestdagen, de weekenden, de late- en nachtdiensten. Gewoon lekker een 9-5 mentaliteit, hetzelfde als de mensen die dit bedenken...
    Nog iemand ambitie in een carrière als verpleegkundige?
  • # 30

    verpleegkundige

    Ik denk dat het een onderhandelingsstunt is van de NFU. Als we dan straks onze ORT behouden zijn we met z'n allen "blij". Er komt dan geen extra salaris bij enzo maar toch de ORT is behouden.
    Ik ben stop met werken als de ORT afgeschaft wordt omdat het voor mij dan niet meer rendabel is. Dan moet ik geld bijleggen om mijn kinderen op te laten vangen. Dus echt niet dan wordt ik maar huismoeder. We hebben al geen riant salaris dus dan houd het voor mij op "werken in de zorg" is schrijnbaar toch een roeping!
  • # 31

    DE Kuyper Paul

    Beste collega's , in België zouden we zeggen " dat is ' ter over !"
    Ik zou zeggen niet toegeven en zo nodig staking !!!!!!
  • # 32

    Pleeg

    Een stratenmaker vedient nog meer dan een verpleegkundige! Wat een armzalig loontje hebben wij toch zeg end an de ORT er ook nog af??
    HOE VERZINNEN ZE HET!!!
    Ben erg blij te lezen dat deze onzin op ontzettende weesrtand stuit.
    MET JE POTEN VAN ONZE ORT AFBLIJVEN GRRAG!!!
  • # 33

    pamela

    zijn ze helemaal gek geworden!!!!!!!
    dit wordt zeker bedacht door mensen die alleen maar op kantoor zitten.

    ik ben een leerling zit in mijn 3e jaar, loop stage in het ziekenhuis. als leerling zijnde moeten wij nu al volledig meedraaien, avond,nacht en minimaal 2 x een weekenddienst in de maand werken ZONDER ORT!!! we krijgen maar een kleine reiskosten vergoeding terwijl we wel net zo hard mee moeten draaien op de afdeling als gediplomeerd verpleegkundige!!!
    dit vinden wij als leerlingen al erg genoeg maar kunnen ermee leven.

    als dit doorgevoerd wordt weet ik 1000% zeker dat het meerendeel van de leerlingen STOPT met de opleiding!!!!!!

    nu zijn er al veel mensen die stoppen met opleiding omdat de opleidingen niks meer voorstellen tegenwoordig. ik dacht dat ze de zorg aantrekkelijker wilden maken voor jongeren, nou hiermee jagen ze alleen maar mensen weg !!!!!!!!!!
    en dat is echt zonde van dit prachtige beroep.

    de mensen die dit soort achterlijke dingen bedenken zouden eens een dag zelf in de zorg moeten staan en dan vooral in het weekend ZONDER ORT dan piepen ze wel anders!!!!
  • # 34

    Sandra

    Pamela,

    Ja helaas worden leerlingen maar al te vaak
    uitgebuit..
    Ook bij mijn werk is een Helpende 2 net zo hard
    zo niet harder aan het werk en verdient er amper
    meer mee dan ik zijnde FW 35..
    Ik heb alleen de medische handelingen erbij
    maar dan nog..zonder ORT die vast ook bij CAO V&V eruit zal gaan indien UMC het doorzet..
    Immers mooie kapstok voor de regering danwel
    "leiders" van instellingen ook bij hén te gaan snoeien en zelf nog meer op **** te zitten met
    vét salaris..die hebben idd geen ORT nodig..
  • # 35

    Sandra

    PS; ik werk allang geen nachten meer
    danwel nog maar eens per maand..
    1 vaste avond per week én 1 x maal
    per maand is voor mij voldoende qua
    gezinsleven..MITS de ORT erbij blojft..
    Ik heb de luxe van een partner die 100%
    werkt met véél toeslagen qua overwerk
    en buiten kantoortijden..als DAAR gesneden
    gaat worden qua die toeslagen..wordt het echt
    huilen en zwart bij gaan werken door mij..
  • # 36

    Nick

    Afschaffen ort?? Prima, alleen wie gaat er dan de avonden, nachten weekenden en feestdagen werken voor de verpleegkundigen? gaan de ziekenhuizen dan na 17.00 uur dicht? Ik bedoel, geen ort, niet werken buiten kantooruren, heel simpel.

    Hoef ik eindelijk eens niet te kijken op het rooster als ik een feestje of iets anders heb, ik kan dan altijd buiten kantoor uren, heerlijk toch!

    Gr,

    Nick.
  • # 37

    rudolf

    ja, we moeten de zorg aantrekkelijk maken hahahahaha. laat die hoge sukkels die dit weer bedacht hebben maar stront gaan ruimen snachts voor n paar rotcenten
  • # 38

    Sandra

    Sinds 1980 ben ik al in de zorg werkzaam.
    Zaterdag-ochtenden is de ORT allang vervallen,
    zelfs Lidl personeel verdient zondags 200% !
    Waarom wij dan risico op borstkanker lopen
    als nachtdienst zijnde ?
    Of altijd maar oppas regelen doordat er
    avonden en weekeinden/feestdagen gewerkt moet
    worden en ook door de vader storingsdiensten
    gedraaid moeten worden ?
    Dan mag je qua benzine (immers eerst koters wegbrengen)
    en oppas echt die ORT er wel bij hebben !
    Zorgpolis, huur en diverse andere vaste posten stijgen maar..maar het salaris keldert ?
    Ga ik me omscholen naar KinderOpvang/BSO:
    heerlijk alle feestelijke dagen en weekeinden
    vrij danwel eigen kind kan méé naar die Opvang/BSO..
    Laat de pipo's die dit bedacht hebben maar zelf jasjes
    wassen en pda's thuis opladen daar waar het op
    werk hoort maar THUIS ook al geld kost..
    Niks vergoed via salaris of ORT tegemoetkoming ?
    Ben ik over maximaal 5 jaar de zorg uit en omgeschoold als mijn Cao VV&V de UMC gaat volgen..
    Als ZZP-er doe ik het werk ook particulier en
    houd ik al meer over dan via CAO..
  • # 39

    Hilde Scharpff

    Mijn inziens getuigt dit idee van weinig orginaliteit, en van weinig inzicht in de praktijk.
    Niet orgineel om bij bezuinigingen altijd direct te denken aan het verzorgend en verplegend personeel. Waarom niet bezuinigen op het salaris van het managment? (En vooral bij die mensen die bij hun vertrek een fikse bonus toucheren?)
    Geen ORT kan niet werken in de praktijk. Want bij gelijke beloning zal een ieder ook een gelijk aantal onregelmatige diensten moeten werken.Dit zal de sfeer op een afdeling zeker niet ten goede komen.
    Verpleging is een mooi vak..Maar kan ik het de jeugd nog aanraden?
  • # 40

    rob rensen

    Opzich mogen ze de ORT afschaffen voor bepaalde diensten; mits het basissalaris met een 5 a 700 euro omhoog gaat :)

    Beknibbelen op de zorgverleners is het makkelijkst geld verdienen voor de ziekenhuizen. Minimale moeite met maximaal resultaat. Laten ze eerst maar eens kijken naar een effectieve bedrijfsvoering. Gezamelijk inkopen van artikelen.

    Werk zelf in een middelgroot ziekenhuis en doe oa de inkoop voor een IC. In het verleden circuleerden er tig verschillende infuussystemen, slangetjes en noem maar op in het huis met dito zoveel levaranciers. Door dit te standariseren bespaarden we bv alleen al op infuussystemen enkele tienduizenden euro's per jaar.

    Maar goed, da's veel werk om uit te zoeken en daar hebben de witte boorden weinig zin aan met hun bonussen, lease auto's, eet vergaderingen en noem maar op. Pak de mensen op de werkvloer, da's veel makkelijker.

    De zorg gaat kapot...en dat ligt niet aan de hardwerkende mensen op de werkvloer zelf.

    Schaam je diep bestuurders !!!
  • # 41

    Ben

    Daar word je toch acuut ziek van !!!!!
  • # 42

    Inge

    Laat de mensen uit het management maar eens een aantal dagen werken tijdens bijvoorbeeld de kerstdagen. Kan ik met mijn kont op een stoel aan een kerstdiner gezellig samen met mijn kinderen!! Begrijpen ze nu werkelijk niet dat wij voor een karig rotloon een enorm verantwoordelijke baan hebben en werken in weekenden, tijdens feestdagen en dan de verschrikkelijke nachtdiensten!!! Door de ORT ben ik nog niet overgestapt naar een kantoorbaan met bunussen etc. Maar als ik echt nog minder ga verdienen laat ik me direct omscholen.
  • # 43

