Van de tien meest bekeken YouTube filmpjes over verpleegkundigen, worden ze in meer dan de helft afgeschilderd als een domme incompetent of als een lustobject. Dat blijkt uit Iers onderzoek.
Ook zouden verpleegkundigen, beroepsverenigingen en/of vakbonden de kracht van YouTube meer moeten gebruiken om het verpleegkundig beroep in een positief daglicht te zetten. Dat zeggen Ierse onderzoekers van de School of Nursing, Midwifery and Health Systems van het University College in Dublin.
Analyse van filmpjes
De onderzoekers bekeken zo’n 100 verschillende YouTube-filmpjes die ze verkregen door het intikken van de woorden ‘verpleegster’ en ‘verpleegkundige’. De 10 best scorende filmpjes (video’s die tussen 600.000. en 900.000 keer waren bekeken) werden tot in de kleinste details geanalyseerd. ‘De verpleegkundige werd in de verschillende filmpjes afgebeeld op drie manieren,’ vertelt onderzoeker Gerard Fealy in een persbericht. ‘Als een ervaren en goed opgeleide deskundige, als een lustobject en als een domme incompetent.’
Dom blondje
De tien meest bekeken video’s waren vooral reclamespotjes, promotionele video’s van scholen, fragmenten uit televisieseries en (teken-)films. Vier van de tien bekeken video’s waren geplaatst door verpleegkundigen zelf. In deze filmpjes werd de verpleegkundige vooral gepresenteerd als goed opgeleid, slim en technisch onderlegd. In alle andere filmpjes werd de verpleegkundige vooral afgeschilderd als dom blondje, of als lustobject.
Lobby voor een beter imago
‘Onze studie toont dus aan dat YouTube zich niet onderscheid van andere massamedia, als het gaat om negatieve en vernederende stereotyperingen van verpleegkundigen,’ aldus Fealy. ‘En onderschat niet hoe dergelijke stereotypen invloed hebben op het algehele imago van verpleegkundigen, zeker onder jongeren.’
Bron: Nurse.com
Door: redactie Nursing, Nienke Berends
Lees ook:
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account