Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Tips & trucs voor de nachtdienst

Diensten draaien in de nacht. Het heeft zo zijn invloed op je lichaam, geest en sociale leven. Wat kun je het beste eten en wanneer, en hoe zit het met slapen en de wet?

Tips & trucs voor de nachtdienst

Wettelijke regelingen in Nederland  
-Per nachtdienst mag je niet meer dan tien uur werken.  
-Maximaal 48 uur nachtarbeid per week.  
-Per zestien weken mag je maximaal 36 nachtdiensten draaien.  
-Per zestien weken mag de werkweek gemiddeld maximaal veertig uur bedragen.  
-Je mag niet meer dan zeven opeenvolgende nachten werken, in uitzonderingsgevallen mogen dit er acht zijn.  
-De rusttijd na een nachtdienst moet minimaal veertien uur zijn; na meer dan drie nachtdiensten bedraagt de rusttijd minimaal 46 uur, binnen één week mag de dagelijkse rusttijd één keer worden ingekort tot minimaal acht uur.  

Wettelijke regelingen in België  
-Per nachtdienst mag je niet meer dan elf uur werken.  
-Maximaal vijftig uur nachtarbeid per week.  
-Per drie maanden mag de werkweek gemiddeld maximaal 38 uur bedragen.  
-Werknemers mogen maximaal zes uur zonder onderbreking werken.
-Alleen verpleegkundigen met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur mogen nachtprestaties verrichten.  
-In bepaalde gevallen (bijvoorbeeld om medische redenen of bij zwangerschap) is het mogelijk over te stappen van nachtwerk naar een andere arbeidsregeling.  
-De rusttijd per 24 uur moet minimaal elf uur zijn, maar daar zijn voor verpleegkundigen drie uitzonderingen op:  
1. Arbeid om het hoofd te bieden aan een voorgekomen of dreigend  
ongeval.  
2. Voor werkzaamheden die gekenmerkt worden door opgesplitste  
werkperiodes. Denk aan het ‘s ochtends uit bed helpen en verzor- 
gen van een patiënt in de thuisverpleging, die ‘s avonds weer verzor- 
ging nodig heeft voor het slapen gaan.  
3. Continudienst, waarbij altijd iemand aanwezig moet zijn, zoals op  
de spoed.  

Probeer de laatste dagen voor de nachtdienst bedtijd en tijdstip van
opstaan één tot twee uur te verlaten.

- Ga tijdens de nachtdienstdagen op vaste tijdstippen naar bed en sta ook steeds omstreeks dezelfde tijd weer op.
- Zorg ervoor dat je slaapkamer rustig, donker en koel is.
- Probeer overdag minimaal zes uur, eventueel onderbroken, te slapen als je ‘s nachts gewerkt hebt.
- Een dutje vroeg in de avond kan je helpen ’s nachts wakker te blijven.
- Gebruik eventueel oordopjes als geluiden je hinderen.
- Vermijd slaapmiddelen.

Tips om wakker te blijven
- De grootste ‘slaapdruk’ is tussen twee uur en vijf uur ’s nachts, zorg dan voor gevarieerd werk en contact met collega’s of patiënten.
- Zorg ervoor dat de werkplek goed verlicht is.
- Zorg ook voor verandering van geluid op de werkplek: monotone geluiden wekken
slaap op, een praatprogramma op de radio houd je wakker.

Goede voeding in de nachtdienst

Maaltijd 1: vlak voor of aan het begin van de dienst

Wat: eiwitrijke voedingsmiddelen zoals melkproducten, eieren, vis, vlees, peulvruchten, noten en zaden, kleine portie koolhydraten, vetarm.
Waarom: eiwitrijke maaltijden helpen om wakker te blijven.
Maaltijd 2: midden in de nacht.
Wat:
minder eiwitten, veel koolhydraten, zoals bruin brood, aardappelen, pasta, rijst en fruit.
Waarom: energierijk. Dat kun je midden in de nacht goed gebruiken.
Maaltijd 3: in de ochtend.
Wat: licht eten, vooral koolhydraten en melkproducten.
Waarom: zowel koolhydraten als de tryptofaan in de melkproducten werken slaapbevorderend.

Dit kun je beter vermijden
- Alcohol.
- Zware en energierijke voeding zoals gefrituurde gerechten: ‘s nachts maken ze je slaperig en vlak voor het slapen gaan verhinderen ze het in- en doorslapen.
- Voedingsmiddelen die cafeïne of kinine bevatten zoals koffie, thee, cola en tonic. Beperk het gebruik tot het begin van de dienst, zodat je na de dienst makkelijker kunt slapen.
- Sterk gekruid voedsel: dit irriteert de maag.
- Suikerrijke voedingsmiddelen: op korte termijn verhogen ze de alertheid, maar bij de
snelle daling van de suikerspiegel daarna veroorzaken ze slaperigheid.

Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

13 reacties

  • Agnes

    Ik zit al 30 jaar in de vaste nachtdienst. Week op, week af.
    Vroeger sliep ik als ik de nacht in moest s'morgens wat langer uit, maar dat lukt nu niet meer.
    Tegenwoordig sta ik op de gewone tijd op en ga ik s'middags rond een uur of half 2 weer naar bed tot een uur of 5.
    Dan ga ik s'avonds werken. Dit werkt bij mij prima.
    En de dag dat ik uit de nacht kom, ga ik s'morgens gewoon rond 8 uur naar bed, tot een uur of 1. En dan s'avonds weer rond half 12 naar bed. Dan ben ik weer omgeschakeld.

  • lenie boessen

    Hallo collega's
    Ik werk sinds 1 maand in de palliatieve nachtzorg een droombaan.
    Mijn bevindingen voor continue nachtdiensten te moeten draaien, vind ik nog geen probleem.
    Wat ik wel vind, daar sluit ik mij geheel bij Helena aan ....mijn eerste nacht?
    Ik ben een ochtend mens met weinig slaap, dus ik kan niet lang slapen. En na het avond eten ga ik van 19 u t/m 21.30u slapen, maar dat lukt dan 9 van de 10x niet. Dus de eerste dienst is voor mij altijd zwaar. Ik werk 24u per week vaak 2 werken 2 vrij, 4 werken 3 vrij.

    Graag bruikbare tips van ervaren collega's

    Thanks Lenie

  • no-profile-image

    Treesje

    Ik doe elke maand 3 nachten om even van de hectiek van de dag te ontsnappen .
    Ik slaap als ik er in ga niet voor en als ik de nacht gewerkt heb slaap ik van 9 tot 12 uur en sta dan op en rommel dan wat in huis en zit wat achter de pc dan eet ik om 17u warm en ga dan na het eten nog 2 uurtjes slapen.Ben in de nacht klaar wakker en druk met PG bewoners en medicijnen uitzetten en zorgleefplannen etc...
    Denk dat iedereen zijn eigen manier zo heeft om de nachtdienst door te komen.
    Dit bevalt mij het beste.

  • no-profile-image

    helena

    Ik zou graag willen weten wat jullie ritme is om de eerste nacht de nachtdienst in te gaan. Daar heb ik moeite mee.
    Slaap ik lang de eerste morgen of gewone tijd er uit en s'avonds op de bank nog een dutje doen.Dit is mijn probleem hoe ga ik de eertse nacht in.lena

  • no-profile-image

    kimberly

    Ik werk in de zorg en draai wissellende diensten o.a nachtdiensten.
    Als ik mijn laatste nachtje heb gedraaid en kom dus uit de nacht slaap ik liever niet omdat ik me daarna niet fitter voel en snachts daardoor slecht slaap.Wel hou ik me die dag goed bezig rommel wat aan en neem een frisse douche als ik thuis kom
    Dus doe het al een aantal jaren naar mijn laatste nacht ga ik pas savond"s rond 22 uur naar bed en slaap dan de nacht goed door en de op een volgende nachten ook en word dan sochtends weer fit wakker .
    OOk ik heb snachts last van maagpijn hou al wel rekening mee wat ik eet heeft iemand tips.

  • no-profile-image

    Pieter

    Nou...eh....ik draai uitsluitend nachten en ik vind het een verademing. Naar jaren van slecht slapen in de nacht heb ik de overstap gemaakt naar vaste nachtdiensten. En...wat blijkt!? Overdag slaap ik uitstekend! Ik kom veel meer aan mijn slaap uren toe, voel me meer uitgerust, kom ruim voor tijd op mijn werk aan en heb nette meer tijd over om met mijn gezin bezig te zijn. Ik vind het ideaal. Vaak doe ik nog wel wat dagdiensten in overuren, dat houd me een beetje betrokken bij het gebeuren op de dag. 's Nachts ben ik erg actief op de afdeling bezig. Dat houd me scherp en het geeft voldoening. Radio aan, goed blijven eten, wel redelijk wat koffie en dan kom ik de nacht wel door. Ben ook een blog gestart voor nachtdienst broeders en zusters. Nachtw8pete.worldpress.com Ben nog maar net begonnen, dus wat vulling is welkom.

  • no-profile-image

    Heleen

    Ik doe alleen maar nachtdiensten 24 uur per week in de ambulante nachtzorg, dus ook nog de weg op.
    En dat gaat prima, 1 bakje soep per nacht en ik val echt niet om van de honger.
    Ik werk van 23.00 uur tot 07.00 uur en als ik thuis kom ga ik eerst nog even de hond uitlaten en dan meestal om 07.30 uur lig ik plat en slaap dan tot een uur of 12.00 uur.Na dat het avond eten gezakt is ga ik meestal om 18.00 uur nog even slapen tot een uur of 9.
    En dit gaat goed.
    Het omschakelen is geen probleem,gewoon tot 12 uur slapen en dan s'avonds om 22.45 uur naar bed, dit schema doe ik al 4 jaar en ik ben 57 jaar.
    Maar voorlopig gaat het goed zo als het gaat.

  • no-profile-image

    els

    Als ik de nachtdienst uit kom ga ik 's ochtends niet direct naar bed maar ga rustig aan het werk thuis of fietsen oid, alles is goed behalve zittend werk, en ga dan rond 12.00 uur slapen tot 16.00 uur en dan 's avonds normale tijd naar bed. Ik ben dan de volgende dag weer in mijn ritme. Als ik rond 16.00 uur op sta heb ik voor mijn gevoel een hele dag geslapen wat ik niet heb als ik van 8.00 uur tot 12.00 uur slaap.

  • no-profile-image

    Kim

    Ik heb altijd maagpijn tijdens mn nachtdienst.
    Ik let er al op dat ik niet gekruid eet. Ik heb zelfs warme maaltijden overgeslagen. Neem antagel, niets helpt. En ik heb het vrijwel alleen maar tijdens mn nachtdienst. Echt een vervelende zeurende pijn.
    Zit dat nou tussen mn oren? Voel me niet gestresst ofzo tijdens een nachtdienst.
    Heeft iemand tips? Of herken je dit?

  • no-profile-image

    Irma

    Ik heb er juist voor gekozen om alleen maar nachtdiensten te gaan draaien.
    Als ik de nacht in ga, dan ga ik 2 dagen van te voren al wat later naar bed dan normaal.
    In de nacht zelf, loop ik eerst mijn ronde en dan ga ik lekker het heel rustig aan doen, buiten de bellen van de clieenten natuurlijk om, als deze bellen dan ga ik er natuurlijk direkt naar toe.
    Zo rond 03.00 ga ik echt aan het werk en zo rond 05.00/06.00 zorg ik er voor om het heel druk te hebben, zodat je niet echt slaperig wordt
    En om 7.15 ga ik lekker naar huis en als ik dan thuis ben ga ik nog even wat doen in huis en duik dan mijn bed in.
    Ik heb er ook meer moeite mee als ik uit ga, de eerste twee nachten slaap ik heel slecht, dus als er daar wat tips voor zijn, heeeeeeeeel graag.

  • no-profile-image

    elske

    Inderdaad, de nachtdienst uit is lastiger. Om na de nachtdienst weer 's nachts goed te kunnen slapen, en niet de halve nacht wakker te liggen gebruik ik melatomatine. dat doe ik de eerste 2 nachten. Het helpt een stuk om sneller omgeschakeld te zijn

  • no-profile-image

    Emmy

    Volgens mij valt dat wel mee stuiver, bovenstaande komt wel aardig overeen met mijn ritme.
    Nachtdienst uit is lastiger; Zorg dat je rond 13-14 uur je wekker zet en er ook uit gaat, plan bijvoorbeeld een afspraak en drink een Red Bull ;)

  • no-profile-image

    stuiver

    Heeft iemand een volledige tiplijst? Volgens mij is bovenstaande slechts een tipje van de sluier.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden