Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Workshop CRM: word je bewust van goede communicatie

Peter Bennik is ambulanceverpleegkundige, maar geeft ook simulatietrainingen aan verpleegkundigen en verzorgenden. Op de Nursing Experience leidt hij de workshop Crisis Resource Management (CRM), waarin je je bewust wordt van het effect van goede communicatie op de werkvloer.
Workshop CRM: word je bewust van goede communicatie

1. Wat is het nut van simulatietrainingen voor verpleegkundigen?

'Het einddoel is het verbeteren van de patiëntveiligheid. De zorg wordt steeds complexer, verpleegkundigen krijgen steeds meer verantwoordelijkheid, maar soms niet de training die ze nodig hebben. Een voorbeeld: een postoperatieve patiënt krijgt een levensbedreigende nabloeding en gaat hard achteruit. Als verpleegkundige weet je dat de patiënt eigenlijk terug moet naar de OK. Dit is een complexe situatie: hoe pak je dat het beste aan, wat is je plan, weet je wat je moet doen? Hoe draag je snel en efficiënt over aan een arts, hoe krijg je iedereen gemobiliseerd, van wie heb je hulp nodig en wie neemt de leiding totdat de arts er is? Als je dat allemaal op het laatste moment moet bedenken, ben je te laat. Je neemt dan overhaast mogelijk de verkeerde beslissing of bent niet duidelijk genoeg, waardoor alles langer duurt.'

2. Wat kunnen bezoekers verwachten op de Nursing Experience?

'We zijn op diverse manieren op de Experience aanwezig: bijvoorbeeld met een workshop en een skillslab waarin deelnemers acht verpleegkundige vaardigheden kunnen oefenen, zoals een maagsonde inbrengen of een infuus prikken. Het doel van de workshop is om CRM bekend te maken bij niet-gespecialiseerde verpleegkundigen. Dat doen we aan de hand van een presentatie en een filmpje. Daarna volgt een korte casus met een lotuspatiënt, waarbij we ethische dilemma's simuleren met bezoekers. Bijvoorbeeld een casus op een chirurgische afdeling waarbij een patiënt niet lekker wordt en hulp moet worden ingeroepen. Aan de hand van de casus proberen we aan de hand van de 15 kernpunten met de groep duidelijk te krijgen hoe de communicatie tijdens de simulatie verliep en wat ervan valt te leren.'

Nursing-abonnees krijgen korting!

Heb jij al kaarten voor de Nursing Experience op 2 en 3 december? Als Nursing-, TvV-, of tvz-abonnee krijg je 10 euro korting. Klik hier om je kaarten te bestellen.

3. Voor wie is de workshop interessant?

'Eigenlijk voor iedereen. Ook als wijkverpleegkundige moet je overleggen met collega's. Maar zeker voor diegene die kritisch naar zichzelf wil kijken en mogelijke valkuilen inzichtelijk wil krijgen die iedere verpleegkundige dagelijks in het werk tegenkomt en waardoor fouten kunnen ontstaan. Je verbetert niet alleen de patiëntveiligheid, maar ontwikkelt ook een fijner en veiliger werkklimaat voor jezelf.'

Het hele artikel lezen?

Dit artikel is gebaseerd op een interview in Nursing oktober. Klik hier om een abonnement te nemen.

Laura Jansen

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden