Nieuwsbrief Meld je aan voor de e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Agenda

Vormgeven aan het nieuwe kwaliteitsdenken

Oudlaan 4, Utrecht
209 Verpleegkundigen, Verpleegkundig experts, Verzorgenden

Details evenement

14 april 2016
09:30 uur
Oudlaan 4, Utrecht
Q-Academy
026-3830565
€ 440


“Wat is HKZ toch bureaucratisch!” Of: “Ons kwaliteitssysteem barst uit zijn voegen van de protocollen, documenten en procedures… Wat in ons handboek staat beschreven staat ver af van wat wij dagelijks doen en waar het écht om gaat. Wij hebben de behoefte ons kwaliteitsbeleid toe te spitsen op de zorg, het contact tussen zorgprofessional en cliënt. Wij willen kwaliteitsmanagement terugbrengen naar het primair proces, daar waar kwaliteit geleverd wordt.” Het klinkt vanzelfsprekend, maar is voor veel zorgorganisaties echt een grote uitdaging. Herkent u zich in (één van) deze veelgehoorde uitspraken en bent u ook op zoek naar hoe u het kwaliteitsmanagement binnen uw organisatie opnieuw vorm kunt geven?

De zorg verandert. Met de grootschalige hervormingen moeten we meer met minder doen, wat vraagt om ‘anders met minder’. Dus juist nu is een goed moment eens kritisch te kijken naar hoe ‘kwaliteit’ weer van deze tijd gemaakt kan worden. Niet het systeem, de protocollen en handboeken leidend laten zijn, maar de zorgprofessionals in het primair proces. Daar waar het gebeurt!

Q-Academy organiseert de nieuwe training ‘Vormgeven aan het nieuwe kwaliteitsdenken’, waarin u leert op een andere wijze naar kwaliteitsmanagement en de invulling daarvan te kijken. U leert hoe u uw visie op kwaliteit herijkt en daaruit uw beleid opstelt, uw processen inricht, uw mensen begeleidt en de juiste kwaliteitsinstrumenten kiest.

Tijdens de training ontvangt u het receptenboek 'De Kwaliteitskeuken'. In dit boek vindt u inspirerende "recepten' voor hernieuwing van kwaliteitszorg.

Centraal staan vragen als:
Wat is kwalitatief goede zorg in deze tijd?
Wanneer leveren we kwaliteit?
Hoe zet u de kwaliteit van zorg centraal i.p.v. het kwaliteitssysteem of de norm?
Welke handvatten zijn er om dit kwaliteitsdenken vanuit de missie & visie van de organisatie vorm te geven?
Hoe zet u zorgprofessionals centraal en krijgt u het kwaliteitsbewustzijn daar waar het hoort: dus bij iedereen?
Hoe maakt u bestaande kwaliteitsinstrumenten ondersteunend en faciliterend aan kwaliteit van zorg?
Hoe verhoudt het nieuwe kwaliteitsdenken zich tot de bestaande normen?
 
Reactie van een deelnemer
"Ik heb geleerd hoe je kwaliteit (en het kwaliteitssysteem) vanuit een centrale doelstelling, zoals het versterken van de klantpositie, kunt inrichten."
Paula van den Bogaart, Beleidsadviseur bij Woonzorgconcern IJsselheem

Maatwerk:
deze training is ook geschikt voor incompany doeleinden. Wij maken het programma op maat naar de situatie in uw organisatie.

Kijk voor meer informatie en inschrijven op: Vormgeven aan het nieuwe kwaliteitsdenken