De Nederlandse ziekenhuizen zijn het meest vooruitstrevend op social media, zo blijkt uit de Social Media Monitor Zorg. Gekeken is naar de aanwezigheid en activiteit van zorgorganisaties op de social media als LinkedIn, YouTube, Twitter, Hyves en Facebook.
Ziekenhuizen scoren op alle social media ver boven het landelijk gemiddelde en inspireren hiermee andere zorgorganisaties. 93 procent van de ziekenhuizen is actief op LinkedIn. Opvallend is dat 49 procent van de ziekenhuizen actief is op Facebook. Dit is meer dan twee keer zo veel als het landelijk gemiddelde.
Social media
Uit het onderzoek blijkt dat 76 procent van de Nederlandse zorgorganisaties hun weg hebben gevonden naar Hyves. Dit past bij het feit dat Hyves in Nederland het grootste social media platform is met ruim 9.500.000 leden. Twitter en LinkeIn scoren ook relatief hoog. Van de zorgorganisaties is 41 procent aanwezig op Twitter, terwijl Nederland ‘slechts’ 421.000 actieve twitteraars telt. Veel zorgorganisaties hebben op LinkedIn een bedrijfsprofiel aangemaakt waar medewerkers lid van kunnen worden. Veel verder gaat de inzet van LinkedIn echter nog niet. Hoewel 8.400.000 Nederlanders iedere maand YouTube bezoeken, is slechts 26 procent van de zorginstellingen actief op YouTube. Facebook is ook nog niet doorgedrongen in de zorg, maar wel in ontwikkeling.
Maasstad Ziekenhuis
Maasstad Ziekenhuis is het meest vooruitstrevend in het gebruik van social media en geeft hiermee een goed voorbeeld hoe social media ingezet kan worden. Hun aanwezigheid in de social media is consistent en volledig. Ze zijn daarnaast aanwezig op alle gemeten platformen. Ook zijn ze op alle kanalen actief met het plaatsen van content. En minstens zo belangrijk: de instelling gaat de dialoog aan met volgers, vrienden enzovoorts. Mede hierdoor heeft de instelling meer dan 1200 volgers en 32000 views op YouTube.
Gehandicaptenzorg
Amerpoort scoort het beste binnen de sector gehandicaptenzorg. Er is bij deze instelling goed gebruik gemaakt van Hyves en Facebook. De instelling heeft veel volgers en gaat de conversatie met de volgers aan. Ook Koninklijke Visio, de organisatie voor revalidatie en training van mensen met een visuele beperking, laat zien hoe LinkedIn en Hyves goed ingezet kunnen worden.
Thuiszorg
De thuiszorginstellingen scoren op alle social media onder het landelijk gemiddelde. Opvallend is het grote verschil in activiteit op LinkedIn. Waar landelijk 72 procent van de instellingen actief is op LinkedIn, is dat in de thuiszorg slechts 34 procent.
Auteur: Redactie TvZ
Bron: Zorgvisie
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account