Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

‘Ook een rekenzwakke student kan een uitstekende verpleegkundige worden’

De Vereniging van Hogescholen wil rekenzwakke scholieren de toegang tot een aantal hbo-opleidingen ontzeggen, waaronder verpleegkunde. Nursing vroeg Caroline van Mierlo, directeur van het Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde (LOOV) naar haar mening.
‘Ook een rekenzwakke student kan een uitstekende verpleegkundige worden’

Wat is uw reactie op de brief, als voorzitter van het LOOV en directeur Verpleegkundige Studies aan de HAN?

'Uiteraard onderschrijf ik het belang van goede basisvaardigheden zoals rekenen en Nederlands aan het begin van een hbo-opleiding, maar het weren van studenten die zwak zijn in rekenen vind ik onnodig. Ook een rekenzwakke student kan een uitstekende verpleegkundige worden. Medisch rekenen is uiteraard een belangrijk onderdeel van de studie en gaat sommige studenten minder makkelijk af. Bijles is soms nodig, maar uiteindelijk heeft iedere student die haar diploma krijgt ook de rekentoets gehaald.'

'Hbo-v moet rekenzwakke student weigeren'
Een aankomend student die niet goed is in rekenen heeft niets te zoeken bij een 'rekenrijke' opleiding zoals hbo-verpleegkunde. Dat stelt de Vereniging Hogescholen in een brief aan de kamercommissie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Lees meer>>>

Zijn competenties als sociale vaardigheden niet veel belangrijker in de zorg? Moet de focus niet meer dáár op liggen?

'Natuurlijk zijn competenties als sociale vaardigheden, integriteit, stressbestendigheid en flexibiliteit minstens zo belangrijk als goede rekenvaardigheid. Maar het gaat om integratie van de hbo-competenties: kennis, vaardigheid en attitude. Rekenvaardigheid hoort daarbij.'

Verpleegkunde wordt in de brief van de VvH heel expliciet genoemd als een rekenrijke studie, terwijl bijvoorbeeld verschillende economische studies niet worden genoemd in de brief. Waarom is dat denkt u?

'Dat de opleiding verpleegkunde wordt genoemd kan ik mij wel voorstellen vanwege het belang van medisch rekenen. Eén fout bij medisch rekenen kan grote gevolgen hebben. Om die reden is het een belangrijk onderdeel van de studie waar ook veel aandacht naar uitgaat. Doordat we het rekenonderwijs koppelen aan de praktische uitvoering van vaardigheden - zowel een theoretische rekentoets maar ook geïntegreerd met praktische opdrachten - is de rekentoets voor de meeste studenten uiteindelijk geen struikelblok. De studie trekt vaak studenten die praktisch bezig willen zijn. Het zou dan ook zonde zijn als deze – wellicht heel gemotiveerde - leerlingen hierom geweerd worden van de opleiding.'

Wat vind jij? Hoort een rekenzwakke leerling thuis op de hbo-v, of niet? Stem op de poll!

Nienke Berends

22 reacties

  • E.H.A. Tibbe

    Het lijkt er wel op dat er een extra selectie instrument wordt ingebouwd.
    Wat ik altijd heb gemist in de HBO-V opleiding aan de poort is of je fysiek het vak wel kunt uitoefenen. Dus een lichamelijke test (onafhankelijk) vooraf net als in het leger. Het buk- en tilwerk wordt behoorlijk onderschat.
    Daarnaast denk ik dat in stressvolle situaties er een verschil kan zijn tussen goeden en minder goede rekenaars. Daarom ben ik het eens met een eerder advies: Maak goede schema's, zodat er in stress situaties niemand hoeft te rekenen.

  • angelique huijskes

    Een HBO-ver is allround voor alle werkvelden. Ik ben al jaren HBO-V er HBO en ik heb het medisch rekenen bijna nooit nodig gehad. Als het al voorkomt doe je het altijd met zijn tweeen. Het ligt er helemaal aan waar je werkt en met welke doelgroep of het wel of niet vaak voorkomt. Stel dan eisen aan de vakatures ipv aan aanname op een opleiding. Iemand die werkt in de Z, kan ook op de IC de apparatuur niet bedienen.
    Zonde van al die prachtige gemotiveerde studenten om alleen op basis hiervan hen niet aan te nemen. Een gemis voor de maatschappij.

  • M.P.M. Wegbrans

    Natuurlijk is rekenen belangrijk, maar niet het meest belangrijk. Je sociale vaardigheden vind ik het meest belangrijk, voor de rest zijn het allemaal 'kunstjes' die je jezelf eigen kunt maken. Ik vind zelf ook dat taalgebruik heel belangrijk is. M'n haren gaan soms rechtop staan van de taalfouten die ik tegen kom in bijvoorbeeld rapportages en notulen.

  • Dineke - Otten

    Volledig met je eens Berthy Jagersma!

  • Berthy Jagersma

    Hoewel medisch rekenen belangrijk is in mn het ziekenhuis, zijn er veel werkvelden waar absoluut niet gerekend hoeft te worden of waar dit heel goed te doen is met bv de nursing-app. Als het een goede verpleegkundige is zal hij/zij de berekeningen ALTIJD laten controleren door een collega.
    We vragen voor bv rapportage toch ook geen foutloos nederlands?

  • Jonathan De Paep

    De stelling dat rekenzwakke studenten niet in de opleiding tot verpleegkundige thuishoren, vind ik persoonlijk te kort door de bocht. Of dit nu hbo of mbo is, lijkt mij irrelevant. Er zijn oplossingen die dit kwaaltje kunnen wegwerken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan formulekaartjes waar de formule duidelijk opstaat om de dial-o-flow uit te rekenen, medicatieberekeningen uit te voeren, ... Dit wordt in België in sommige instituten voor verpleegkunde alvast toegepast, waardoor de studenten de formules niet meer uit het hoofd dienen te leren. Daarnaast kan ik me inbeelden dat als je ondertussen een jaartje bezig bent met bepaalde berekeningen via het formulekaartje, je het uiteindelijk wel zonder zal kunnen.

  • HP Prins

    Ik ben nooit een ster geweest in rekenen. Moest weken oefenen voor een rekentoets waarbij je een tien moest halen zónder rekenmachine. Het lukte me uiteindelijk wel, maar het kostte me veel moeite. Tot ik stage ging lopen op een kinderafdeling, waar ik heel veel moest rekenen. Ik heb nu de berekeningen door en ik heb geleerd om, weliswaar met rekenmachine en soms nog extra narekenen, (ingewikkelde) rekensommen correct uit te rekenen. Weet niet wat precies de criteria zijn om iemand wel of niet toe te laten, maar als ik nooit toegelaten was geweest, had ik ook niet de kans gehad om dit te leren. Lijkt me goed om deze mensen dus wel een kans te geven...

  • Eric Koenes

    Studenten die niet kunnen rekenen hebben niets te zoeken op een HBO opleiding als verpleegkunde!

    Ze zullen vast over andere zeer aansprekende competenties bezitten, maar rekenen is een kerncompetentie..... Een patiënt gaat niet dood omdat de verpleegkundige niet empathisch is maar kan wel overlijden omdat een infuuspomp met de verkeerde oplossing en infusiesnelheid is aangesloten

    Nu de taaltoets nog........!

  • Diana van Ee - Breinburg

    Rekenen is één van de competenties waar je als verpleegkundige over dient te beschikken. Ik vind het belangrijk dat je naar alle competenties kijkt in plaats van dat je er een uitlicht. De ene competentie beheers je beter, meer of makkelijker dan de andere. Blijven oefenen is dan heel belangrijk. Dat hoort bij ons vak, een leven lang leren.

  • Annemieke van Gessel

    Gebruik een instaptoets om te bepalen of iemand extra bijles moet volgen en biedt dit aan bij de opleiding. Desnoods geef je deze lessen voordat de opleiding begint. Maak er een einddoel van, inplaats van een begin doel. Zo kun je gemotiveerde mensen ook een kans geven!
    De opmerking dat je niet hoeft te rekenen omdat alles kant en klaar wordt aangeleverd, vind ik een onprofessionele opmerking; je bent zelf verantwoordelijk dat je de juiste dosis geeft, dus moet je alles narekenen, ook al is het kant en klaar! En kun je dat niet? Dan is niveau 2 wellicht de beste keus!

  • Trudy Van Schaik

    Zelfs bij de VIG opleiding moet je kunnen rekenen! Ik heb collega, s zien zakken omdat ze de reken toets niet haalde. Deze collega,s zijn terug gezet naar niveau 2. Dit zijn verzorgende die al lang met hart en ziel werken soms al 25 jaar en zeer goed zijn voor de clienten. HET ERGSTE VAN ALLES IS WIJ HOEVEN NOOIT TE REKENEN!!!! Alles is al kant en klaar. In een ziekenhuis is dit wel anders en nodig dat je kan rekenen. Waar blijft de lange ervaring in de praktijk die je nodig hebt om je clienten goed te kunnen begrijpen!!

  • Gea van den Bosch

    Iedereen moet zijn/haar rekentoets behalen met 0 fouten. Dat is al heel lang het geval. Bij mij moet je niet aan komen met breuken. Ben ik daarom dan een slechte verpleegkundige? En hoe zit dat dan met medicijnenleer? Als ik de juiste hoeveelheid geef maar een verkeerd medicijn toedien, is dat toch net zo gevaarlijk?

  • A de Wit

    Medisch rekenen is zeer belangrijk, maar alle andere vormen van rekenen, die niets met verpleging te maken hebben (zoals wortel trekken) is compleet overbodig. Zonde dat goede verpleegkundigen hierdoor hun opleiding niet halen of veel tijd moeten steken in nutteloze informatie vergaren.

  • Danielle Kroeze

    Als je weleens in het ziekenhuis heb gelegen begrijp je hoe belangrijk het is dat een verpleegkundige goede sociale vaardigheden bezit. Hierin hebben mensen gaven en talenten, misschien zelfs passie voor het vak. Wat zou het dan ontzettend onterecht zijn als het vak verpleegkunde hen word ontnomen. Ikzelf ervaar ook de druk van het rekenen wat ik erg jammer vind omdat verpleegkundige zijn mijn droom is, gelukkig is deze droom nu werkelijkheid. Ik zou het zo zonde vinden als gemotiveerde mensen niet het vak kunnen kiezen waar zij goed in zijn, behalve dan dat ze niet kunnen berekenen hoe hard een slak slakt van Groningen naar Nederland.

  • JS Smith

    Maak goede schema's, zodat er in stress situaties niemand hoeft te rekenen.

  • ine v bavel

    Wil je graag discussiëren over verpleegkundig rekenen en de sancties als je de toets niet haalt? Kom naar de scholingsdag van CNV
    https://www.mijnvakbond.nl/Scholingsdag-CNV-Ziekenhuizen-22943?referrer=23080

  • E.D Nitrauw

    Ik kan niet goed rekenen, maar ik durf me wel een goede verpleegkundige te noemen. Ik laat me altijd narekenen door een collega, en we doen regelmatig rekentoetsen.
    Dus niet al studenten weigeren op basis van niet kunnen rekenen. Er zijn ook werkvelden in de zorg waar het minder belangrijk is

  • Nelly Lemmens

    Dat je medisch rekenen onder de knie moet hebben is noodzakelijk, maar om een goede verpleegkundige te zijn hoef ik echt niet te weten hoe hard een hardloper loopt per kilometer.
    Ik moet dit jaar examen doen rekenen op 3F niveau. Andere competenties zijn veel belangrijker lijkt me zo.

  • Jude Scheele

    Het is zeker belangrijk maar moet in context gebracht worden, de toets moet aansluiten op het praktijk en het moet niet zijn dat leerlingen hun diploma niet halen alleen op basis van medische rekenen.

  • Nicolette van Vliet

    Zeker belangrijk, maar executieve vaardigheden zijn minstens zo belangrijk. Goede verpleegkundigen weten via allerlei wegen (rekenmachine😉) zeker weten goede, professionele, deskundige en verantwoorde zorg te leveren..!

  • Karina van der Meer

    Rekenen is een onderdeel van het verpleegkundige zijn. Belangrijk daar niet van. Er hangt veel van af, MAAR.... je kunt jezelf altijd laten narekenen door een collega of een rekenmachine gebruiken.
    Er zijn competenties die je veel meer nodig hebt als verpleegkundige.

  • Joost. Boogaard

    In mijn geval kan ik prima verpleegkundig rekenen maar heb ik moeite met het rekenen van studiemeter 3F waarbij je bijvoorbeeld de hoeveelheid water op een dak moet berekenen en hoeveel km benzine een auto kan rijden. Onderscheid daarin lijkt mij noodzakelijk en dat je 0 fouten mag hebben voor verpleegkundig rekenen is al zo. En het gaat toch uiteindelijk om vpk rekenen toegepast op het werk? Dus mijn vraag is hoe wordt er omgegaan met leerlingen die prima verpleegkundig kunnen rekenen maar moeite hebben met sommen als bijvoorbeeld in studiemeter ?

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden