Stafadviseur onderwijs bij het Erasmus MC Gerard Brekelmans is onlangs aan de Universiteit van Tilburg gepromoveerd met zijn proefschrift ‘Continuing Professional Development for Nurses; Mission or profession?’.
Doel van dit onderzoek van deze voormalige IC-verpleegkundige was om de relatie tussen de verschillende factoren die invloed hebben op Continue Professionele Ontwikkeling (CPO) van verpleegkundigen te verduidelijken. Brekelmans heeft hiervoor 1324 vragenlijsten afgenomen bij verpleegkundigen in ziekenhuizen door heel het land. ‘Er zijn drie factoren die eraan bijdragen dat verpleegkundigen activiteiten gaan ondernemen voor professionele ontwikkeling: motieven, belang en condities. Ik dacht dat deze drie even sterk waren, maar uit mijn onderzoek blijkt dat vooral het belang telt: het belang dat toegekend wordt aan een bepaalde activiteit wordt veelal ondernomen ongeacht de randvoorwaarden.’ Buiten de zorg aan de patient is ook invloed hebben op beleid een belangrijk aspect dat hierbij naar voren kwam.
Je hoeft niet per se naar een congres of workshop om als verpleegkundige nieuwe dingen bij te leren.De expert geeft drie tips. Lees meer >>
Volgens Brekelmans is zijn onderzoek belangrijk, om te zien hoe je het verpleegkundige vak verder kunt professionaliseren en versterken. ‘Ik merk dat wanneer verpleegkundigen meer zeggenschap hebben op de werkvloer, zich ook meer gemotiveerd voelen om dingen bij te leren. Dit gebeurt al in de zogenaamde Magnet Hospital in Amerika. We proberen hier in het Erasmusmc aandacht aan te besteden door vijf jaar geleden een verpleegkundige raad aan te stellen, die een duidelijke stem heeft in het nemen van beslissingen die verpleegkundigen op de werkvloer aangaan. De Amerikaanse stelregel is: alle beslissingen die betrekking hebben op de verpleegkundige beroepsgroep, kun je niet nemen zonder hen erbij te betrekken, want zij zijn experts op hun vakgebied. Je kunt dus niet anderen hierover laten beslissen.’ Brekelmans stelt dat dat een langdurig proces is: ‘In Amerika hebben ze er vijftien jaar over gedaan om dit goed op de rit te krijgen, je verandert zoiets niet zomaar.’
Vervolgonderzoek
Brekelmans gaat nu vervolgonderzoek doen naar welke interventies op de werkvloer verpleegkundigen stimuleren om meer dingen bij te leren. ‘Uit de literatuur komt naar voren dat de overdracht het meest leerzame moment van de dag is. Hoe kunnen we dit vormgeven zodat we het optimale effect kunnen bereiken? Dat is een van de zaken die ik graag verder onderzoek.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account