Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Werkdruk: feiten en fabels

Wordt de werkdruk je teveel? Dan is het tijd om dit met je leidinggevende te bespreken. Veel werknemers gaan zo'n gesprek liever uit de weg. Maar wat zou je leidinggevende nou tegen je kunnen gebruiken? Acht 'smoezen' over hoge werkdruk volgens vakbond Abvakabo FNV.
Werkdruk: feiten en fabels

1. Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan.
Je kunt ziek worden en uiteindelijk zelfs overlijden als je te hard werkt, bijvoorbeeld door een beroerte of een hartaanval. In Japan noemen ze dit ‘karoshi’. Te hard werken is ook gevaarlijk voor de patiënt of cliënt omdat je vermoeid raakt. Dit vergroot de kans op fouten en ongelukken.

Hard werken kan alleen als:
- het tijdelijk is (dus niet structureel).
- het resultaat oplevert (als je niet bereikt wat je van plan was, blijven stress-hormonen in je lichaam zitten en kun je niet echt ontspannen).

2. Een hoge werkdruk hoort nou eenmaal bij dit type werk
In elke sector zie je grote verschillen per organisatie op het gebied van werkdruk.In hoe ze het werk verdelen, hoe ze omgaan met procedures, met planning of met personeel. Dit betekent dat werkdruk wel te veranderen is, ook in de gezondheidszorg.

3. Je stelt je te afhankelijk op van het management voor het oplossen van werkdrukproblemen
Dat is voor een deel terecht. Want als werknemer kun je alleen iets met je eigen werkdrukproblemen doen, niet met die van de hele afdeling. Aan joude taak om de balans in de gaten te houden tussen wat je moet en wat je kunt. Probeer ook een goede balans te vinden tussen privé en werk.

4. De werkdruk wordt minder als je je vrije tijd beter indeelt
Dat kan lastig zijn omdat bij veel mensen ookde niet-werktijd erg druk is door verantwoordelijkheden en verplichtingen. Privé-tijd is niet alleen hersteltijd van de werkdag.

5. Stressbestendigheid is een normale functie-eis
Zo'n eis zegt vooral iets over de organisatie: hier is het werk niet goed georganiseerd. Bij goed georganiseerd werk heb je voldoende tijd om aandacht aan cliënten te geven. Dat helpt ook bij lastig gedrag van cliënten zoals agressie.

6. Alleen zwakke mensen hebben last van stress
Werkdruk is in eerste instantie een kwestie van tijd: het verschil tussen de tijd die je nodig hebt om je werk te doen, en de tijd die beschikbaar is. Arbodiensten en vakbonden hebben manieren om dit te meten.

Daarnaast heeft de een nou eenmaal meer tijd nodig dan de ander. Dat kan bijvoorbeeld door verschillen in ervaring of opleiding.

7. We kunnen niet meer personeel aannemen
Meestal is het rendabeler om te investeren in meer personeel als de werkdruk te hoog wordt. Anders kan de situatie leiden tot uitval of vertrek van personeel. En een slecht imago onder cliënten.

8. Stress is gezond
Dit klopt gedeeltelijk. Het is gezond wanneer even een lastige situatie tot een goed einde moet brengen. Het is ongezond wanneer stress chronisch is. Hier kun je klachten van krijgen zoals concentratieverlies, lusteloosheid, slaapproblemen, hartstoornissen en burn-out.

Werkdruk. De or pakt het aan! (pdf)


Meer Nursing

Vacatures in je mailbox
Ben jij toe aan een nieuwe job of wil jij weten welke vacatures er zijn in jouw vakgebied? Meld je dan aan voor de vacature-nieuwsbrief.





Dossier Carrière
Sollicitatietips op een rij, do's en don'ts tijdens je functioneringsgesprek en het laatste carrière nieuws vind je in het dossier Carrière...





NursingBanen

Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl


Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

2 reacties

  • no-profile-image

    clarijs

    Wat zijn de beste oplossing van de onderstaand bestaand problemen op mijn afd:
    Knelpunten op de afd.
    • Geen hulp in de keuken in het weekend, er is maar 1 vast personeelslid waardoor de bewoners(31) niet goed eten
    • Vaak materialen te kort zoals inco’s , steeklakens en handschoenen en dekens
    • Te weinig begeleiding voor leerlingen, leerling vaak alleen op de afdeling met te grote verantwoordelijkheden
    • Er wordt weinig tot niets met je mening gedaan door de teamleidster
    • Je wordt niet serieus genomen door de teamleidster
    • Collega’s hebben geen respect voor elkaar
    • Spanning op de afdeling , geen leuke sfeer
    • Weinig aandacht voor de bewoners door werkdruk
    • Weinig fruit en weinig warme maaltijden in de avond
    • Bij calamiteiten te weinig personeel en te weinig tijd
    • Flexers die weinig informatie krijgen
    • Flexers die tot 12.00 uur ’s middags werken en collega’s ondersteunen elkaar niet voor overblijvend werk
    • Spoelruimte doet het al een tijdje niet
    • Personeel word niet ingelicht over virussen bv. De Rota virus , waardoor je gezin besmet kan worden en er zelf ziek van wordt
    • Weinig communicatie vanuit de teamleidster naar personeel toe
    • Vakantie uren die zomaar worden ingevuld zonder overleg
    • Werkdagen de zomaar verplaatst worden zonder overleg waardoor je op je vrije dag komt opdagen
    • Medicijnkar met gebroken slot, waardoor die open blijft
    • Collega’s zijn onbeschoft tegen elkaar
    • Veel klagen binnen en buiten de afdeling/ontevredenheid over de teamleider
    • Teamoverleg heeft nagenoeg geen resultaat, wordt slecht geleid, niet genotuleerd en agenda wordt niet gevolgd
    • Te weinig tijd om de bewoners de juiste behandeling te geven zoals blaasspoeling, alle cremes/zalf en wondbehandeling

  • no-profile-image

    Maarten de Winter

    De productiviteitsparadox leert ons dat te hoge werkdruk de productiviteit vermindert. Daarom is beheersing ervan een gezamenlijk belang. Dat mis ik hier.


    Dat werkdruk een individueel probleem zou zijn en dus ook individueel moet worden opgelost doet de oorzaken van werkdruk echt geen recht. Er is ook zoiets als de organisatorische variant van de productiviteitsparadox: het sjoelbaksyndroom (rammen helpt niet!). Inderdaad is de medewerker verantwoordelijk om werkdruk bespreekbaar te maken. Het probleem daarbij is, dat werkdruk niet te normeren is: het is een belevingsbegrip en geen diagnosebegrip. In mijn boek het sjoelbaksyndroom beschrijf ik het begrip taakdruk. Dat kan wel worden genormeerd en levert een goede bijdrage aan het verminderen van werkdruk en het vergroten van productiviteit.

    Maarten de Winter

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden