Meer aandacht voor de cliënt is hard nodig. Dat blijkt uit de jaarlijkse benchmark van ActiZ. Vooral cliënten in verpleeg- en verzorgingshuizen zijn niet erg positief over de beschikbaarheid van personeel.
Ongeveer een derde (36 procent) van de cliënten geeft aan dat binnen de zorgorganisatie goed naar hun geluisterd wordt. Opmerkelijk is dat medewerkers veel vaker (70 procent) aangeven dat zij goed naar hun cliënten luisteren. Bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen en hun vertegenwoordigers waarderen de beschikbaarheid van medewerkers gemiddeld met een 6,6. Thuiszorgcliënten zijn een stuk positiever: zij gaven dit aspect gemiddeld een 7,8.
Toegenomen werkdruk
Medewerkers stuiten vooral op de licht toegenomen werkdruk. ActiZ noemt het daarom goed dat er extra middelen beschikbaar komen voor verpleeg- en verzorgingshuizen om mensen te werven. Het cijfer voor medewerkerstevredenheid kwam uit op 7,2. Hetzelfde cijfer als in 2010 en 0,4 punten hoger dan in 2009.
VVT
Het algemene beeld dat naar voren komt uit de benchmark is dat verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties (VVT) zich ten opzichte van 2010 hebben verbeterd. Dit jaar zijn er meer organisaties die goed presteren naar de mening van hun cliënten en medewerkers. De financiële prestaties van de VVT-branche zijn in de breedte ook iets verbeterd. De uitkomsten laten zien dat de financiële prestaties gemiddeld op orde zijn.
Benchmark
De ActiZ Benchmark in de Zorg doet jaarlijks onderzoek naar financiële bedrijfsvoering, medewerker- en cliëntenoordeel. Aan de benchmark namen in totaal 249 ActiZ zorgorganisaties deel en ruim 50.000 cliënten en 116.000 medewerkers.
Auteur: Redactie TvZ
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account