De opleiding van verpleegkundigen kan en moet beter volgens prof. dr. Petrie Roodbol van het UMCG. Tijdens haar oratie op 11 september pleit zij voor integratie van theorie en praktijk in een opleiding waarin school en stages in gezamenlijke verantwoordelijkheid vorm krijgen.
‘Het is belangrijk verpleegkundigen bij deze ontwikkelingen te betrekken,’ stelt Roodbol in een persbericht. ‘Om bij de moderne medische zorg aan te sluiten is het noodzakelijk verpleegkundigen zeggenschap te geven over hun opleiding, zoals dat bijvoorbeeld ook bij artsen gebeurt.’ Roodbol is in het UMCG aangesteld als hoogleraar Verplegingswetenschappen met educatie als aandachtsgebied.
Opleiding
In de huidige opleiding tot verpleegkundige zijn het de mbo- en hbo-instellingen die de te leren stof bepalen. Tijdens stages wordt de functiegerichte vertaling naar de praktijk aangeleerd. Volgens Roodbol is de kloof tussen theorie en praktijk te groot omdat in de stages het accent ligt op de directe uitvoering van het werk. Onvoldoende wordt vormgegeven aan betekenisvol leren in de praktijk om verpleegkundigen tred te laten houden met de evolutie van de medische wetenschap. Beheersing van de competentie ‘leren’ is dan ook van cruciaal belang in de snel veranderende gezondheidszorg.
Verbeteringen
Om veranderingen te kunnen realiseren vindt Roodbol het belangrijk dat er een reëler beeld komt van het beroep van verpleegkundige waarin autonomie een sleutelwoord is. Dit dient de basis te zijn voor innovatie in de opleiding. De eerste initiatieven komen van de grond, zoals de Friese Zorgacademie die in 2011 van start is gegaan. Vijf ziekenhuizen en drie onderwijsorganisaties zijn overeengekomen om het theoretisch en praktijkonderwijs beter op elkaar af te stemmen. Roodbol hoopt dat het nieuw te vormen kabinet, gesteund door de politiek, dergelijke ontwikkelingen met kracht steunt.
Bron: Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account