Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

De patiënt centraal: 5 verbetertips

Hoe is het om als verpleegkundige in het ziekenhuis te liggen? Trainer/adviseur en verpleegkundige Mark de Jong maakte het mee en schreef er een vlammend betoog over in Nursing januari 2015. Verpleegkundigen werkten voornamelijk hun lijstjes af, maar vergaten Mark als patiënt, als mens. Hij formuleerde 5 verbetertips.
De patiënt centraal: 5 verbetertips

Wat maakte Mark de Jong allemaal mee? Lees hier het interview met zijn ervaringen>>>

Hoe kan het beter?

Mark is niet alleen verpleegkundige maar ook trainer, dus hij dacht na over mogelijke oplossingen:

  1. Praat met je collega's over wat je doet.
    Niet over 'je werk', dat is te algemeen, maar over wat je vandaag gedaan hebt bij deze patiënt en wat je bedoeling daarmee was.
  2. Ga niet te makkelijk uit van het protocol, van hoe je het 'altijd doet' of hoe jij vindt dat het hoort.
    Daarmee sta je in feite stil, terwijl ons werk van ons vraagt 'mee te bewegen' met patiënt, collega en arts. Sta open voor hun input. Wees blij met elke feedback, vraag, klacht die je krijgt: je leert er alleen maar van. En het gaat zelden over jou 'als persoon', altijd over jou in je professionele rol.
  3. Neem als uitgangspunt van je werk wat de patiënt nodig heeft.
    Kijk naar de patiënt, niet naar je 'to do'-lijst. Voordeel hiervan is ook dat je sommige dingen niet hoeft te doen, gewoon omdat de patiënt deze zelf kan. Soms hoef je dat bed niet op te maken of de patiënt te helpen met douchen.
  4. Weet op welke afdeling je werkt.
    Houd je kennis over aandoeningen, operaties en complicaties op peil en zorg ervoor dat iedereen hetzelfde vertelt aan de patiënt. Dit voorkomt angst en onzekerheid, die niet iedere patiënt kan en durft benoemen. Organiseer klinische lessen om je kennis bij te spijkeren.
  5. 'Lastige patiënten' bestaan niet.
    Het gaat er altijd om hoe jij inspeelt op bepaald gedrag. Wil een patiënt iets controleren of vraagt hij door? Realiseer je dat dat kan betekenen dat hij zich onzeker of angstig voelt. Benoem en respecteer dat en laat je controleren. Hierdoor zal de patiënt gerustgesteld worden en waarschijnlijk neemt zijn 'lastige' gedrag dan af.

'Uiteindelijk duidt het gedrag van deze collega's op een gebrek aan verpleegkundig leiderschap, in de zin van 'eigenaar zijn van je werk,' aldus Mark de Jong. 'Zelfstandig en mét de patiënt bepalen wat wel en niet nodig is. Zónder bang te zijn door leiding of collega's te worden aangesproken omdat je iets wel of niet hebt gedaan. Vanuit up-to-date kennis handelen, zonder klakkeloos protocollen na te leven. En vanuit betrokkenheid: werkelijke aandacht voor de patiënt én voor jezelf als professional. Dan pas staat de patiënt centraal.'

Praat mee op Nursing Connect >>>

Mark de Jong

Gerelateerde tags

2 reacties

  • C Felix

    O, wat herkenbaar ...
    Ik voel me ook vaak gedwongen om dat to-do-lijstje af te werken. Maar is dat ook niet wat de zorgverzekeraars willen: produktie draaien, scorelijsten (pijncijfers!)? Ik blijf denken hoe ik zelf behandeld zou willen worden en de patiënt centraal te houden, maar (helaas, maar waar ...) we krijgen er steeds minder tijd voor ...
    Ondertussen blijf ik wel gewoon met best doen, want het echte werk blijft leuk!

  • Danielle Kroeze

    Helemaal waar, ik baal er zelf ook erg van als ik me zo bezig moet houden met mijn 'to- do' list. Misschien een cliché, maar ik voel me vaak ontzettend gedwongen om deze ook af te werken in een rap-tempo omdat de tijd vliegt! Het is iets waar ik erg tegen aan loop, en het inderdaad erg vind als ik de patiënt een minder persoonlijke zorgverlening kan geven.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden