Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de nieuwsbrief voor afdelings- & medisch secretaresses Klik hier

6 mindfulness yoga oefeningen voor medisch secretaresses

Medisch secretaresse Ciska Lunenborg van Melzen geeft als mindfulness yoga docent les aan onder andere medisch secretaresses.
6 mindfulness yoga oefeningen voor medisch secretaresses

1. Zorg ervoor dat je tijdens het werk even een momentje voor jezelf hebt: 'Dit hoeft echt niet elke dag, alleen als je het gevoel hebt dat je het nodig hebt. Bijvoorbeeld als je hoofd overloopt en je gestrest bent. Ga dan bijvoorbeeld een paar minuten naar het toilet en op de bril zitten. Sluit je ogen en zorg ervoor dat je een lage buikademhaling heb. Probeer je aandacht puur en alleen bij je ademhaling te houden. Als je merkt dat je gedachten teruggaan naar je werk, breng ze dan weer terug bij je buikademhaling. Op deze manier kun je je hoofd even "leeg" maken en weer opgeladen aan de slag.'

2. Houd je focus bij datgene waar je mee bezig bent, zodat je het af kunt maken: 'Soms komen er veel dingen tegelijk op je af. Als je bijvoorbeeld aan het telefoneren bent, kan er een verpleegkundige tussendoor een vraag aan je stellen. Geef dan aan dat je eerst het gesprek even afmaakt, voor je haar te woord kunt staan. Op deze manier bewaar je de rust en ben je productiever omdat je klussen afmaakt.'

Ciska geeft een workshop mindfulness yoga op het congres voor medisch secretaresses dat op 13 november wordt gehouden. Klik hier voor meer info of deelname.

3. Accepteer dat dingen zijn zoals ze zijn: 'Misschien kun je het niet vinden met een vervelende arts, of erger je je aan een patiënt die naar doet aan de telefoon. Probeer dit soort zaken te accepteren zoals ze te zijn. Besef ook dat je misschien niet kunt veranderen hoe de ander tegen jou doet, maar wel hoe je hier zelf mee om kunt gaan. Als je dit oefent, merk je dat je dingen makkelijker kunt loslaten, waardoor je minder stress op je werk ervaart.'

4. Laat je mobiele telefoon een dagje thuis: 'Een smartphone brengt vaak heel veel onrust met zich mee. Het stoort je tijdens je werkt, en zorgt voor meer drukte in je hoofd. Is het nou echt van belang dat je dat ding bij je hebt? Als je echt niet zonder kan, zet hem dan op stil. En als je dat óók niet kunt, maak dan in elk geval eerst af waar je mee bezig bent, en check dan je telefoon.'

5. Ga –indien mogelijk- tijdens de pauze alleen naar buiten: 'Met je collega's pauzeren kan heel gezellig zijn, maar kan ook voor onrust in je hoofd zorgen. Ga eens alleen lunchen, bij voorkeur buiten. Snuif de frisse lucht op en luister eens geconcentreerd naar de fluitende vogels. Op deze manier kun je goed tot jezelf komen.'

6. Focus je op hoe je loopt: 'We hebben de neiging om vaak heel gejaagd van A naar B te lopen. Let eens bewust op hoe je loopt. Zet eerst je hak neer, en rol bewust je voet af. Loop eens een keer in plaats van in tien stappen in twintig stappen naar de printer. Je zult merken dat je je minder gejaagd of gespannen zult voelen.'

 

Wil je meer info over dit onderwerp of een workshop van Ciska volgen? Stuur haar dan een mailtje: bodyfit@live.nl

Redactie Medisch Secretaresses

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden