Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Nieuws

Student mbo verpleegkunde mist medicatiekennis

24 5683 Nursing

Studenten mbo-verpleegkunde vinden dat ze te weinig medicijnleer krijgen op school. 'Taal, rekenen en zelfstandige werkuurtjes genoeg, maar medicijnleer, anatomie & fysiologie en klinisch redeneren worden onderbelicht.'
Student mbo verpleegkunde mist medicatiekennis

Dat blijkt uit reacties op student mbo-verpleegkunde Quinten, die vorige week zijn verontwaardiging uitte in zijn blog op Nursing.nl. 'Ik ben inmiddels vierdejaars en heb nog geen medicijnleer gehad. Die vraag is regelmatig aan de kaak gesteld door zowel studenten als docenten, maar verder dan een A4'tje met de meest voorkomende merknamen is het niet gekomen. Ronduit slecht vind ik dat. Het gaat mij niet zozeer om die berg merknamen, maar meer om (hoofd)groepen medicatie zoals: benzodiazepines, antipsychotica en antibiotica om maar wat te noemen. Het is een hoofdmoot voor verpleegkundigen, waarom krijgen we dat niet?'

Medicatiekennis
De reden dat er niet diep op medicijnleer wordt ingegaan tijdens de mbo-opleiding, komt volgens woordvoerder Marije Hulsbosch van de MBO Raad doordat het vrijwel onmogelijk is in algemene zin medicijnleer te geven. 'Onderwijs en bedrijfsleven bepalen samen wat jij moet kunnen en kennen aan het einde van je opleiding. De kennis die jij als student wil van bepaalde medicijnen is té afhankelijk van de plek waar je stage gaat lopen, of na de opleiding gaat werken. Een student die op een oncologieafdeling aan de slag gaat krijgt te maken met heel andere medicijnen dan iemand die de psychiatrie in wil. Als student kun je niet bij het begin van de opleiding zeggen: dáár ga ik werken, díe medicijnen moet ik kennen.’ Dat er relatief veel ruimte is voor taal en rekenen, komt door de opdrachten die het mbo opgelegd krijgt vanuit de overheid. ‘Een mbo-student moet voldoen aan een bepaald niveau rekenen en taal. Dat wordt ons vanuit de overheid opgelegd, die uren staan vast.’

Observaties en verbanden leggen
Quinten geeft aan dat hij zich nog niet klaar voelt voor de werkvloer, juist omdat hij nog niet zoveel weet van de achtergrond van veel medicijnen. 'Hoe moet ik de juiste verpleegkundige observaties toepassen als ik niet weet wat ik geef? Ik kan moeilijk de theorie integreren met de praktijk als ik de theorie niet hebt gehad. Hulsbosch: 'Laat volstrekt helder zijn dat de stagiair daar is om te leren, niet om te werken. Zolang je op school zit en niet bevoegd bent medicatie uit te zetten en toe te dienen, sta je onder begeleiding en word je geacht op je stageplek daar dingen over te leren, over het toedienen van medicatie, maar ook over het leggen van de verbanden. Je bent in opleiding en je mag van iemand in opleiding niet verwachten dat ‘ie alles al weet. Een student mag geen medicatie toedienen tijdens de stage, en dat is niet voor niets. Als dat wel zou mogen, wordt het verhaal anders. Dan zou de verwachting ook anders mogen zijn.’

Gediplomeerde verpleegkundige
Afgestudeerde verpleegkundige Mel herkent het verhaal van Quinten. 'Ik ben sinds afgelopen jaar gediplomeerd mbo-verpleegkundige, en in mijn opleiding heb ik nauwelijks tot niks over medicijnen gehad. Nu ben ik aan het werk als verpleegkundige in het ziekenhuis en merk ik welke kennis ik allemaal tekort kom. Ik ben het er helemaal mee eens dat de opleiding beter moet.' Marije Hulschbosch: 'Het werkende leven begint pas na je opleiding.  Er zou geen werkgever moeten zijn die jongeren in hun eerste baan, wáár dan ook, in het begin in hun eentje met risicovolle zaken aan de slag laat gaan. Gebeurt dit wel, kaart het dan aan bij je leidinggevende. Als je – even ter vergelijking – als jonge monteur in je eerste baan bij een garage aan de slag gaat, laten ze je ook niet vanaf het begin in je eentje een auto repareren.’

Update 17.16:
Monique Verkerk V&VN: 'Medicatie uitdelen is een risicovolle handeling en is opgenomen in de Wet BIG. Vandaar dat studenten dit niet mogen doen.'

Lees ook het vervolgartikel 'Medicatieleer mbo-v moet aangepakt worden'


Door: redactie Nursing, Nienke Berends


Meer Nursing


Nieuw congres! Nursing Experience
Tijdens de NursingExperience ben je in één dag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en thema’s binnen de zorg. Een totaal nieuwe zorgervaring voor verpleegkundige professionals die meer uit het vak willen halen! Meer info & aanmelden.



Richtlijnen en protocollen
Op deze pagina proberen we de laatste richtlijnen voor je bij te houden. Heb je een tip? Mail marloes.oelen@reedbusiness.nl
Ga naar de pagina verpleegkundige richtlijnen en protocollen




Kom naar de Oncologiedagen
Kom 26, 27 en/of 28 november naar de Oncologiedagen voor verpleegkundigen in de Reehorst te Ede. Schrijf je alvast in!

door Redactie Nursing.nl laatste update:9 okt 2012

24 reacties

  • # 1

    Peter van Kleij

    Bij ons, ROCvA MBO college Hilversum wordt al in het eerste leerjaar (verpleegkunde niv. 4) aandacht gegeven aan medicatie, klinisch redeneren, anatomie en fysiologie. In het tweede leerjaar komt de pathologie er per zorgbranche (project) er bij.
  • # 2

    Jan Willem

    Misschien toch verschil tussen MBO en HBO verpleegkundigen?
  • # 3

    linda

    Het klopt ik heb dit ook niet tijdens mijn bbl opleiding gehad. Ik deed het op eigen houtje. Per afdeling een lijst maken met meest voorkomende medicatie en hier veel over opzoeken en lezen. Nu tijdens mijn opleiding voor gespecialiseerd vpk krijg ik het tijdens mijn studie. Het is interessant, half waarde tijd, werking, hoe het werkt in het lichaam ed. Dit moet ook gewoon al op de vpk opleiding gegeven worden.
  • # 4

    Netty van Balsfoort

    Wat een bijzondere reactie van de MBO-raad. Als je bedenkt dat kennis toch de basis is van al ons handelen, dan zou je verwachten dat juist over medicatie onderwijs gegeven wordt. Dat er gerichte competentieopdrachten zijn zodat studenten verpleegkunde heel gericht leren en niet bij ''toeval" de kleur van een pilletje aan een naam gaan koppelen. Misschien kan dan ook het aantal incidenten met medicijnen teruggedrongen worden. Natuurlijk bepalen de werkgevers mede wat belangrijk is in het onderwijs. Maar worden de studenten wel serieus genomen als zij deze opmerking maken. Uiteindelijk geven zij aan waar zij als beginnend beroepsbeoefenaar nog echt in tekort schieten. De houding "wij weten wel wat goed voor jullie is" mag nu wel omgebogen worden door sudenten als Quinten eens uit te nodigen voor een goed gesprek ipv in de verdediging te schieten.
  • # 5

    Mart

    Kloppen de beweringen in dit artikel wel?
    Volgens deze mevrouw van de MBO raad moet je bevoegd zijn om medicatie uit te delen en zou het wettelijk verboden zijn dat studenten medicatie uitdelen.
    Ik ben daar heel benieuwd naar!

    Waarop is die bevoegdheid van gebaseerd? Welke wet zegt iets over bevoegdheid om medicatie te delen? En welke wet zegt dat studenten geen medicatie mogen delen?

    Wordt hier niet van alles door elkaar gehaald? Bijvoorbeeld het uitdelen (verstrekken) van medicatie en het toedienen van medicatie per injectie?

    En als het werkelijk wettelijk verboden is voor studenten om medicatie uit te delen dan zijn er heel, veel studenten in overtreding. Hoe zouden ze het moeten leren als ze het in opleiding niet mogen? En wie bedoeld ze eigenlijk met een student? Dat een eerstejaar bol-student in een snuffelstage geen medicatie uitdeelt lijkt me logisch. Maar een vierde jaars BBL student zou toch medicatie moeten kunnen uitdelen?
  • # 6

    Martin Lijbrink

    ja dat klopt wat die mevrouw van de MBO Raad zegt.de studenten mogen nog niet uitdelen maar wel mee lopen met een ervaren verpleegkundige. die wel bevoegd is daar zitten nog wat ogen aanvast als het om uitdelen gaat van een student of staigere als die fouten maken is meestal de hoofdverpleegkundige de schuldige niet de student daar licht het gevaar omdat de student niet aan gesproken kan worden het zelfde geld voor een staigere of vakantie werken. daarom mag dat niet. een HBO V verpleegkundige mag dat wel die is bevoegd tot alle verpleegkundige afdelingen hebben medicijnen geleerd die mogen het wel mogen ook leiding geven zinds kort mogen ze ook medicijnen uit schrijven voor patienten dat ontlast de specialist weer omdat anders alleen toestemming gevraagd mocht worden aan de specialist door de verpleegkundige dan duurt dat te lang daarom mag ook een verpleegkundige dat uit schrijven minst ze de medicijnopleiding hebben gedaan.je moet eerst bevoegd zijn om het te mogen dat klopt.
  • # 7

    Onbekend

    @Martin Lijbrink. Voor zover ik je bericht kan lezen staat er een fout in. Studenten die de opleiding HBO-V gedaan hebben mogen GEEN medicatie voorschrijven. Dit geldt bij mijn weten enkel en alleen voor verpleegkundig specialisten.

    Daarnaast heb ik mijn twijfels erover of studenten/leerlingen/bbl-ers geen medicatie mogen delen. In de praktijk gebeurt dit als je op school bevoegd bent gemaakt, en in de praktijk bekwaam. Dit hoeft dus niet na de opleiding. Hoe moet je het anders leren?
  • # 8

    Jos

    @Mart:
    Daar heb je gelijk in.
    Het is ook heel discutabel wanneer het gaat over "pillen delen".
    Je zult je gewoon aan de voorschriften moeten houden ( dwz, juiste persoon, juiste doseringen, juiste tijd,juiste manier van toedienen)

    In de thuissituatie worden ook pillen klaargezet en ingenomen op tijdstippen die ook niet gecontroleerd worden.

    Vraag een repertorium voor verpakte geneesmiddelen op de afdeling en lees bijsluiters van de gebruikte medicijnen om mogelijk bijverschijnselen te kunnen herkennen,ook al mensen er over klagen.

    Natuurlijk moet je het leren tijdens je stage>na je afstuderen wordt het geacht dat je dit kunt.Uitzetten,uitdelen en toedienen conform voorschriften.

    Terecht wordt er opgemerkt dat je in een opleiding niet elke pil,geweest en in de maak, kunt gana behandelen.Dat moet je zelf doen en dat kan ook heel ardig op afdelingsniveau.Een groot deel van de medicijnen komt overeen(voorschrijfgedrag van artsen)

    MBO, HABO hebben in ricipe niet meer bevoegdheid dan elke andere Nederlander.
    De wet hanteert het beginsel van "bekwaam = bevoegd", maar dat is toch erg discutabel.
    Junks kunnen heel bekwaam zijn in intraveneuze injecties, maar dat is nog geen reden hen voor die bekwaamheid in het ziekenhuis aan te nemen.
    Er zijn mensen die zich uitgaven voor chirurg en heel bekwaam opereerden..maar toch niet bevoegd werden geacht.
    Doorgaans gaat het hoer om afdelingsgebonden/ziekenhuisgebonden aangeleerde geaccepteerde en gecontroleerde vaardigheden die bekwaam worden uitgevoerd.
    Die vaardigheden zijn gewoon aan te leren en inprincipe nogal eenvoudig. Helemaal niks verheffends aan, laat staan te profileren als voorbehouden handeling binnen de beroepsgroep zelf.
    Een injectie geven is helemaal niks HBO-achtig,bijv.
  • # 9

    charlot

    Ik heb ook mbo verpleegkundige gedaan en mis het ook dat je geen medicijnleer krijgt. Bij mij in de klas kon je in het laatste jaar een specialisme kiezen..thuiszorg,gehandicaptenzorg enz. Dan kunnen ze die les makkelijk geven..maar nu maar zelf het initiatief nemen..maar ik vind zelf dat ik er te weinig kennis van heb. En ik ben blijkbaar niet de enige..
  • # 10

    peer99

    @Martin
    Overdragen is een kwaliteitseis. Met de door jou gebruikte zinsbouw is medicatie uitdelen te ver gegrepen.

    Door Jos wordt elders al geschreven, voor alle ins en outs aangaande medicatie is een studie voorhanden. Medicijnstudie, idd academisch niveau. Dat moeten wij als verpleegkundigen niet willen. Verschillen tussen soort tabletten/pillen/capsules/supp's etc, meer algemene kennis.
    De situatie dat de arts anti-biotica voorschrijft en wij bepalen afhankelijk van de kweekuitslag welke, is uit den boze.
    De arts schrijft voor (weet waarom, waarvoor), de apotheker leverd (weet welke vorm en hoe te geven) en wij delen uit (). De eerste twee zijn academische titels en zouden meer verantwoording moeten dragen dan verpleegkundigen.
  • # 11

    Jeffrey van Heijst

    Ik zit nu zelf in het derde jaar van MBO-V, ook mij valt het op dat er niet veel aan medicatieleer wordt gedaan... Maar wat ik wel merk in mijn stages (welke vrij ver uit een lopen: PG, gedragsproblematiek, oncologie/interne geneeskunde (ziekenhuis)) is dat er toch wel vrij veel dezelfde medicatie word verstrekt aan de patiënten. Dus ik kan me niet vinden in de "Mening" van Marije Hulsbosch. Ik spreek uit ervaring hierover. En zie bijvoorbeeld dat er in al deze instellingen sowieso aan pijnmedicatie word verstrekt. Maar niet alleen pijnmedicatie maar ook het antibiotica dat wordt verstrekt komt overeen. Zo ook de anti-emetica en natuurlijk niet te vergeten de laxeermiddelen (movicolon etc.) Dus ik vind persoonlijk het punt dat Marije aangeeft niet zo sterk opgebouwd.

    Natuurlijk komt het ook voor dat de medicaties ontzettend sterk uit elkaar lopen. Omdat je natuurlijk met verschillende patiënten en doelgroepen te maken hebt.

    Maar wat ik zie uit praktijkervaring is dat er ook verschrikkelijk veel raakvlakken zijn. De medicatiegroepen komen veelal overeen. Natuurlijk de merknamen zullen misschien verschillend zijn. Maar dat zegt niks over de medicatie en de werking hiervan. Ook de bijwerkingen kunnen sterk overeenkomen.

    Ik loop nu zelf stage op afdeling internet geneeskunde (hier zit ook een stukje oncologie aan). En vanuit het ziekenhuis word verwacht dat ik eerst de algemene medica uitwerk voordat ik mag beginnen met het delen van de medicatie. Dit is natuurlijk ook heel belangrijk omdat je dan weet wat je geeft. En waarvoor het is. Maar dan denk ik bij mezelf hoeveel van de gediplomeerde verpleegkundigen (ongeacht MBO of HBO) weet zelf wat waarvoor is en hoe het werkt.

    Dit is mijn punt.

    Met vriendelijke groet,
    Jeffrey van Heijst
  • # 12

    peer99

    In de update 16.17 schrijft Monique Verkerk, V&VN, medicatie uitdelen is een risicovolle handeling en staat in de wet Big.
    Waar staat dat precies? Graag met de noodzakelijke links.
  • # 13

    Heleen Kooistra

    Als educatieve uitgever onderstreep ik het belang van medicijnleer. De vraag is of de theorie in onze boeken actief wordt toegepast in het curriculum. Zo biedt de serie Traject V&V in het boek Verpleegtechnische Handelingen (isbn 9789006924978) uitgebreide basisinformatie over medicijnleer en beschikt over een 11 pagina lange lijst van veel voorkomende medicijnen met uitleg over werking en bijwerking.

    Ook mist Quinten aandacht voor klinisch redeneren. De casussen uit het multimediale InCasu zijn speciaal ontwikkeld om studenten al voor hun stage vertrouwd te maken met echte praktijksituaties en te leren redeneren. Voor het gebrek aan specifieke vakkennis zoals anatomie&fysiologie is er onlangs een compleet vernieuwde uitgave verschenen. Dat zijn vakboeken die elke professional eigenlijk op de plank moet hebben. Het is dus zeker allemaal verkrijgbaar; ik hoop ook dat het wordt toegepast in de opleiding en studenten weten hoe ze hun kennis kunnen uitbreiden als ze eenmaal van school af zijn. Want ook als professional ben je nooit uitgeleerd!
  • # 14

    a.jacques

    Marije Hulsbosch van de MBO Raad doordat het vrijwel onmogelijk is in algemene zin medicijnleer te geven. Woordvoerder Marije heeft kennelijk geen kennis van het beroep van verpleegkundige. Algemene medicijnleer dient een vast onderdeel te zijn van de MBO en HBO opleiding verpleegkundige. Aanvullend kan er dan tijdens dieverse stage op geanticipeerd worden met steeds in moeilijkheidsgraad oplopende opdrachten.Medicijnen zijn namelijk in hoofdgroepen te classificeren en deze hoofdgroepen dient een verpleegkundige te kennen evenals de reacties die medicatie op de patiënt hebben per leeftijdscategorie.In de begintijd van de MBOV werd deze inhoudelijke kennis overgedragen op een zeer degelijke manier.
    ‘Onderwijs en bedrijfsleven bepalen samen wat jij moet kunnen en kennen aan het einde van je opleiding.
    Hier wringt de schoen dus al sinds 0ngeveer 1970. De MBO en HO opleidingen hadden goede inhoudelijke programma's ontwikkeld waarbij de huidige curricula voor nog geen 40 % aan voldoen. Wat het "bedrijfsleven" toen heeft verzuimt is een programma te ontwikkelen waarbij beginnende beroepsbeoefenaren zich op basis van hun zeer goede inhoudelijke kennis konden ontwikkelen van junior naar senior. Ook bij de overgang van werggever of afdeling? beroepsveld was en is daar geen srtuctureel plan voor. De werkgever heeft ervoor gezorgd dat er nu weer werkveld gerelateerd getraind wordt voor taakgericht denken en de inhoud in weinig relevant!!!!! Vandaar dat er zoveel fouten plaatsvinden omdat de huidige verpleegkundige afgericht wordt om protocolair te denken. Professioneel afwijken van het protocol wordt door werkgevers en collegae zwaar afgestraft ( niet geschikt voor de verpleging) De kennis die jij als student wil van bepaalde medicijnen is té afhankelijk van de plek waar je stage gaat lopen
    De woordvoerder weet niet waarover ze praat en ik daag haar uit om met mij in gesprek te gaan. Zo niet dan moet ze haar mond houden
  • # 15

    anja cremers beleidsmedewerker NU'91

    Het geven van medicijnen is geen voorbehouden handeling. Behalve de manier waarop medicijnen worden gegeven, door middel van injecteren en een infuus zijn wel voorbehouden handelingen. Neemt natuurlijk niet weg dat iedere beroepsbeofenaar, ook leerlingen de zorgvuldigheid in acht moeten nemen bij het uitvoeren van alle handelingen. Deskundigheid
    Wie mag wat doen en hoe zit het met de verantwoordelijkheid. In principe geldt dat iemand bevoegd is voor het uitvoeren van een handeling als hij/zij daartoe bekwaam is. Van belang is dat als je taken uitvoert met betrekking tot medicijnbeleid dat je weet wat je doet, weet wat je geeft en weet waar je op moet letten.Deskundigheid
    Wie mag wat doen en hoe zit het met de verantwoordelijkheid. In principe geldt dat iemand bevoegd is voor het uitvoeren van een handeling als hij/zij daartoe bekwaam is. Van belang is dat als je taken uitvoert met betrekking tot medicijnbeleid dat je weet wat je doet, weet wat je geeft en weet waar je op moet letten. van belang is dat als je taken uitvoert op het gebied van medicijnbeleid dat je weeet wat je doet, weet wat je geeft en weet waar je voor, tijdens en na de medicatie op moet letten.

    Natuurlijk moet het onderwijs de leerling hierin trainen. Trainen in aanreiken, toedienen, uitzetten, klaarzetten en beheren van medicijnen. De meest voorkomende groepen medicijnen moeten geleerd worden. Maar vooral dat er voordat er medicijnen gedeeld worden de beroepsbeoefenaar weet wat hij of zij geeft. en anders heb je geleerd op je opleiding hoe en waar je dit snel kunt opzoeken. Dus je geeft niet een medicijn waarvan je niet weet hoe dit het beste gegeven kan wroden, of het samen kan met de andere medicijnen van de client en waar je op moet letten bij de nacontrole.

    In ieder geval gaat NU'91 zorgen dat de basis van medicijnen kennis goed in het kwalificatiedossier komt te staan zodat de opleiding verplicht is om hier les in te geven.
  • # 16

    anja cremers beleidsmedewerker NU'91

    Het geven van medicijnen is geen voorbehouden handeling. Behalve de manier waarop medicijnen worden gegeven, door middel van injecteren en een infuus zijn wel voorbehouden handelingen. Neemt natuurlijk niet weg dat iedere beroepsbeofenaar, ook leerlingen de zorgvuldigheid in acht moeten nemen bij het uitvoeren van alle handelingen. Deskundigheid
    Wie mag wat doen en hoe zit het met de verantwoordelijkheid. In principe geldt dat iemand bevoegd is voor het uitvoeren van een handeling als hij/zij daartoe bekwaam is. Van belang is dat als je taken uitvoert met betrekking tot medicijnbeleid dat je weet wat je doet, weet wat je geeft en weet waar je op moet letten.Deskundigheid
    Wie mag wat doen en hoe zit het met de verantwoordelijkheid. In principe geldt dat iemand bevoegd is voor het uitvoeren van een handeling als hij/zij daartoe bekwaam is. Van belang is dat als je taken uitvoert met betrekking tot medicijnbeleid dat je weet wat je doet, weet wat je geeft en weet waar je op moet letten. van belang is dat als je taken uitvoert op het gebied van medicijnbeleid dat je weeet wat je doet, weet wat je geeft en weet waar je voor, tijdens en na de medicatie op moet letten.

    Natuurlijk moet het onderwijs de leerling hierin trainen. Trainen in aanreiken, toedienen, uitzetten, klaarzetten en beheren van medicijnen. De meest voorkomende groepen medicijnen moeten geleerd worden. Maar vooral dat er voordat er medicijnen gedeeld worden de beroepsbeoefenaar weet wat hij of zij geeft. en anders heb je geleerd op je opleiding hoe en waar je dit snel kunt opzoeken. Dus je geeft niet een medicijn waarvan je niet weet hoe dit het beste gegeven kan wroden, of het samen kan met de andere medicijnen van de client en waar je op moet letten bij de nacontrole.

    In ieder geval gaat NU'91 zorgen dat de basis van medicijnen kennis goed in het kwalificatiedossier komt te staan zodat de opleiding verplicht is om hier les in te geven.
  • # 17

    k.swart

    Koop het boek: Toegepaste geneesmiddelenkennis: Bohn Stafleu van Loghum, lees kijk,studeer en je weet alles wat je zou willen en moeten weten!
  • # 18

    esther

    Vol ongeloof lees ik (als MBO -verpleegkundige)bovenstaande, zijn we nu echt zo achteruit aan het hollen??? Misschien was het 'vroeger', in de inservice dan toch beter, daar was medicijnleer onderdeel van je opleiding en afgerond VOOR je het werkveld inging. En volgens mij maakte het niet uit waar jij in opleiding was zoals nu wel het geval lijkt.Geen wonder dat de V&vn de MBO-ers straks wil wegzetten als zorgkundigen.Waanzinnig dat we ons dit laten gebeuren!
  • # 19

    Andre v berg

    OhOh wat gebeurt er toch allemaal, te weinig kennis van dit te weinig kennis van dat. De hele MBO verpleegkunde opleiding is vanaf het moment dat inservice -A opleiding stopte een structurele teloorgang van het MBO onderwijs. Volgens mij lijkt niemand zich realiseren dat de geloofwaardigheid van de nieuw opgeleide MBO verpleegkundige in het gedrang is. Daar wordt nog schepje bovenop gedaan door maar negatieve berichtgeving te doen over wat er nu allemaal ontbreekt in deze opleiding. Laat me zo stellen, die mensen die ervoor gezorgd hebben hoe de huidige MBO opleiding aangeboden wordt, mogen zich op zijn zachts gezegd schamen. Het hele opleiden is gericht op zelf studie, kom op zeg! Betere begeleiding en lesaanbod zijn van belang. Oh ja en waar zijn de HBO opgeleide verpleegkundige? hebben die voldoende medicatie kennis als ze hun opleiding afgerond hebben?
  • # 20

    Mart

    @peer99
    Een koe is een beest maar een beest is geen koe.
    Niet alle risicovolle handelingen zijn voorbehouden handelingen. De voorbehouden handelingen staan specifiek benoemd. Het uitdelen van medicatie hoort daar niet bij.
  • # 21

    peer99

    @Mart,
    Uitdelen is risicovol maar niet voorbehouden, ben ik geheel met je eens.
    Dit laat onverlet dat risicovolle handelingen wel degelijk genoemd worden in de wet BIG, te weten als voorbehouden handelingen. Het zouden juist niet de instellingen moeten zijn die bepalen wat risicovol is, dit zou landelijk geregeld moeten zijn. Nu is er verdeeldheid waardoor in de ene instelling alles mag en elders niets kan, hier moet je ieder jaar je kunstje vertonen en elders nooit ...
  • # 22

    Mart

    Jammer dat zo'n artikel voor verwarring zorgt. Het onderwerp is al complex genoeg dus zorg dan in ieder geval voor correcte informatie.
    De oorspronkelijke tekst stond vol fouten terwijl je toch van de MBO raad mag verwachten dat ze weten hoe het werkelijk zit. De huidge tekst is iets beter maar bevat nog steeds onwaarheden.

    Het standpunt van de V&VN klopt gewoon niet. De bewering dat studenten geen medicatie mogen uitdelen mist elke wettelijke basis.

    Het zou ook onwerkbaar zijn. Wat doe je dan met BBL en Duaal-studenten die naast leerling ook gewoon werknemer zijn? Of studenten in de laatste fase van de opleiding waarin ze vaak heel zelfstandige diensten draaien?

    Ook de zin: 'Medicatie uitdelen is een risicovolle handeling en is opgenomen in de Wet BIG' wekt veel verwarring.

    Medicatie uitdelen is niet opgenomen in de wet BIG. Sterker nog; geen enkele risicovolle handeling is opgenomen in de wet BIG. In de wet BIG staat alleen dat er risicovolle handelingen zijn. Welke dat zijn staat verder helemaal niet omschreven. Het is aan instellingen zelf om te bepalen welke handelingen zij als risicovol aanmerken. En het is aan instellingen om te bepalen welk beleid (afspraken, protocollen) ze hierop voeren. De regel dat studenten geen medicatie mogen uitdelen kan dus hoogstens een regel/afspraak binnen een instelling zijn.
  • # 23

    peer99

    vakgroepen, belangenverenging, schrijvers, opleiders, uitgevers, individuen .... iedereen roeptoeterd volg mij, koop mij, wordt lid, doe mijn opleiding, ik weet het beter ...

    Stop met die onzin, ga met zijn allen om tafel zitten, pak één onderwep en creer consensus, 'zo is het en zo gaan we het doen'. Indien landelijk door iedereen uitgevoerd en geaccepteerd, volgend onderwerp.

    @Mart
    zie wet BIG, hoofdstuk IV, artikel 36. Handelingen die risicovol zijn worden voorbehouden handelingen genoemd, aanvankelijk 13, sinds 1 jan 2012 14 stuks omdat voorschrijven UR medicatie is toegevoegd.
  • # 24

    Mart

    Daar valt wat voor te zeggen. Maar is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen bij bepalen van wat risicovol is. De kans op overregulatie of zeer complexe regelingen is groot en dat schiet het doel ook voorbij.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.