Patiënten van het Wesfriesgasthuis die zijn ingepland voor een operatie ontvangen daags voor hun operatie een SMS bericht. In dit bericht staan instructies omtrent eten en drinken, zodat de patiënt gegarandeerd nuchter is voor de operatie.
Dit voorkomt misverstanden en – in het ergste geval – het afzeggen van operaties. Dit meldt het Westfries Gasthuis. Het viel Master Physician Assistant (in opleiding) Harry Zonneveld op dat het regelmatig voorkwam dat patiënten niet nuchter op de OK verschenen. Met als gevolg dat de operatie uitgesteld, of in het ergste geval, geannuleerd moest worden. Dat was natuurlijk enorm vervelend voor de patiënt en kostte het ziekenhuis veel geld.
Minder misverstanden
In het kader van een kwaliteitszorgprojekt besloot Harry daarom te onderzoeken of het mogelijk was om, met behulp van een SMS-dienst, het aantal afgezegde en verplaatste operaties ten gevolge van het niet nuchter zijn omlaag te brengen. Door een dag voor de operatie een SMS te versturen aan de patiënt met daarin instructies omtrent eten en drinken, zouden minder misverstanden moeten ontstaan. En dat is gelukt: sinds de start van het project in april is het aantal niet nuchtere patiënten op de OK sterk afgenomen.
Kortere wachttijd
Het project heeft ook een positieve uitwerking op de wachttijd voor operaties. Doordat er nu minder operaties worden uitgesteld of afgezegd, wordt de tijd efficiënter benut waardoor een patiënt eerder aan de beurt komt De planning op de OK hoeft ook niet meer zo vaak te worden gewijzigd, dus er worden minder kosten gemaakt en dat is een prettige bijkomstigheid. Er is dan ook besloten om het project voort te zetten.
Privacy
De mobiele telefoonnummers van patiënten worden alleen gebruikt voor het verzenden van één SMS voorafgaand aan de operatie. De gegevens worden apart bewaard en niet verstrekt aan derden. Het ontvangen van de SMS is gratis. Deelname aan dit project is niet verplicht.
Redactie TVZ
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account