Accepteer je patiënt of cliënt nooit als vriend op persoonlijke sociale netwerken zoals Facebook, twitter niets over je werk dat je in het openbare leven ook niet met derden zou delen, én: gebruik je gezonde verstand bij het gebruik van social media.
Het is een greep uit de boodschappen van Nursing-redacteur Nienke Berends in de workshop verpleegkundigen & social media tijdens de Nursing Experience in Ede, die geheel in het teken stond van de toekomst van de zorg.
Sceptisch
Dat verpleegkundigen in de toekomst steeds meer met social media te maken krijgen, staat voor Berends buiten kijf. ‘Social media zal ongekende gevolgen hebben voor de zorg. De rollen en verhoudingen tussen patiënten of cliënten en professionals zullen sterk gaan verschuiven, verpleegkundigen kunnen niet meer om social media heen. Toch zijn veel verpleegkundigen er nog een beetje sceptisch over,’ aldus Berends. ‘Daar hebben we toch helemaal geen tijd voor? We kunnen toch niet aan het bed van de patiënt staan Twitteren of Facebooken?’ Het zijn veelgehoorde uitspraken als je met verpleegkundigen praat. Maar dat is zonde, want je kunt het op zoveel praktische, positieve manieren benutten!’ Volgens haar is het grootste struikelblok niet dat verpleegkundigen niet gebruik wíllen maken van social media, maar de onbekendheid over het gebruik en de mogelijkheden ervan. ‘Instellingen zouden hier in kunnen investeren, maar wellicht ligt er ook een taak voor de opleidingen.’
Privacy en je gezonde verstand
Naast veel praktische voorbeelden kwamen in de workshop ook aspecten als privacy aan bod, zoals de eeuwige kwestie: het accepteren van patiënten of cliënten op Facebook of Hyves. ‘Accepteer Facebook-uitnodigingen van je patiënt níet, hoe moeilijk je het ook vindt,’ adviseert Berends. ‘Maak desnoods een tweede account aan, voor werkgerelateerde zaken. Maak wel afspraken met je werkgever hierover.’ Ook verwijst ze naar de Handreiking Social Media van V&VN, over het verantwoord gebruik van social media voor verpleegkundigen en verzorgenden. ‘Het is natuurlijk uit den boze om foto’s van patiënten te tweeten of te Facebooken, maar wees ook niet té bang voor sociale netwerksites. Instellingen hebben steeds vaker een eigen beleid over het gebruik van sociale media. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je de gedragsregels van je werkgever kent en volgt. Bestaande richtlijnen van V&VN kunnen een goede aanvulling zijn, of als steun wanneer je twijfelt. En als je twittert, hanteer dan voor jezelf de stelregel :’Als leidinggevende, kind, partner & patiënt het mogen lezen, is het tweetbaar. Zo ga je niet snel de fout in.’
Door: redactie Nursing
Meer over social media
– 4 manieren waarop verpleegkundigen social media kunnen gebruiken
– 10 Android apps voor verpleegkundigen
– 10 iPhone apps voor verpleegkundigen
Meer Nursing Experience
– Nursing Experience in het teken van toekomst
– ‘Klinisch redeneren maakt verpleegkundigen zeker‘
– Marjan Berk: ‘Nooit spijt gehad van de verpleging’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account