Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Vergeet koffie, doe een powernap

Tijd om even bij te tanken met koffie? Een dutje schijnt beter te zijn voor je hersenen. Na een powernap ben je alerter, productiever en creatiever.
Vergeet koffie, doe een powernap

Op het werk drinken we vermoeidheid meestal weg met koffie. Vooral tussen 13 en 15. Het lichaam heeft namelijk 2 keer per 24 uur een sterke neiging tot slapen. De grootste aanval vindt plaats tussen 23 en 3 uur. Maar ’s middags slaat de vermoeidheid opnieuw toe.

Koffie
Volgens de Amerikaanse slaapexpert Sara Mednick is slapen beter dan koffie. Caffeïne geeft volgens Mednick het gevoel dat je wakker bent, terwijl je juist geneigd bent meer fouten te maken.

Alerter
Een middagdutje van maximaal 20 minuten is al genoeg om weer energie te krijgen voor de rest van de dag. Je wordt alerter. En je verbetert motorische vaardigheden zoals typen. Een powernap langer dan 20 minuten, verbetert het geheugen en de creativiteit.

Maximaal 30 minuten
Kun je het je niet permitteren om langer dan een half uur te slapen ’s middags? Beperk je dan tot maximaal 30 minuten. Anders loop je kans in een diepere slaap te vallen en word je duf en chaggerijnig wakker. Je kunt ook speciale powernap apps gebruiken op je smartphone die je op tijd weer wakker maken.

Helft van de Nederlanders
Nederlanders lijken wel wat voor te voelen voor powernaps. Bijna de helft (48%) van de werknemers wil kunnen slapen op kantoor als de omstandigheden daarvoor ideaal zijn, volgens ontwerpbureau SA Design. Voor dit onderzoek ondervroeg het bureau 109 werknemers uit verschillende branches.

Geschikte plek
Maar waar kun je ongestoord een half uur slapen? Volgens Mednick is er altijd wel een geschikte plek, bijvoorbeeld in de auto. Zelf rolt ze een matje uit onder haar bureau en trekt een dekentje over zich heen, vertelt ze in een interview met de Amerikaanse tv-zender Denver Morning News.

Hoe doe je een powernap? Tips van Sara Mednick:
- De beste tijd voor je powernap is tussen 13 uur en 15 uur.
- Slaap niet te lang, maximaal 30 minuten.
- Zorg dat het donker is, je slaapt sneller als je ogen geen licht waarnemen.
- Houd een dekentje bij de hand. Je lichaamstemperatuur daalt tijdens je dutje.

Lees ook:
De juiste hersengolven tijdens je powernap.

Sara Mednick, SA Design


Meer Nursing

Vacatures in je mailbox
Ben jij toe aan een nieuwe job of wil jij weten welke vacatures er zijn in jouw vakgebied? Meld je dan aan voor de vacature-nieuwsbrief.





Dossier Carrière
Sollicitatietips op een rij, do's en don'ts tijdens je functioneringsgesprek en het laatste carrière nieuws vind je in het dossier Carrière...





NursingBanen

Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl


Redactie Nursing.nl

4 reacties

  • no-profile-image

    luiaard

    Kan alleen als je echt niet standby hoeft te staan. Of misschien vlak voor je late dienst begint.

  • no-profile-image

    treesje

    Leuk idee, maar hoe moet ik midden in de drukte van de afdeling een dutje kunnen doen. niet echt praktisch!

  • no-profile-image

    wieke

    Leuk, maar wie houdt mijn clienten in de gaten???
    Mensen met een ernstige verstandelijke beperking die niet in staat zijn mij te roepen of op een alarmbel te drukken. Zulke ideen zijn uit het luchtledige gegrepen en vast bedacht door een kantoorklerk..... bij deze een uitnodiging om eens mee te lopen.

  • no-profile-image

    Klaske

    Leuk onderzoek .. Maar realiteit zal dit nooit worden!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden