Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Last van vrijetijdsziekte?

Ze noemen het ook wel het omgekeerde Kortjakje-syndroom: vrijetijdsziekte. Oftewel: doordeweeks nooit ziek, maar zodra er tijd is om tot rust te komen, in het weekend of tijdens de vakantie, stort je in. Pijnen, overmatige vermoeidheid, misselijkheid, koorts en griepachtige verschijnselen spelen in het weekend of aan het begin van een vakantieperiode ineens op.

Uit onderzoek blijkt dat zelfs het aantal hartinfarcten en sterfgevallen in de vakantieperiode toeneemt. Zo’n 4% van werkend Nederland heeft er last van. Vrijetijdsziekte kan ontstaan door een combinatie van factoren. En daar liggen ook de kansen om het voor te zijn.

Geleidelijke overgang
De overgang van een drukke veeleisende baan naar stilstaan en rust kan te groot zijn. De motor van drukke mensen blijft voortdurend draaien. Wanneer de druk in één klap wegvalt, wordt het lichaam kwetsbaarder en vatbaarder voor ziekte. De productie van stresshormonen daalt te snel of de adrenalineproductie blijft juist te hoog tijdens rust, waardoor het lichaam veel loze energie produceert. Probeer dus als het even kan de overgang geleidelijk te maken. Dus geen afspraken plannen tot het allerlaatste moment voor je vakantie. Neem de tijd om de zaken rustig af te ronden. Ga niet meteen de eerste vakantiedag op reis. Neem een aantal dagen om op adem te komen, je tas in te pakken en uitgeslapen te vertrekken. Kom ook minimaal één dag te vroeg thuis, zodat je op je gemak je koffers kunt uitpakken, post nakijken en acclimatiseren.

Levensstijl
Mensen kunnen zichzelf in hun vrije tijd ook ziek maken door slaapgebrek, ongezond eten, overmatige alcoholconsumptie of drugsgebruik. Probeer het met wat minder drank en wat meer slaap. Alcohol en slaapgebrek verminderen de weerstand.

 

Beperk verplichtingen
Sommige mensen zien zo op tegen de dingen die ze in hun vrije tijd moeten doen, dat ze er letterlijk ziek van worden. Denk aan verplichte familiebezoeken. Zorg dat niet elk weekend vol gepland staat met activiteiten waar je een hekel aan hebt. Dat kan een boel stress schelen.

 

Hou een vinger aan de pols

Je wordt je soms pas bewust van bepaalde ziektesymptomen als je er de tijd voor hebt. Door de drukte op het werk vallen ziektesignalen niet op of je negeert ze. Sommige mensen stellen het ziek worden bewust of onbewust uit tot ze er eindelijk tijd voor hebben, bijvoorbeeld door de symptomen met medicijnen te onderdrukken. Volgens onderzoekers vormen vooral mensen met een hoge werkdruk die veel verantwoordelijkheid dragen een risicogroep. Komt dit je bekend voor? Wees er dan alert op.

 

Sport de stress eruit

Als je moeite hebt om tot rust te komen na een week van hard werken, ga dan aan het eind van de werkweek eens flink sporten. Dit kan helpen om lichamelijk en geestelijk om te schakelen. Ook tijdens je vakantie kan het een goede uitlaatklep zijn.

Rustmomenten doordeweeks
Creëer ook gedurende de werkweek rustmomenten, zodat niet alles afhangt van het weekend. Ga eens naar de film of uit eten. Dat dwingt je om even af te remmen, het breekt de sleur en kan soms nog meer ontspanning brengen dan de verplichte weekenduitjes.

 

Bronnen: Elsevier.nl, GoedGevoel.be

TvVOnline redactie

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden