Alle patiënten vinden patiëntgerichtheid belangrijk. Vaak zelfs nog belangrijker dan wachttijden, accommodatie, privacy of nazorg na ontslag uit het ziekenhuis. Dit geldt ook voor acute patiënten.
Dat blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het Nivel en het Centrum Klantervaring Zorg in het wetenschappelijke tijdschrift Patient Education & Counselling.
Meebeslissen
De onderzoekers hadden verwacht dat acute patiënten patiëntgerichtheid niet zo belangrijk zouden vinden, maar dat bleek dus niet te kloppen. ‘Het maakt kennelijk niet uit welk gezondheidsprobleem patiënten hebben, ze weten heel goed wat ze belangrijk vinden’, zegt Nivel-onderzoeker Dolf de Boer. ‘Ze hebben een duidelijk beeld van patiëntgerichte zorg en die staat altijd hoog op de prioriteitenlijst. Dat is op zich niet zo gek, want patiënten zitten vaak in onzekerheid en hebben goede informatie nodig om met hun gezondheidsprobleem om te kunnen gaan.’ Ook willen patiënten graag meebeslissen. ‘Patiënten willen bovendien het gevoel hebben dat er niet over hun hoofd wordt beslist, maar dat zij kunnen meebeslissen over de behandeling. Artsen moeten hen daarvoor de ruimte geven.’
Onderzoek
In totaal zijn voor het onderzoek 1345 patiënten ondervraagd. Het ging om mensen met hartfalen, hernia, borstkanker, reuma en heup- of knieoperaties.
Bron: Nivel
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account