Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Standpunten GroenLinks

Nieuwsgierig naar de plannen van GroenLinks met betrekking tot de zorg? Een overzichtje van de meest relevante speerpunten van de partij.

‘Investeren in het terugdringen van de bureaucratie’

• GroenLinks is niet per se tegen marktwerking in de zorg, maar wil wel dat eerst de waarde ervan wordt gemeten voordat volgende stappen worden gezet.
• De partij is een duidelijke tegenstander van de no-claimkorting die bij de introductie van het nieuwe zorgstelsel is ingevoerd. In plaats daarvan stelt ze een lang-ziekkorting voor om de kosten voor chronisch zieken en gehandicapten betaalbaar te maken.
• De eigen bijdrage voor de thuiszorg mag van GroenLinks in ieder geval niet omhoog. Ook wil de partij de bezuinigingen op het zittend ziekenvervoer terugdraaien, evenals die in de thuiszorg. Dit omdat de partij het belangrijk vindt dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen.
• Gemeenten moeten volgens de partij meer geld krijgen om de Wet Maatschappelijke Ondersteuning uit te voeren.
• Preventie is volgens GroenLinks de beste gezondheidszorg. Wie toch zorg nodig heeft, moet kunnen rekenen op goed geschoold personeel en voldoende geld om de kwaliteit in de zorg te verbeteren.
• Zorgpersoneel mag van de partij geen last hebben van bureaucratie. Dit betekent dat nu moet worden geïnvesteerd in digitale patiëntendossiers, om in de toekomst veel tijd te kunnen besparen. Het betekent volgens GroenLinks ook dat het CIZ niet elke behandelaanvraag apart moet controleren, maar dit alleen steekproefsgewijs moet doen.

Meer info: www.groenlinks.nl

Door: Frank van Wijck, Nursing

Redactie Nursing.nl

Eén reactie

• no-profile-image

t.

ja, klinkt ook wel weer leuk,
    de onderhandelingen zijn nu net weer bezig de boel af te breken.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.