De patiëntenzorg wordt steeds complexer en dit vraagt nogal wat van verpleegkundigen. Daarom stond de Nursing Experience vandaag in het teken van de toekomst. Met leerzame workshops en lezingen over onderwerpen die voorzien in bijscholing én met een blik op de toekomst.
‘Het vak van de verpleegkundige ontwikkelt zich, de patiëntenzorg wordt complexer en dus ook intensiever’, zegt Alexia Hageman, hoofdredacteur van Nursing, tegen de verpleegkundigen die vandaag aanwezig zijn bij de Nursing Experience. ‘Dat vraag veel van verpleegkundigen. Daar wilden we op inspelen met een nieuw event dat leerzaam, vernieuwend en gericht is op de toekomst.’
e-Health in zorg
En denk je aan de toekomst, dan denk je aan ict. Dus presenteren drie deskundigen hun innovatieve ict-projecten in de zorg tijdens het plenaire programma van de Nursing Experience. Harmieke van Os van het UMC Utrecht vertelt over hun e-health project waarbij ze websites lanceerden met specifieke informatie voor de patiënt. ‘Zodat verpleegkundigen kunnen verwijzen naar websites met betrouwbare informatie van een betrouwbare bron’, vertelt Van Os. Ook ontwikkelden ze speciale portalen waar patiënten via e-consult contacten onderhouden met hun verpleegkundige en medisch specialist. Meer informatie over dit initiatief is te vinden via de website van UMC Utrecht.
Serious gaming
Marko van der Vegt werkt bij IJsfontein, een bedrijf zich bezig houdt met serious gaming. Samen met het UMC St. Radboud maakte IJsfontein een interactief computerspel om te kunnen oefenen in het omgaan met agressie. ‘In de wachtkamer van de spoedeisende hulp zie je patiënten en familie mopperen, omdat andere patiënten eerder worden geholpen. Afhankelijk van je reactie beland je in steeds andere situaties. In het spel zitten eyeopeners verstopt die inzicht geven in wat jouw reactie bij de mensen in de wachtkamer teweegbrengt.’ Op het moment zijn ook een game over parkinson en medisch rekenen in ontwikkeling.
Servicerobot
Tot slot presenteert professor Kees van Hee de servicerobot Rose. Een robot die menselijke handelingen kan overnemen, denk aan ontbijt maken, de krant halen en drank inschenken. Hij benadrukt dat de robot de taken van de verpleegkundige niet kan overnemen, omdat er altijd menselijke intelligentie aanwezig moet zijn. ‘Ook in de persoonlijke verzorging en het bieden van medische hulp zijn we terughoudend’, zegt Van Hee. Maar hij ziet mogelijkheden voor de toekomst, waarbij de service robot de professional kan ondersteunen. En dat moet uiteindelijk ook een flink financieel voordeel met zich meebrengen. Op het moment zijn er nog geen servicerobots in gebruik. ‘Het is nog in ontwikkeling en het duurt nog lang voor we zover zijn. Maar binnen tien a twintig jaar is de servicerobot niet meer weg te denken.’ Kijk hier voor meer informatie over de servicerobot Rose.
Meer over de Nursing Experience:
– Social media voor verpleegkundigen: gebruik je gezonde verstand
– Puzzelen met delier, dementie en depressie
– ‘Klinisch redeneren maakt verpleegkundigen zeker’
– Marjan Berk: ‘Nooit spijt gehad van de verpleging’
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account