Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Waar het om draait bij een prettige bejegening

Waar het om draait bij een prettige bejegening

Bejegeningstips voor verpleegkundigen

1. Kijk mensen aan als je je voorstelt. Kijk niet, terwijl je de hand van mevrouw nog vast hebt, alvast naar haar infuuspomp of de katheterzak van de buurman.

2. Wees je bewust van je rol als je ‘opkomt’. Welke indruk wil ik dat mijn patiënt van mij krijgt? Zorg voor een rustige en vriendelijke uitstraling, in de woorden die je kiest en de toon van je stem.

3. Voor jou is je werk voor een deel voorspelbaar, voor een patiënt vaak niet. Ga daar niet te makkelijk aan voorbij, bijvoorbeeld door het woordje ‘even’: ‘Ik kom even uw infuus of uw katheter eruit halen’ (weet je patiënt wat de consequenties zijn, wil hij dat wel en wil hij het nú?). Realiseer je dat voor sommige patiënten een infuus of een katheter rust en structuur biedt (‘door mijn infuus hoef ik niet te drinken, want ik word van elk slokje al misselijk’). En dat zij het onprettig kunnen vinden als wij daar te gemakkelijk ‘even’ aan voorbij gaan. De meeste patiënten zijn zich daar niet van bewust of durven het niet te zeggen, bang als ‘lastig’ te worden bestempeld (‘en jullie hebben het al zo druk’).

4. Neem niet automatisch aan dat de patiënt jou wel begrijpt: in je werkdruk, je uitleg en je bejegening van anderen. Als je ober de gasten naast jou op een vervelende manier te woord staat of ruziet met een collega, voel je je daar niet prettig bij. Zo zal ook een arts die snauwt tegen de verpleegkundige de patiënt een onveilig gevoel geven. Let op: patiënten houden ons in de gaten en een gehaaste en/of onvriendelijke manier van doen heeft altijd een negatieve invloed op hem.

5. Doe nooit alsof je iets weet terwijl dat niet zo is, en ga niet experimenteren. Iets in je lichaamstaal of de klank van je stem verraadt je. Zeg eerlijk dat je het niet weet of niet eerder gedaan hebt en roep een ervaren collega te hulp. Een eerlijk ‘ik weet het niet’ geeft een veiliger gevoel dan een oneerlijk ‘dat doe ik wel even’.

6. Een patiënt verdient jouw zucht of gemopper nooit. De zoveelste po tijdens de nachtdienst? Vervelend, maar veel vervelender voor mevrouw, die echt liever de hele nacht zou slapen. En die door de onvriendelijke houding van de verpleegkundige nauwelijks nog durft te bellen voor een volgende po.

Uit het artikel Aardige zuster = goed ziekenhuis, Nursing juni 2012, Mark de Jong

Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

6 reacties

  • no-profile-image

    Bas

    Goed artikel en goede punten, heel waardevol.
    Ik wil er wel nog wat aan toevoegen:
    Wat me opvalt in de praktijk is dat er soms wordt gesproken over patienten met "moeilijk gedrag" en dat daar door collegas's soms geirriteerd op wordt gereageerd. Wat m.i. belangrijk is om te onderzoeken wat de reden is/wat er aan het "moeilijke gedrag" ten grondslag ligt en daarmee aan de slag te gaan. Pas dan toon je werkelijk interesse en belangstelling in een patient en zal je de moeilijke situaties of anders ervaren en/of beter kunnen hanteren.
    En vraag ook eens aan de mantelzorgers/partners hoe het met HEN gaat. Ook zij horen erbij en daar wordt m.i. te vaak aan voorbij gegaan.

    Gelukkig zie ik ook heel veel mooie contacten tussen patienten en verpleegkundigen in soms moeilijke organisatorische situaties/hoge werkdruk.

  • no-profile-image

    Mieke

    Ik denk dat dit zeker niet alleen belangrijk is als verpleegkundige, maar dat dit een levenshouding van ons moet zijn. Ik werk met veel verschillende problematieken in de Thuis Begeleiding. Elke cliënt, met welke problematiek dan ook, heeft recht op een respectvolle bejegening. Hierin zit alles besloten

  • no-profile-image

    metha

    Mijn levensmotto is: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.....Ik werk op die al 35 jaar in de zorg....Nu sinds vijf jaar in de GGZ.

  • no-profile-image

    Geertje

    Heel erg mooi stuk...soms doen we inderdaad handelingen zonder na te denken wat de patient nu eigenlijk denkt of ziet!

  • no-profile-image

    elsa

    Inderdaad goed artikel. het lijkt zo vanzelfsprekend, maar toch. Ook goede reactie van Catharina om oprechte belangstelling te tonen in de mens achter de patiënt.
    Eigenlijk zou elke verpleegkundige de ervaring van de andere kant moeten meemaken: als patiënt dus

  • no-profile-image

    Catharina

    Een goed artikel en op alle punten kan ik het onderschrijven. Als verpleegkundige (met veel ervaring IN ipv aan het bed) heb ik ook deze ervaringen. Ik zou er nog een punt aan toe willen voegen. Toon oprechte belangstelling in de mens achter de patient en niet alleen in zijn of haar medische status. Het is me opgevallen dat veel verpleegkundigen vragen hoe je je voelt op een schaal van 0 tot 10. ( met name om pijn te kunnen beoordelen) Ik herinner me dat ik meteen volschoot toen een verpleegkundige onverwachts aan me vroeg hoe het nu met MIJ ging. Het hoeft niet veel tijd te kosten, maar een hand, een knipoog en belangstelling van mens tot mens werken heel rustgevend als je afhankelijk bent in een bed.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden