Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

4 veelgemaakte vergissingen door teamleiders

Nog meer dan het werk zelf of collega’s, zijn vervelende teamleiders een reden voor werknemers om ontslag te nemen. Ben jij een teamleider? Zorg dan dat je de volgende fouten niet maakt.
4 veelgemaakte vergissingen door teamleiders

 

Geen verantwoording voor fouten nemen
Stel dat je als teamleider door leidinggevenden op het matje wordt geroepen voor iets wat op de werkvloer mis is gegaan waar jij uiteindelijke verantwoording voor draagt. Reken dan niet op respect wanneer je specifieke werknemers onder jou de schuld gaat geven in plaats van de verantwoording op je neemt en het probleem op de werkvloer zelf oplost. Helaas doen teamleiders dit nog regelmatig, wellicht uit angst dat hun eigen positie in gevaar komt. Terwijl het meestal juist averechts werkt. Werknemers komen er bijna altijd achter wanneer dit gebeurt, en zullen een leidinggevende na zo’n incident niet meer vertrouwen. En leidinggevenden zullen zich afvragen of een teamleider wel in staat om zijn taken uit te voeren.

Beslissingen nemen en achteraf om input vragen
Een belangrijke knoop doorhakken en daarna aan werknemers vragen wat ze ervan vinden alsof hun mening nog van belang is: geen handige actie. Misschien kom je er één keer mee weg, maar snel genoeg zullen de verpleegkundigen waaraan je leiding geeft je spel door hebben, en je links laten liggen. Als een manager moet je juist een omgeving creëren waarin werknemers voelen dat hun meningen en ideeën tellen en dat ze in bepaalde mate hun eigen beslissingen kunnen nemen.

Hopen dat problemen zichzelf oplossen
Wanneer er een probleem sluimert, zoals een conflict onder collega’s of een zorgprocedure die op weerstand biedt, kun je dit als leidinggevende makkelijk door laten etteren in de hoop dat het weg gaat. Maar meestal gebeurt niet. Conflicten onder mensen worden over het algemeen alleen maar erger als er niets mee wordt gedaan. Uitstellen en uiteindelijk onnodige drama zal de sfeer op de werkvloer er niet beter opmaken. Proactieve interventie zal daarentegen het probleem eerder doen verdwijnen en waardering van collega’s opleveren.

Geen duidelijke visie communiceren
Wanneer je als manager onduidelijk bent over waar prioriteiten liggen en wat je visie is, moet je niet raar staan opkijken als werknemers jouw verwachtingen niet nakomen. Ook een veelgemaakte fout van managers: van iedere taak een prioriteit maken. Hierdoor zullen mensen al snel het idee krijgen dat er geen prioriteiten zijn, of dat ze een taak nooit volledig hebben afgerond. Het is dus zaak duidelijk aan te geven waar je als manager naar toe wilt, zonder hierin te controlerend en/of dictatoriaal te zijn.

Benieuwd naar nog meer vergissingen van managers? Kijk dan hier.  

Vrij vertaald uit het Engels door Rachel van de Pol

Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden