Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Harde aanpak misstanden in thuiszorg

De IGZ heeft een vernietigend rapport opgesteld over fraude, oplichting, gebrek aan controle en gevaar voor cliënten bij nieuwe bedrijven in de thuiszorg.
Harde aanpak misstanden in thuiszorg

Inspecteur-generaal Gerrit van der Wal zei dat gisteravond in het televisieprogramma EénVandaag. 'Als je kerstkaarten wilt verkopen in Nederland dan heb je een vergunning nodig, voor thuiszorg is dat niet het geval. Het is schrijnend dat medewerkers thuiszorg niet weten hoe een infuuspomp werkt, schrijnend dat men niet weet hoe medicijnen vermalen moeten worden voor gebruik in infuus. Men heeft niet de juiste diploma’s, is niet voldoende bijgeschoold, is de Nederlandse taal niet machtig, men heeft geen verklaring van goed gedrag.'

Oplichting
Volgens Van der Wal komt het voor dat zorgverleners zich presenteren als verpleegkundige terwijl zij daarvoor niet de vereiste diploma's hebben. 'Dat is oplichting', aldus de inspecteur-generaal. Hij wees ook op het gevaar dat patiënten daardoor lopen. Sommige thuiszorgmedewerkers weten volgens hem niet eens hoe een infuuspomp werkt, of halen medicijnen door elkaar. 'Tegenstrijdige medicijnlijsten, pilletjes die door elkaar gehaald worden, en van richtlijnen heeft men nog nooit gehoord.'

'Alarmerend en ernstig rapport'
Jet Bussemaker, Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is enorm geschrokken van de conclusies van het inspectierapport. 'Dit is een zeer alarmerend en ernstig rapport, ik kan niet anders zeggen. Wat ik het ergste vind, is dat er bedrijven zijn die proberen om via de zorg geld achterover te drukken. Ze willen niet de goede zorg leveren maar zoveel mogelijk winst maken. Dat staat haaks op het beleid dat ik voorsta', aldus een verontwaardigde staatssecretaris in EénVandaag.

Oplichters opsporen
Staatssecretaris Bussemaker wil stevige maatregelen. 'De nieuwe thuiszorgbedrijfjes zullen zich moeten registreren, daar zijn we mee bezig en dat komt in de wet Cliënt en Kwaliteit. Daarnaast moeten wij meer middelen in handen krijgen om oplichters op te sporen. Ook zal het PGB vanaf deze zomer alleen nog maar overgemaakt worden aan de cliënt zelf en niet meer naar bemiddelingsbureaus. Alle aspecten die kunnen leiden tot misbruik en fraude moeten er onherroepelijk uitgehaald worden.'

Klik hier om de uitzending van EénVandaag te bekijken

EénVandaag / ANP
Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

8 reacties

  • no-profile-image

    alina

    Kijk naar da werkroster van verplegend personel in thuiszorg. Gebrokene diensten van 7.00 tot 13.00 en van
    17.30 tot 21.30 som 14 dagen lang. Welke person kan dat volhuiden.Is dit in orde. 24 uur per week ter beschiking staan.Is dit in orde.Is dit in moderne denokratich land toegestan? Of is dit dertelands politik?

  • no-profile-image

    René

    Misschien kan Inspecteur-generaal Gerrit van der Wal ook eens noemen welke bezochte organisaties het wel goed doen. Voorlopig blundert deze meneer zelf met zijn eigen domme uitspraken over het vermalen van medicijnen voor in het infuus. Wat kunnen we verwachten van de zorg als de controlerende instantie zelf al niet weet waar zij over spreekt.

  • no-profile-image

    Lia

    Na het lezen van de voorgaande mailen wil ik er nog aan toevoegen dat het Jet B is die heeft toegestemd met nieuwe beleid in de thuiszorg. De Apotheek die de medicatie moet aanleveren daar de thuiszorg het niet goed deed???
    Nu gaat er nog meer fout het baxtersysteem kan wijzigingen niet meteen invoeren. Op de werkvloer is minder geschoold personeel gekomen . Mw Jet B heeft toegestemd in meer PV zorg ipv Vp zorg. De kwaliteit hold achteruit. De verzorgende doen hun best de client de zorg te geven waar ze recht op hebben maar zijn vaak niet voldoende gekwalificeerd daar het eigenlijk een vp handeling had moeten zijn. Daarnaast geeft het CIZ/zorgkantoor een indicatie af die nog geen eens tijd geeft om je rapport/protocol te lezen.
    Geef een ruimere indicatie zodat er ok de zorggeleverd kan worden die nodig is, heb je deze tijd niet nodig declareer je deze ook niet. Vertrouw op de werknemers dat ze die tijd schrijven die nodig is.

  • no-profile-image

    Rosie

    Het is heel goed, dat er grondig wordt gekeken naar de wildgroei en deskundigheid van thuiszorginstellingen. Helaas is dhr v.d Wal ook niet goed op de hoogte.
    Er bestaat geen enkele medicijn die je eerst moet vermalen om in een infuus te doen.
    Infusietherapie mag net als alle verpleegtechnisch handelen alleen gedaan worden door deskundig personeel en daarom hebben de meeste thuiszorginstellingen(tzi) een specialistisch team. Sommigen die dat niet hebben, huren het via onderaannemersschap bij een grotere tzi.
    Inzet van ongeschoolde, geen ned.sprekende gebeurt helaas niet alleen in kleine instellingen.
    Het uitzendbureau stuurt een uitzendkracht, die op haar beurt iemand anders op haar naam laat werken.

  • no-profile-image

    anja

    Ben het er mee eens dat er beter gecontroleerd word,maar laat ze ook naar te grote organisaties kijken waar meer op kantoor word gedaan dan op de werkvloer. Minder managers op kantoor en zelf eens controleren. Werk bij een kleine h.k.z gekwalificeerde organisatie en wij checken elkaar af en veel onderling overleg en tijd voor de zorgvragers. De normale menswaardelijke zorg daar moet het weer heen en niet eerst veel buraucratisch gedoe voordat er iets ondernomen word. En bemiddelingsbureau die p.g.b gelden beheren gelijk opdoeken ,waar is dat voor nodig? Of de zorgvragers in eigen beheer of een familielid laten doen die daar capabel voor is anders zorg in nautura. Zo moeilijk is dat toch niet?

  • no-profile-image

    marieke

    Ik vind het verschrikkelijk dat er mensen zijn die oplichten en al helemaal in zorg. Clienten zijn al zo afhankelijk van de hulpverlener. Als je die al niet meer kunt vertrouwen.........
    Ik ben het met ria eens wat betreft de opmerking over de inspecteur. Toch denk ik dat meer scholing geen kwaad kan. Het is belangrijk je medische kennis goed bij te houden.

  • no-profile-image

    Ria

    Goed dat nieuwe organisaties onder de loep zijn genomen. Nu nog de bestaande geregistreerde thuiszorgorganisaties. Protocollen zijn bij geregistreerde thuiszorgorganisaties vaak wel op orde, maar hoe is het in werkelijkheid bij de inzet van voldoende deskundigheid en regelmatige scholing? Hoe is het met de deskundigheid van inspecteur van der Wal? In het filmpje zegt hij dat medicatie vermalen in een infuus wordt gedaan. Dat klopt niet medicatie wordt, zoals in het rapport staat, vermalen via een sonde gegeven. Ook de beschreven verantwoordelijkheden bij medicatie zijn in dit rapport is niet up-to-date. Uitzetten van medicatie en het leveren van een actuele geprinte medicatielijst is een verantwoordelijkheid van de apotheek. Ook zij houden zich daar niet aan. Dus toch ook maar even kijken naar het functioneren van de apotheken.

  • no-profile-image

    Broeder

    Ik heb het idee dat de zorg "vrij wild" aan het worden is waar een ieder maar op kan schieten.
    De voorbeelden uit dit rapport via verschillende omwegen al een jaar onderwerp van gesprek, dit naar aanleiding van indicenten en een paar spelers die de zaakje niet op orde hebben.
    Het komt de laatste tijd over alsof zorgaanbieders allemaal graaiende oplichters zijn.
    Dit geeft een totaal verkeerd beeld van de werkelijkheid.
    De overheid had bij het vrijgeven van de markt de spelregels klaar moeten hebben... maar nee we reageren alleen op incidenten...

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden