07 januari 2010
De voeding die een baby in de eerste levensmaanden krijgt, heeft wel degelijk invloed op de groei. Kinderen die borstvoeding krijgen, groeien iets trager in het eerste levensjaar dan kinderen die flesvoeding krijgen.
Dit verschil verdwijnt wel volledig twee tot drie jaar na de geboorte, melden Mathieu Roelants en Roland Hauspie van de Vrije Universiteit Brussel. Ze bestudeerden hiervoor meer dan drieduizend kinderen van nul tot drie jaar.
Borstvoeding rules
Volgens de wetenschappers blijft moedermelk toch de beste optie. Ze hopen dat jonge ouders zich niet laten afschrikken door de schijnbaar tragere groei dan die van kinderen die flesvoeding krijgen.
Kleiner
Lengteverschillen onder kinderen komen volgens de onderzoekers vooral door het herkomstland van de ouders. Zo zijn de Vlaamse jongeren gemiddeld 2 tot 4 centimeter kleiner dan de Nederlandse jongeren, maar wel 2 tot 3 centimeter groter dan hun leeftijdgenoten uit Groot-Brittannië.
Vlaamse groeicurve
De wetenschappers Roelants en Hauspie menen daarom dat de groeicurve die de wereldgezondheidsdienst WHO hanteert te algemeen is. Ze hebben een eigen Vlaamse groeicurve gemaakt voor Vlaamse kinderen.
Bron: ANP, Medisch Contact
Door: redactie Nursing
Ben jij op zoek naar de meest actuele opleidingen voor verpleegkundige? Klik hier en bekijk het overzicht!
12 reactie(s)
Petra 23-01-10 - 09:38
Mijn zoontje van 16 maanden krijgt nog steeds borstvoeding. Daarnaast eet en drinkt hij natuurlijk ook 'gewoon', maar ik kan beamen dat borstgevoede kindjes iets lichter zijn dan flesgevoede kindjes. Toen hij laatst ziek was en helemaal niets wilde eten en drinken, was ik overigens erg blij dat ik nog borstvoeding gaf, want hij droogde niet uit en kreeg ook voldoende voedingsstoffen binnen. Natuurlijk is flesvoeding niet verkeerd, in mijn omgeving zijn genoeg vrouwen die geen borstvoeding (kunnen) geven. Niks mis mee hoor. Laat je dat ajb nooit aanpraten!
Ilse 14-01-10 - 14:10
Wat een onzin!! Mijn zoon is op borstvoeding in twee maanden tijd van 50 cm (3200) naar 61 cm (6040)gegaan.
Kirsten 10-01-10 - 01:27
Driewerf hoera voor Kraamsupport als het waar is wat jij zegt, Marjanne. En jammer van degenen die het persbericht voor dit onderzoek hebben opgesteld en een vaktijdschrift zoals nursing die de titel 1 op 1 overneemt...
Geesje Fokkens 09-01-10 - 18:37
Volgens mij wordt dit item verkeerd benaderd / belicht. Borstvoedingkinderen groeien niet trager, Kunstvoedingkinderen groeien te snel en ongelijkmatig. Wie deze twee groepen kinderen goed heeft geobserveerd heeft opgemerkt dat de verhoudingen in de groei bij borstkinderen veel meer met elkaar overéén komen. Kunstvoedingkinderen zijn veelal molliger.
Overigens heeft mijn zoon 1 jaar borstvoeding gehad en hij is nu bijna 15 jaar en 1.87 m.
appeltje 08-01-10 - 20:07
Ik heb mijn drie kinderen 8 ,9 en 10 maanden borst voeding gegeven en daarna stopten ze vanzelf.
Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen niet voldoende voeding hebben door drukt en stress. Als je de eerste weken voldoende rust neemt en niet meteen weer met alles mee gaat doen, en de ruimte neemt voor je kind gaat het stukken beter.
Maar helaas moet iedereen tegenwoordig gelijk met het kind opstap, afvallen, en weer met alles meedoen. Geniet gewoon van een tijdje "niets" doen en geniet van dat kleine wezentje.