Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Vakantiekracht: aanwinst of blok aan je been?

Vakantietijd is hard werken. De vaste krachten vertrekken met z’n allen naar hun vakantiebestemming en laten zorginstellingen achter met personeelskrapte en onervaren vakantiewerkers.

Thuiszorgbureaus zoeken verpleegkundigen voor de zomermaanden, maar wat voor collega’s levert zo’n oproep op? Jenny Willemsen, wijkverpleegkundige bij Bureau Jacobs in Apeldoorn, vertelt over vorige zomer: ‘Een verpleegkundedocent die jaren niet meer in de praktijk had gewerkt, kwam vakantiewerk doen. Dat veroorzaakte onzekerheid binnen het team; wat kan hij en hoe zelfstandig kunnen we hem inzetten? We zijn gewend taken te verdelen op geleide van diploma’s en ervaring. Deze docent begon met laagcomplexe handelingen als steunkousen aantrekken en bouwde in de loop van de tijd zijn takenpakket en uitdagingen uit.’

Ervaring is de basis
In het Tweestedenziekenhuis in Waalwijk werken chirurgie en interne in de vakantie samen op één afdeling. Mieke Spijkers - verpleegkundige op interne – vindt dat in deze ongewone situatie in ieder geval één eindverantwoordelijke ‘oudste’ per specialisme vereist is: ‘Je hebt iemand met ervaring nodig in de basis. Jonggediplomeerden hebben nog niet de vereiste snelheid en zelfstandigheid. Als er meer druk is bij acute situaties of ziekte, moet iemand de kar trekken en de verantwoordelijkheid dragen.’ Als aan deze voorwaarde is voldaan, is goed te werken met flexpoolers, bol-leerlingen en pas afgestudeerde verpleegkundigen, vindt Spijkers: ‘Dan kunnen mijn collega’s en ik tenminste drie weken op vakantie in de zomer.’ Marloes den Toom is flexpooler op dezelfde afdeling. Zij vertelt over de vakantietijd: ‘Je voelt een hogere druk. Er wordt veel zelfredzaamheid van je verwacht.’ Zij adviseert alle vakantiewerkers dan ook om altijd grenzen aan te blijven geven: ‘Bescherm jezelf. Doe niets dat je niet kent en blijf vragen stellen, ondanks drukte.’

Infuus inbrengen
Stefanie Stam is Human Resource adviseur bij NCP-groep, een bureau dat organisaties ondersteunt bij bijvoorbeeld financiële of personeelsvraagstukken. Zij vindt dat ervaren collega’s de grenzen moeten bewaken van hun invalcollega’s: ‘Niet iedereen kan en mag bijvoorbeeld een infuus inbrengen, al zou het nog zo tijdsbesparend zijn als ze het eens proberen. Bescherm je tijdelijke collega’s, want ze zijn de collega’s van de toekomst.’ (SH)

Experttips van Stefanie Stam:Z
• Houd de verhouding tussen eigen personeel en invalkrachten in balans. Plan bij een hoge complexiteit één vakantiekracht op één vaste kracht. Bij minder complexe zorg kun je meer vakantiewerkers tegelijk inzetten.
• Werk uitgebreid in. Dat kost tijd, maar levert uiteindelijk tijd op, als iemand uiteindelijk zelfstandig taken uit kan voeren.
• Evalueer dagelijks tien minuten. Ervaren personeel heeft geleerd om te gaan met leed of hoge werkdruk. Op een jonge verpleegkundige kan het echter een onuitwisbare indruk achterlaten. (SH)

Dit artikel werd gepubliceerd in Nursing juni 2009

Redactie Nursing.nl

2 reacties

  • no-profile-image

    mieke spijkers

    Leuk dat er nog ergens een Mieke Spijkers is. Ik ben origineel ook van Nederland (Geboren in Tilburg) maar woon al 40 jaar in New Zealand. Zou leuk zijn om contact te hebben met mijn naamgenoot. Mieke

  • no-profile-image

    Vanhaverbeke Roger

    vermits het nu toch komkommertijd is schrijf nog maar ééns mijn mening. Dat men in Brugge een stop heeft wil niet zeggen dat er kwaliteit zal afstuderen. als men het startniveau bekijkt van nu en twintig jaar terug ziet men héél goed een verschuiving.... en men studeert af zonder één week-end te werken, een zestal nachten en een pover aantal late diensten en dan komt men in een circuit van dagelijks tekort met een flexibiliteit die niet vol te houden is... en de sukkels houden het voor bekeken ....terecht vind ik , als men ziet hoe bepaalde directies aanstoot geven door rond te rijden in bakken van autos, (directie-wagens), en al de andere voordelen en de sukkels kunnen op hun kin kloppen....het enige dat telt voor het ogenblik in de ziekenhuissector is niet de ETHIEK zowel van het medisch als verpleegkundig handelen maar de GELDMACHINE... een bed op een daghospitalisatie moet minimaal driemaal bezet zijn want het moet opbergen, patiënten zijn geen gasten meer maar worden verkwast....en och arme de patiënt die durft te reclameren over zijn behandeling... wordt dan meestal de dupe van zijn kwaadheid.... en de meeste klachten gaan verloren in den doofpot....
    De slogan voor de moderne ziekenhuizen luidt als volgt: "zielige patiënten gezocht voor zielige verpleegkundigen begeleid door sociaal accidenten en geopereerd aan de lopende band ,af te halen na telefonisch afspraak, en aan de telefoon duldt men geen tegenspraak.Liefst levenstestament op voorhand maken en op tijd afgeven anders loopt men het gevaar onder de weg de mist in te gaan. Tot hier het hypermoderne opnamebeleid in het 21eeuwse ziekenhuis.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden