Het is belangrijk dat verpleegkundigen actief aan de slag gaan met data en outcome.
Dit stelt Jennie Mast, senior adviseur Vilans, in het nieuwste nummer van TvZ, vakblad voor verpleegkundigen. Zorgmedewerkers registreren veel informatie tijdens en na hun zorgverlening aan cliënten. Allerlei gegevens van cliënten worden nu in een elektronisch cliëntdossier (ECD) vastgelegd en opgeslagen in een database. Dit met als doel het zorgproces van de cliënt te verbeteren en goede zorgplannen te maken. ‘Verpleegkundigen ervaren het vastleggen van allerlei soorten gegevens vaak als een last en veel minder als een basisonderdeel van hun vak’, stelt Jennie Mast in het artikel. ‘Meestal zien ze dan ook weinig terug van al datgene wat wordt vastgelegd. Veel informatie verdwijnt in de organisatie met de bedoeling om te kunnen sturen op geld of uren.’
Meer inzicht in gegevens
Mast pleit ervoor dat de gegevens makkelijker inzichtelijk zijn, zodat verpleegkundigen deze kunnen gebruiken om betere zorg te leveren aan de cliënt. Want op dit moment is dat nog niet goed mogelijk. Mast: ‘Wanneer een zorgmedewerker inzicht wil krijgen in de gegevens, blijkt het voor de organisaties moeilijk te zijn om de juiste informatie terug te koppelen aan verpleegkundigen. Bijvoorbeeld om antwoord te krijgen op vragen als: hoeveel cliënten met dementie hebben wij in ons bestand? War zijn de meest voorkomende aandachtsgebieden bij kwetsbare ouderen?’ Volgens Mast hebben verpleegkundigen nog te weinig aandacht voor het gebruik van data en outcome. ‘Er wordt nog te weinig actief gebruikgemaakt van gegevens om de zorg te verbeteren.’
Hulpmiddelen voor verpleegkundigen
Hier komt waarschijnlijk binnenkort verandering in: binnen het programma Waardigheid en Trots wordt veel aandacht besteed aan het meten en monitoren van de zorg en hoe dit organisaties kan helpen om de zorg te verbeteren. Ook in het nieuwe kwaliteitskader voor de verpleeghuizen is dit een belangrijk item (Zorginstituut, 2017). Sinds kort is op de website van dit programma een stappenplan te vinden dat organisaties helpt om een goede aanpak te kiezen voor het werken aan en zicht krijgen op de juiste informatie. Ook ontwikkelden V&VN en Vilans onlangs de methodiek Weet wat je meet. Dit praktische document geeft veel voorbeelden uit allerlei zorgorganisaties. En er komt ook in naar voren dat verpleegkundigen zelf moeten aangeven wat ze nodig hebben. Mast: ‘Belangrijk is om aan te geven of de informatie voor jou als verpleegkundige zinvol is en te begrijpen. Welke vragen zijn voor jou belangrijk en krijg je daarop een antwoord? Wie kan je helpen om dit wel duidelijk te krijgen? “Data, niets voor mij”? Die tijd is voorbij.’
TvZ is hét vakblad voor verpleegkundigen, gericht op onderzoek, opinie, beleid en management, altijd met een link naar de praktijk.
Meer info over abonnement >>
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account