    Martin

    Als ik zo de reacties lees dan hebben we blijkbaar al jaren genoegen genomen met een minimaal loontje en zal de afschaffing van de ORT de bekende druppel zijn.
    Als dit waar is dan moeten we niet alleen er voor zorgen dat de ORT niet afgeschaft wordt, maar dat er nou ook eens een behoorlijk salaris voor onze werkzaamheden en verantwoordelijkheden wordt betaald!
    En dan redden we het niet met zondagsdiensten draaien als protest. Dan zal er harder geprotesteerd moeten worden en daar dienen de bonden bij te zijn. Want ik vermoed dat die ondertussen uit de ruif van de werkgevers eten, zo soft en initiatiefloos zijn ze...allemaal!
    Wat ik ook gek vind is dat de werkgevers en bonden de verpleegkundige beroepsgroep in het verleden heeft opgedeeld, inclusief de CAO's. En nu lijken de verpleegkundigen weer verbonden te worden door de bezuinigingsmaatregelen: als in de UMC's de ORT afgeschaft wordt dan volgen ook de algemen ziekenhuizen enz.. Bij bezuinigingen weten ze ons als beroepdsgroep wel te vinden. Laten wij dan ook de handen ineen slaan en het werk neer leggen als we achteruit moeten gaanin plaats van vooruit!
  • # 44

    hetkanookanders

    ORT eraf prima, maar dan wel een hoger netto basis uurloon.

    Minstens 7 euro netto per uur erbij.
    En dan wel alle diensten werken, voor degene die dit kan en moet, met uitzondering van degene die niet hoeven en niet kunnen.
  • # 45

    jolies

    alleen afschaffen als dit ook in het bedrijfsleven gebeurt .nu krijgen ze daar soms 250% op een veestdag. weten we gelijk waarom produkten zo duur zijn
  • # 46

    helma

    als dit doorgaat, denk ik dat eindelijk de verpleegkundigen weer de straat op gaat en staakt, dan kan het management ons werk wel overnemen, die zijn er toch teveel en overbetaald in de zorg, word het hun taak om te zorgen dat de patient niet de dupe wordt.
  • # 47

    imke

    Mocht de ort echt komen te vervallen, direct ontslag nemen!!!!
  • # 48

    Roosmarijn Nagel

    Dit is echt werkelijkwaar belachelijk.
    Ik geloof gewoon niet dat dit echt gaat gebeuren zo idioot idee is dit. Ik word er inderdaad ziek van!
  • # 49

    Tom

    Ik geloof ook niet dat dit gaat gebeuren, maar als het wordt doorgevoerd; ga ik op zoek naar een andere baan.

    Ik ben van mening dat wij als verpleegkundigen al te weinig verdienen, en dan wordt er nu ook nog gerommeld met het enige dat ons salaris een beetje leuk maakt, de ORT!
  • # 50

    ankie sterk

    Hoezo meer handen aan het bed???
    komt niets van terecht op deze manier, wij zijn de sluitpost in de gezondheidszorg.
    dit beroep wordt op een verschrikkelijke manier uitgehold en niet meer aantrekkelijk voor nieuwe studenten.
    als de NU`91 hier mee accoord gaat,heeft het geen enkele zin meer om lid van een vakbond te zijn.
    respectloos, men wil wel kwaliteit,maar geen beloning.
  • # 51

    Ineke

    ORT maakt het financieel nog wat interessant om ons beroep uit te oefenen, als dit verdwijnt, zonder dat ons loon wordt aangepast, dan wil er niemand meer de verpleging in, behalve dan mensen die dit uit roeping willen doen.
    Nacht en late diensten worden dan een heet hangijzer.
    Ik vind ook dat we actie moeten ondernemen, niet alleen voor ons zelf, maar ook voor de toekomst, om er voor te zorgen dat er dan nog verpleegkundigen zijn, of misschien hebben ze ons dan wel vervangen door robots, wie weet.
  • # 52

    fokje

    laat toch de mensen die de zorg leveren de zorggelden verdienen en voor mensen die niet directe zorg verlenen een ander honorarium vaststellen ,want zorgverlenen is een prachtig mooi beroep ,maar als je altijd wordt ondergewaardeerd dan kun je wel een stagefonds oprichten om jongeren in de zorg te houden .ADVIES :BLIJF VAN DE ORT AF!!!!!!!!!!!!!!
  • # 53

    Lydia van D

    Ik zit bijna 35 jaar in het vak waarvan het laatste jaar als OSAS verpleegkundige , dus alleen maar s'avonds en s'nachts en ervaar dit als zeer belastend. mocht de ORT eraf gaan ga ik bloemen verkopen op de markt!
    Het is een onzalig plan en zal de gezondheidszorg in rap tempo verder uithollen.
  • # 54

    Carla

    Ik verdien nu 15,44 euro BRUTO qua FWG 35 CAO V&V..
    Kun je nagaan hoe hard ik de ORT nodig heb..
    Met 1,5 uur Overblijfdienst op school verdien
    ik 15 euro nétto..en hoef ik alleen tafels/vloer
    te doen en kinderen begeleiden..
    Niks zwaar werk dus !!
  • # 55

    Marieke

    Het is werkelijk van de zotte als deze plannen werkelijk doorgang zullen vinden. De zorg is het op een na slechts betaalde beroep wat je kunt uitvoeren. Ik werk nu 28 jaar in de zorg en heb het altijd met plezier gedaan, maar je moet steeds meer handgrepen toepassen om het enigzins aantrekkelijk te houden financieel. Als dan nu ook nog de ort verdwijnt dan houd het voor mij op. Jammer maar helaas. En met mij en vele anderen zal er een heleboel kennis en kunde verdwijnen. En ik kan me niet voorstellen dat Nederland een land wil worden waar de zorg alleen nog maar door mantelzorgers ( die er overigens ook steeds minder komen) gedaan wordt omdat gediplomeerd personeel niet meer te vinden is door het categorisch onderwaarderen van zorgverleners. Bah, wat een nare cultuur wordt er op deze manier weer gecreerd.
  • # 56

    Jan van IJzendoorn

    De verpleegkundigen in de ziekenhuizen worden al jaren onderbetaald.
    Juist door de ORT is het salaris nog een beetje redelijk om van rond te komen. Al jaren vind ik dat er een aparte CAO voor verpleegkundigen moet komen waar e.e.a. in geregeld moet worden.
    Ooit hebben we ORT in moeten leveren voor de plannen om op zaterdagen en in de avonden poliklinieken open te kunne stellen etc.
    Wat is daar ooit van terecht gekomen?? Het lijkt het kwartje van Kok wel. Het zou eerlijk zijn dit terug te draaien en de ORT te bereken over het volledige uurloon i.p.v. een percentage daarvan.
    Dit zou een flinke salaris verbetering geven waar vooral de verpleging van kan profiteren.
  • # 57

    Aniek Raamsteeboers

    iedereen die het hier niet mee eens is; teken de petitie op http://petities.nl/petitie/wij-zijn-voor-behoud-van-onregelmatigheidstoeslag-in-de-universitaire-medische-centra
    Deze wordt maandag 21 maart meegenomen bij het overleg met de vakbonden en NFU!! Hoe meer handtekeningen hoe beter!
  • # 58

    Maria

    SCHANDALIG!!!!!Dat ze alleen al op het idee komen om hieraan te snoeien.
  • # 59

    Sofie

    Hallo
  • # 60

    rolf

    heet van de naald.werkgevers umc's trekken verslechteringsvoorstellen in!!!!!. 11 mei worden de cao-onderhandelingen voortgezet.
    rolf de Wilde NU'91
  • # 61

    rienko hidding

    wanneer de ort wordt afgeschaft is er geen personeel meer te vinden. Het loon van een verpleegkundige is nu al het 1 na laagst betaalde hbo baan die er is. als er gemiddeld er netto 300 euro minder wordt dan kun je net zo goed een vakkenvuller in een supermarkt worden.
  • # 62

    stuiver

    Het is al te gek voor woorden dat de werkgevers het steeds nodig vinden asociale ballonnetjes op te laten.
    Dat wordt bewust gedaan om de onderhandelingen te beinvloeden.
    Enige juiste reactie is keiharde actie, NU!
  • # 63

    Ann

    Zodra dat gebeurd ben ik weg uit de zorg!
  • # 64

    joost

    wat bas zegt Ort eraf is geen probleem. we moeten niet vanuit een kokervisie kijken. basis salaris moet gewoon 500 bruto omhoog. dat heeft op veel vlakken meer effect en trekt meer potentiele collegas aan.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.