Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Standpunten CDA

Benieuwd naar wat het CDA in petto heeft voor de gezondheidszorg? Een overzichtje van de meest relevante speerpunten van de partij.

'Vijf- tot zesduizend extra zorgverleners aantrekken’

• Het CDA wil de komende jaren vijf- tot zesduizend extra verzorgenden en verpleegkundigen aantrekken. Die moeten zorgen voor verbetering van de kwaliteit van de zorg.
• Nieuwe woon/zorgcomplexen die het mogelijk maken zorg op maat te leveren moeten ruim baan krijgen.
• Het CDA ziet oprechte aandacht voor de bewoner en gedegen kennis bij de verpleeghuismedewerker als de basis voor goede verpleeghuiszorg. De partij beseft dat hiervoor heel veel zorgverleners nodig zijn en dat personeelstekorten alleen te voorkomen zijn als het werk in de zorg uitdagend is en een goed carrièreperspectief biedt.
• Iedereen die niet meer thuis kan blijven wonen, moet zelf kunnen kiezen voor een groot- of kleinschalige woonvorm, aldus de partij.
• Het CDA wil dat de zorgtoeslag behouden blijft, omdat die garandeert dat goede zorg voor iedereen betaalbaar blijft.
• De marktwerking moet gereguleerd blijven: wel meer ruimte en prikkels voor eigen initiatief en ondernemerschap, maar geen volledige marktwerking.
• Om ervoor te zorgen dat zorgaanbieders zich blijven vernieuwen, wil het CDA dat verzekerden inzicht hebben in prijs, kwaliteit en service.
• De overheid moet van het CDA verantwoordelijk blijven voor de kwaliteitseisen, de betaalbaarheid en de toegankelijkheid van de zorg. Kostenbeheersing is nodig omdat anders het stelsel en de solidariteit onder grote druk komen te staan.

Meer info: www.cda.nl

Door: Frank van Wijck, Nursing

Redactie Nursing.nl

Eén reactie

• no-profile-image

Pien

Laat me niet lachen. 6000 meer mensen voor de gezondheidszorg winnen?? Met al die bezuinigingen zeker! Er rennen er 6000 extra weg zul je bedoelen!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.