Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Verpleegkundigen volgen steeds vaker e-learning'

Verpleegkundigen scholen zich steeds vaker middels e-learning. Het is flexibel, je kunt leren in je eigen tempo en op een zelfgekozen tijdstip. Wel ligt de voorkeur bij een combinatie van online leren en praktijkonderwijs: blended leren.
'Verpleegkundigen volgen steeds vaker e-learning'
Foto: Arno Massee

Dat zeggen verschillende e-learningdeskundigen in Nursing maart. 'Het traditionele model van klassikaal onderwijs werkt in de zorg vaak niet, omdat je dan bijvoorbeeld een week met elkaar in een ruimte moet gaan zitten en dat is organisatorisch lastig te regelen', zegt Mary Dankbaar. Zij is programmamanager e-learning in het Erasmus MC in Rotterdam en lid van de werkgroep e-learning van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs.

Voordelen
'Het voordeel van e-learning is je de leerstof heel beeldend kunt brengen, met filmpjes, foto's en simulaties. We hebben alle verpleegtechnische handelingen op die manier in een e-learning verwerkt', zegt verpleegkundige Esther Donkers. Ze werkt bij de Van-Doen Academie, een opleidingsorganisatie die e-learning maakt.  Je kunt bijvoorbeeld online leren hoe je een voedingspomp moet bedienen door er met de muis op te klikken. Dat werkt veel prettiger dan lezen over de voedingspomp terwijl je het niet voor je ziet.'

Nursing Connect
Met welke e-learning heb jij goede ervaringen? Praat mee in Nursing Connect.

Begonnen als kostenbesparing

'Zelf lerende methoden als e-learning kunnen de kwaliteit van de professionele verpleegkundige hoog houden', zegt verpleegkundige en verplegingswetenschapper Hilde Klijs. In 2010 deed zij onderzoek naar succesvolle adoptie van e-learning in de verpleging. 'De ontwikkeling van digitale leeromgevingen komt voort uit kostenbesparing en het effectief willen vormgeven van onderwijs in de praktijk. E-learning biedt een nieuwe manier van denken over het vormgeven van leren binnen organisaties. Het is wel belangrijk dat organisaties op de hoogte zijn van de leerbehoeften en verschillende leerstijlen van de verpleegkundigen.'

Blended leren

Uit het onderzoek van Klijs blijkt dat verpleegkundigen met een hogere leeftijd de voorkeur geven aan traditionele methode van leren, vanwege de face to face benadering. De jongere generatie is juist meer gewend aan de zelflerende, online methode. 'Blended leren – een combinatie van online leren en praktijk onderwijs -  is de perfecte tussenvorm. Ideaal zou zijn dat de verpleegkundigen beide leermethoden volgen, maar zelf invulling kunnen geven aan de verdeling ervan.' Ook Donkers vindt alleen online oefenen en toetsen onvoldoende. 'Je kunt dingen nog zo beeldend maken, sommige dingen moet je leren in de praktijk. Verpleegtechnische handelingen leer je door ze te doen. De voorbereiding doe je dan online, maar daarna moet je aan het bed staan.'

Marloes Oelen

Gerelateerde tags

2 reacties

  • jolies Veldman - Becherer

    als 'oudere'verpleegkundige ,vind ik de e-learning juist een uitkomst , kan in mijn eigen tijd de stof doornemen en ja het ook opzoeken op de computer
    en vervolgens de toets maken .zo bliijf ik goed op de hoogte van nieuwe methodes en inzichten

  • EDDY LAMBRECHT

    Parate kennis kun je inderdaad leren en/of updaten via e learning. Parate kunde kan enkel door ervaring ' bedside ', door dingen veel te doen, door te leren uit fouten en vooral door ' een klinische blik ' eigen te maken. De klinische blik is één van de belangrijkste begrippen in ' good nursing practice ' en heeft voor een groot stuk te maken met ervaringen opgedaan in de dagdagelijkse verpleegpraktijk. Theorie kan die klinische blik enkel nog versterken.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden