Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

‘Geef patiënten inzage in kosten medische behandeling’

Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer maakt zich zorgen over de ondoorzichtigheid van de kosten van een medische behandeling. Hij heeft de minister van VWS om uitleg gevraagd.
‘Geef patiënten inzage in kosten medische behandeling’
Foto: ANP

Brenninkmeijer vraagt zich met name af waarom burgers geen inzicht kunnen krijgen voorafgaand aan een behandeling. Hierdoor kunnen zij geen goede afweging maken van het al dan niet ondergaan van die behandeling en de financiële gevolgen, zeker wanneer zij die kosten zelf moeten betalen, aldus Brenninkmeijer.

 

Black box

Volgens de ombudsman is sinds de invoering van de dbc’s het medisch declaratiesysteem steeds complexer geworden, waarbij voor de patiënt leesbare facturen ontbreken. Tegelijkertijd wordt de patiënt geconfronteerd met verhogingen van de eigen bijdrage, met versmalling van wat vergoed wordt in het basispakket en met (noodgedwongen) keuzes voor een hoger eigen risico.

'Het medisch declaratiesysteem is verworden tot een ingewikkelde 'black box' waar niemand nog iets van lijkt te begrijpen. Ik vind het een teken aan de wand dat 'gespecialiseerde' bureautjes worden opgericht om ziekenhuizen te helpen met -zo optimaal mogelijk te- declareren. Patiënten krijgen de rol van 'klokkenluider' toebedeeld om fraude op te sporen. Het belang van de patiënt is uit het oog verloren. En dat baart mij zorgen.'

 

Naheffing

De ombudsman haalt het voorbeeld aan van een vrouw die een klacht indiende over een naheffing van ruim 300 euro van haar ziektekostenverzekeraar. De verzekeraar stuurde de naheffing naar aanleiding van een factuur van ruim 2000 euro voor een serie, volgens de klaagster niet noodzakelijke, poliklinische consulten. De vrouw had een hoog eigen risico. Haar klacht betrof het niet vooraf verstrekken van informatie over de tarieven en het niet verstrekken van een specificatie van de factuur. De Nationale ombudsman oordeelde dat het ziekenhuis patiënten pro-actief zou moeten informeren, zeker als het gaat om relatief dure behandelingen die niet, of niet in de voorgestelde vorm, noodzakelijk zijn.

Esther Heeswijk van

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden