Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Eten en slapen: nachtdiensttips

Voedings- en slaaptips voor harde werkers in de nachtdienst.
Eten en slapen: nachtdiensttips

Slapen
- Probeer de laatste dagen voor de nachtdienst bedtijd en tijdstip van
opstaan één tot twee uur te verlaten.
- Ga tijdens de nachtdienstdagen op vaste tijdstippen naar bed en sta ook steeds omstreeks dezelfde tijd weer op.
- Zorg ervoor dat je slaapkamer rustig, donker en koel is.
- Probeer overdag minimaal zes uur, eventueel onderbroken, te slapen als je ‘s nachts gewerkt hebt.
- Een dutje vroeg in de avond kan je helpen ’s nachts wakker te blijven.
- Gebruik eventueel oordopjes als geluiden je hinderen.
- Vermijd slaapmiddelen.

Tips om wakker te blijven
- De grootste ‘slaapdruk’ is tussen twee uur en vijf uur ’s nachts, zorg dan voor gevarieerd werk en contact met collega’s of patiënten.
- Zorg ervoor dat de werkplek goed verlicht is.
- Zorg ook voor verandering van geluid op de werkplek: monotone geluiden wekken
slaap op, een praatprogramma op de radio houd je wakker.

Goede voeding in de nachtdienst
Maaltijd 1: vlak voor of aan het begin van de dienst
Wat: eiwitrijke voedingsmiddelen zoals melkproducten, eieren, vis, vlees, peulvruchten, noten en zaden, kleine portie koolhydraten, vetarm.
Waarom: eiwitrijke maaltijden helpen om wakker te blijven.
Maaltijd 2: midden in de nacht.
Wat: minder eiwitten, veel koolhydraten, zoals bruin brood, aardappelen, pasta, rijst en fruit.
Waarom: energierijk. Dat kun je midden in de nacht goed gebruiken.
Maaltijd 3: in de ochtend.
Wat: licht eten, vooral koolhydraten en melkproducten.
Waarom: zowel koolhydraten als de tryptofaan in de melkproducten werken slaapbevorderend.

Dit kun je beter vermijden
- Alcohol.
- Zware en energierijke voeding zoals gefrituurde gerechten: ‘s nachts maken ze je slaperig en vlak voor het slapen gaan verhinderen ze het in- en doorslapen.
- Voedingsmiddelen die cafeïne of kinine bevatten zoals koffie, thee, cola en tonic. Beperk het gebruik tot het begin van de dienst, zodat je na de dienst makkelijker kunt slapen.
- Sterk gekruid voedsel: dit irriteert de maag.
- Suikerrijke voedingsmiddelen: op korte termijn verhogen ze de alertheid, maar bij de
snelle daling van de suikerspiegel daarna veroorzaken ze slaperigheid.


Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

2 reacties

  • no-profile-image

    Anneke

    De tip van Doortje gebruikt een collega ook met goed resultaat! Voor mezelf heb ik nog steeds geen goede modus gevonden helaas. Wat me wel iets helpt is in de 2e helft vd nacht heeeel veel drinken, zodat je rond 10-11 u al naar toilet moet. Je bent dan in je diepe slaap en slaapt makkelijker weer in dan dat je " plasmoment" een paar uur later komt.

  • no-profile-image

    Doortje

    Ik werk al meer dan 13 jaar alleen maar nachtdiensten. Vroeger sliep ik van ca. 8 tot 4
    Ik sta nu om 13.00 op, doe 's-middags iets dat ik leuk vind, en ga 's-avonds na het warm eten nog 2 uurtjes slapen.
    Voor mij zitten er veel voordelen aan;
    - Je bent 's-nachts fitter (geen dip tegen een uur of 4)
    - Je eet normaal om ca. 17.00 dus 's-nachts minder snaaien en snoepen.
    - Je bent eigenlijk gelijk weer terug in je dag/nachtritme
    - 's-Winters toch nog een portie daglicht !

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden