Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Kleinschalig zorgen gaat niet bij iedereen vanzelf

Niet iedere verpleegkundige of verzorgende is van nature geschikt om in een kleinschalige woonvorm te werken. Wat maakt een team tot een echt kleinschalig zorgteam?
Kleinschalig zorgen vraagt specifieke talenten

Anita Willems-Roelofs is locatieverpleegkundige bij een zorgcentrum waar het keinschalig zorgen recent is geïmplementeerd. Zij bezocht namens TvZ het congres Kleinschalig Zorgen voor ouderen op 1 april 2014. Ze doet verslag van de belangrijkste leerpunten die zij mee naar huis heeft genomen.

'Kleinschalig zorgen; wat betekent dat voor de zorgmedewerker en voor de bewoner. Dit was waar ik graag meer over wilde horen.'

Talenten

'Op verschillende groepen binnen mijn locatie wordt er al kleinschalig gewerkt, maar er wordt ook nog grootschalig gewerkt. Deze transitie moet dit jaar plaats gaan vinden. We gaan werken in een klein team dat zelfsturend/organiserend is. Is dit voor iedereen een werkwijze waar hij of zij zich in kan vinden? In de praktijk blijkt dit niet zo te zijn. Dit kwam naar voren in de presentatie van Angele Jonker. Hier werd duidelijk dat  je bepaalde talenten moet bezitten om te kunnen werken in een kleinschalige woonvorm en dat bepaalde voorwaarden aanwezig zijn. Het gaat om:

Alle neuzen dezelfde kant op.
Kijken naar de behoefte van de cliënt en hoe je deze kunt/wilt invullen.
Kijken naar de rol die een mantelzorger of vrijwilliger kan invullen binnen kleinschalig wonen; hoe kun je deze betrekken en enthousiasmeren binnen de zorg die verleent wordt.'

Vragen

'De vragen die ik mezelf stelde aan het eind van het congres waren:

Hoe krijgen we iedereen met de neus dezelfde kant op in zo'n grote organisatie? Bepaalde teams hebben het nu al moeilijk, hoe krijg ik deze teams gemobiliseerd? Hoe gaan we de mantelzorger meer betrekken bij de zorg van de bewoners?

Verschillende tips die tijdens het congres werden gegeven kan ik zeker gebruiken. Het gaat dan om het besef hoe belangrijk het is dat een team op een lijn zit en kijkt naar de behoeftes van de cliënt. Het  belang van het communiceren met en het betrekken van vrijwilligers en mantelzorgers. De tip hierbij was dat het een kleine moeite is om een mantelzorger te betrekken en dat het van onschatbare waarde voor de cliënt is dat de naaste zijn/haar zorg voort kan zetten binnen de instelling.'

Wil je je ook verder ontwikkelen in het kleinschalig zorgen? Bezoek de volgende editie van het Congres Kleinschalig Zorgen op 30 september 2014. Met workshops voor managers, verpleegkundigen en verzorgenden. Meer informatie

Esther Heeswijk van

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden