Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

5 tips voor verpleegkundigen bij zorg voor niet-westerse patiënt

Bij niet-westerse patiënten is er een verhoogd risico op onbedoelde zorggerelateerde schade, stelt promovenda Floor van Rosse in haar onderzoek. Zij geeft verpleegkundigen tips om fouten zoveel mogelijk te voorkomen.
Thinkstock_etnische patienten.jpg
Vaak hebben verpleegkundigen niet in het zorgdossier vastgelegd dat er een taalbarrière is. - Foto: Thinkstock
  1. Noteer altijd in het zorgdossier wanneer er sprake is van een taalbarrière: ‘Bij mijn onderzoek viel het op dat dit niet altijd gebeurt. In het dossier moet altijd staan of de patiënt wel of niet goed Nederlands spreekt, en welke taal de patiënt wél goed spreekt. Als er een naaste is die als tolk kan optreden, noteer deze dan ook als contactpersoon. Zo bespaar je je collega werk en tijd, en is alles meteen helder.’
  2. Train familieleden die zorg overnemen: ‘Bij niet-westerse patiënten zie je vaak dat familieleden bepaalde zorg overnemen. Dat is op zich prima, maar het is wel belangrijk dat ze dan weten waar ze op moeten letten. Kijk als verpleegkundige even mee met bijvoorbeeld het wassen van de patiënt, en adviseer indien nodig waar de familieleden op moeten letten, zoals decubitus. Uiteraard geef je alleen laagcomplexe zorg uit handen.’
  3. Wees je bewust van de taalbarrière en wees creatief en flexibel met hulpmiddelen: 'Dit geldt voor de dagelijkse verpleegkundige handelingen (bijvoorbeeld met plaatjes, apps), en zorg bij geplande en wat langere contacten voor een tolk.'
  4. Leer hoe je communiceert met hulp van een tolk: 'Met een patiënt communiceren met een tolk (al dan niet professioneel) is een kunst op zich. Het is de kunst om tegen de patiënt te blijven praten en niet tegen de tolk en je informatie in kleine brokjes aan te bieden zodat de kans het grootst blijft dat álle informatie wordt overgebracht.'
  5. Kijk naar waar regels wat ‘geflexibiliseerd’ kunnen worden: ‘Wanneer de familie erg betrokken is, streef dan naar een optimale samenwerking en voorkom wrijving. Kijk waar de regels wat ‘geflexibiliseerd’ kunnen worden (bijvoorbeeld bezoektijden) om de kwaliteit van zorg te optimaliseren.  Naasten van patiënten kunnen bijvoorbeeld geïrriteerd raken wanneer zij buiten bezoektijden door de verpleegkundige weggestuurd worden als zij hun naaste bij willen staan, maar wél buiten bezoektijden mogen komen opdraven als er vertaald moet worden. Kijk wat hier mogelijk is om hen hierin te faciliteren.’

Rhijja Jansen

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden