Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

9 tips voor efficiënt en autonoom werken

Verpleegkundige autonomie of verpleegkundig leiderschap betekent dat je de regie neemt over jouw deel van het zorgproces en over waar jij tegenaan loopt. Maar hóe doe je dat? Verpleegkundige en trainer Mark de Jong geeft tips.
9 tips voor efficiënt en autonoom werken

1.

Wat zijn op jouw afdeling de rituelen: wat doe je tijdens je dienst, terwijl je eigenlijk niet weet waarom? Welke gegevens noteer je (en op hoeveel plaatsen) terwijl je betwijfelt of iemand daar ooit nog naar kijkt? Komen zaken bij elk werkoverleg weer op de agenda: bespreek dan waarom dat zo is. Kun je ze niet veranderen, accepteer dat dan en houd erover op. Kun je ze wél veranderen: waarom is dat dan nog niet gebeurd? Waarschijnlijk omdat iedereen zit te wachten tot 'het' verandert. Maar 'het' verandert niet vanzelf: iemand zal dit moeten doen (en niet per definitie de leidinggevende).

2.

Vind je dat dingen anders moeten, efficiënter kunnen? Ga dan niet ieder voor zich met bijvoorbeeld de arts in gesprek: dat kost veel energie en tijd en je bereikt vaak niet waar je voor pleit. Inventariseer samen de verbeterpunten en vraag je leidinggevende deze met de leidinggevende van het artsenteam te bespreken. Ga als team goed onderbouwd (evidence based) op je strepen staan: 'Zo werken we voortaan, take it or leave it'.

3.

Zorg voor een goede anamnese en een dagelijks bijgewerkt verpleegplan. Dan hoef je alleen nog maar te rapporteren wat afwijkt van dat plan en dat scheelt veel werk.

Wat is verpleegkundige autonomie?
Wat betekent verpleegkundige autonomie en waarom moeten verpleegkundigen proactiever werken? Mark de Jong legt het uit.

4.

Probeer prospectief (vooruitkijkend) te rapporteren (wat moet de dienst na mij weten over deze patiënt?) in plaats van (tijdrovend!) te benadrukken wat je vandaag allemaal met deze patiënt hebt gedaan (retrospectief, terugkijkend).

5.

Denk met de arts mee vanuit jouw vakkennis: die heeft de arts niet en die hoeft hij ook niet te hebben. Stop met het bijhouden van een onnauwkeurige vochtbalans en ga dagelijks wegen (zelfde tijdstip, zelfde kleding, zelfde weegstoel). Kan of mag iemand niet uit bed, houd dan een vochtbalans bij en doe dat nauwkeurig, inclusief een schatting van wat iemand door transpiratie aan vocht verliest.

6.

Pas op met 'hier heeft u een folder en als u vragen heeft, hoor ik het wel'. Sommige patiënten kunnen niet of nauwelijks lezen en zullen dat niet toegeven. Anticipeer hierop: neem informatie samen door en laat de patiënt kort vertellen wat in de folder staat.

7.

Vraag eens aan een nieuwe collega, stagiaire, flexer wat haar vandaag is opgevallen. Zo word je je bewust van je blinde vlekken.

8.

Bespreek tijdens werkoverleg en/of dagevaluatie wat vandaag goed ging op het gebied van autonomie en wat beter kan. Vermijd individuele discussies met de arts, want die win je niet gemakkelijk.

9.

Tot slot: trek samen een lijn, ook naar bezoekers. Laat elkaar niet in de kou staan, want daardoor staat het de volgende vergadering weer op de agenda.

Deze tips zijn afkomstig uit het artikel 'Verlicht je werk, begin bij jezelf' van Mark de Jong in Nursing december

Nienke Berends

2 reacties

  • WR Reijrink

    Ik zou de lijst nog aan willen vullen.
    Laat zien dat je je verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van zorg. Zorg ervoor dat je betrokken bent bij het opleiden van vpk studenten. Als je aan studenten laat zien hoe je een probleem aanpakt en je vertelt wat je doet en waarom op deze manier, dan zorg je er voor dat de student deze aanpak van je overneemt en je zorgt er ook voor dat je zelf vakbekwaam blijft. Zorg ervoor dat je af en toe de overdracht naar de volgende dienst mondeling uitvoert en niet alleen schriftelijk. Vertel wat je hebt waargenomen bij de zorgvrager, hoe je het hebt geïnterpreteerd, welke conclusies je hebt getrokken en welke interventies je hierop hebt uitgevoerd met welk resultaat. Je krijgt vanzelf kritische vragen van collega's. Dit zet jou en je collega's aan het denken (denken=leren). Dus gratis deskundigheidsbevordering en kwaliteitstoetsing. Dat is toch ook 'leiderschap'.

  • piet janssen

    Ik ben ook van mening dat wij als verpleegkundigen/verzorgenden veel sterker zouden staan mits ... en dat is al te vaak het dilemma.
    In 1 zit al gelijk de grote demotivator, de leidinggevende. Indien veranderingen niet in het straatje past van beleid, verandert er niets. Het is wel te veranderen, alleen de medewerking is er niet. Blijven hangen in rituelen.
    Wat 3 betreft, de overheid/inspectie eist dat ik zorgvuldig overdraag, wat niet genoteerd staat is nooit gebeurd.
    Proactief klinkt leuk, doch ik mag bijv. pas pijnstilling toedienen bij een VAS >4. Voorheen gaf ik zonder uitzondering post OK rond 23 uur pijnstilling, goede nachtrust en geen pijn. Om 8 uur kon dan voor alle ochtendactiviteiten weer pijnstilling gegeven worden.
    Zoals je elders schreef, de zorg is toch een vrouwen bezigheid, zorgen om het zorgen.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden