Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Te weinig kennis in verpleegkunde ontwikkeld'

Het werk van verpleegkundigen en verzorgenden moet meer wetenschappelijk worden onderbouwd, aldus hoogleraar Ouderenzorg Jan Hamers. ‘Het probleem is de diversiteit van het verpleegkundig handelen.’
verpleegkundig onderzoek.jpg
Hamers denkt dat het verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek dat momenteel wordt uitgevoerd, nog niet in verhouding staat tot wat er in de praktijk gebeurt - Foto: Free Images

De hoogleraar Ouderenzorg aan de Universiteit van Maastricht doet zijn uitspraken in Mediator, een online uitgave van ZonMw. Hamers pleit voor meer wetenschappelijke onderbouwing van verpleegkundig handelen: ‘Verpleegkundigen baseren hun handelen op ervaring, autoriteit en trial and error. Het probleem is de diversiteit van het verpleegkundig handelen: ervaringen en tradities verschillen.’ Als voorbeeld noemt hij het inschatten van pijn bij de patiënt. ‘Uit onderzoek zijn andere signalen bekend dan die waar verpleegkundigen meestal op letten.’

Verpleegkundigen krijgen meer carrièremogelijkheden, waarmee ze onderzoek kunnen combineren met patiëntenzorg aldus hoogleraar Verplegingswetenschappen Hester Vermeulen in een interview met TvZ. Lees meer

Hamers denkt dat het verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek dat momenteel wordt uitgevoerd, nog niet in verhouding staat tot wat er in de praktijk gebeurt: ‘Het vergt veel méér dan één hoogleraar en een verpleegkundig onderzoeker. Los van de kwaliteit van het onderzoek kan ik zeggen dat er veel te weinig kennis wordt ontwikkeld, geïmplementeerd en toegepast. Aan de universiteiten van Maastricht, Utrecht en Nijmegen is de academische verpleegkunde het meest constant, maar ook daar moet steeds opnieuw de discussie worden gevoerd over of het echt nodig is om die te bestendigen.’

Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek

De hoogleraar vindt dat er de afgelopen jaren zeker wat vooruitgang is geboekt, bijvoorbeeld met het ZonMw-programma Tussen Weten en Doen (TWD), die inzet op uitbreiding van de wetenschappelijke staf en de infrastructuur voor verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten. In het 2-jarige programma Leadership Mentoring in Nursing Research –dat in februari van start ging- zijn twaalf gepromoveerde verpleegkundig onderzoekers geselecteerd die hun leiderschaps- en onderzoekscompetenties verder mogen ontwikkelen.

Rhijja Jansen

5 reacties

  • Tiggy

    @Liek, Verpleegkunde is geen wetenschap. Psychologie is geen wetenschap. Er bestaan maar een paar echte wetenschappen en dat is de Beta richting. Verpleegkunde is een combinatie van vakkennis en empathie. Verder komen de nieuwe technische middelen niet van de universiteit maar vanuit de technische industrie die deze apparaten ontwikkelt. En verpleegkundigen zijn geen wetenschappers. Het is logisch nadenken en niet wetenschappelijk, die vaak onlogisch zijn. Verder ben ik bang dat er nog meer regeltjes komen zodat de zorg nog slechter wordt. Maar als mensen die patiënt zijn, opeens cliënt (klant) worden dan wordt verdwijnt de empathie. Als je alleen maar een zakelijk hand mag geven en geen knuffel dan gaat er iets goeds fout. Verder iemand die "verpleegkunde" gaat "studeren" op de universiteit, is totaal ongeschikt als "verpleegkundige" want ze hebben 2 linker handen, geen inzicht en geen reactie vermogen in een acute situatie. Dus ze kunnen alleen maar werken als docent zonder praktijk ervaring. Ik noem het "opwaarderen van een opleiding en degraderen van een mooi beroep". Mensen met goede praktijk ervaringen worden beschouwt als "dom" door de mensen met een WO opleiding en daar zit een groot gevaar in. Lees de boeken van Prof Smalhout maar eens.

  • Liek

    Ik had toch wel een bredere blik van verpleegkundigen verwacht. Hoe denk jij dat je aan de hedendaagse verpleegkundige kennis gekomen bent? Die is echt niet uit de lucht komen vallen. Onderzoek blijft belangrijk voor de ontwikkeling in de verpleegkunde. En wie zegt dat academisch denken en praktisch handelen niet prima samen kunnen gaan, zou er goed aan doen zich meer in de opleiding te verdiepen. Het is juist een praktisch gerichte opleiding. Veel verpleegkundigen werken met de client en als wetenschapper. Het kan dus prima samen gaan. En nee ik heb geen aandelen, sta hier niet de opleiding te promoten maar reageer op de tunnelvisie hier.

  • Tiggy

    Verpleging is geen wetenschap maar een beroep. Ze kunnen beter die wetenschappelijke tak" afschaffen en diegene die echt werken meer salaris geven. Het gaat om zorg en kennis zoals infusen of katheters inbrengen, de patiënt zien en luisteren en doen. Het is praktisch en niet academisch.

  • Fralali

    Lijkt mij typisch een geval van iemand die voor eigen parochie preekt. Die verplegingswetenschap heeft natuurlijk ook vast wel wat goede zaken gebracht in de zorg maar met name een hele berg bureaucratie en papier/digitale winkel die veel tijd van de daadwerkelijke zorg weg neemt

  • Henriette

    Als je her artikel leest is het een pleidooi voor meer geld en aanzien op de universiteit van de verplegingswetenschappen. Probleem met de verplegingswetenschappen is dat het in de academische wereld geen aanzien heeft en mijns inziens volledig terecht,vooral als je ziet wat voor een intellectuele lichtgewichten deze tak van sport beoefenen. Als je werkelijk een intellectueel talent bent ga je studie doen die er toe doet.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden