Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Ondersteuning management schiet te kort'

'Verzorgenden horen als eerste als er iets ontbreekt in de zorgverlening. Ondersteuning vanuit het management is daarom van groot belang, maar daarin schieten we nog te kort.'

Dat stelt Jet Bussemaker in een interview met Nursing over Zorg voor Beter.

Waarom zorg voor beter?

'Waar het om draait binnen Zorg voor Beter is de kwaliteit van leven van cliënten in de thuiszorg, de gehandicaptenzorg, de langdurende ggz en in verpleeg- en verzorgingshuizen. Kwaliteit van leven, daar moet het verzorgenden, verpleegkundigen, managers en bestuurders weer gezamenlijk om te doen zijn. Met Zorg voor Beter willen we juist de individuele zorgverlener ondersteunen kwaliteit te kunnen bieden.’

Ondersteuning van verpleegkundigen en verzorgenden dus?
‘Inderdaad, zij spelen een cruciale rol. Zij ervaren iedere dag weer of zij hun werk goed – kunnen - doen. En andersom beoordeelt de cliënt aan de hand van wat de verpleegkundige of verzorgende doet of de zorg goed is. Zo niet, dan zijn zij het die als eerste horen wat er ontbreekt. Maar achter die dagelijkse zorg zit een hele organisatie. Ondersteuning vanuit het management is daarom van groot belang. En daarin schieten we nog te kort. Nog te vaak voelen zorgverleners zich eerder gecontroleerd dan gesteund door managers. Dat proberen we nu ook met Zorg voor Beter te veranderen.

 

Eigen verantwoordelijkheid

Natuurlijk houden verpleegkundigen en verzorgenden ook hun eigen verantwoordelijkheid. Ik ga niet voorschrijven wat er op de werkvloer zou moeten gebeuren, daar kunnen zij veel beter zelf over beslissen. Maar voor veel verbeteringen heb je toch een verandering in mentaliteit nodig die van het bed tot de bestuurstafel haar weerslag moet krijgen. Binnen zorgorganisaties moet een cultuur ontstaan waarin men open staat voor problemen en bereid is van deze problemen te leren in plaats van ze weg te stoppen. Op deze manier kunnen we problemen in de toekomst voorkómen en krijgen we uiteindelijk weer meer tijd voor de cliënt’.

Redactie Nursing - Yolanda Stil

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden