Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Leerling verpleegkundigen hebben neiging patiënt uit het oog te verliezen'

Jessica ten Voorden (20) studeert Verpleegkunde aan het ROC Midden Nederland in Utrecht, en mocht Nederland verdedigen tijdens het Worldskills 2015 Verpleegkunde in São Paulo. Hier behaalde ze de vijfde plaats. Drie vragen aan de beste leerling-verpleegkundige van Nederland.
'Leerling verpleegkundigen hebben neiging patiënt uit het oog te verliezen'

1. Wat moest je doen?

'Gedurende vier dagen moest ik zestien verschillende casussen doen met LOTUS-patiënten. Ik moest bijvoorbeeld iemand met een halfzijdige verlamming verzorgen, oefeningen meegeven aan iemand die een borstamputatie na borstkanker had gehad, iemand met COPD uitleggen hoe je een vernevelingsapparaat moet gebruiken... omdat ik van tevoren niet wist wat ik precies moest doen, heb ik geprobeerd me op zoveel mogelijk vlakken te ontwikkelen en te trainen. Dit mocht op mijn oude stage in het Diaconessenhuis, waar ik op verschillende afdelingen meeliep. Dit heeft nut gehad: ik heb 11 deelnemers achter me gelaten.'

2. Hoe was contact met verpleegkundestudenten uit andere landen?

'Echt fantastisch! Ik heb er heel leuke vriendinnen aan overgehouden uit Finland, Hongarije, Engeland... Het is heel interessant om te horen met welke protocollen in het buitenland gewerkt wordt en hoe zij dingen leren. In Zweden is het bijvoorbeeld gebruikelijk om de hele dag als verpleegkundige een schort te dragen. En in Finland geven de ze patiënten nooit een hand, omdat ze dat onhygiënisch vinden. Verder is het in Brazilië gebruikelijk om een stomazakje te hergebruiken: hij wordt omgespoeld met wat azijn en dan weer aangehangen. Die deelnemer is niet ver in de competitie gekomen.'

3. Welke tip wil je leerling-verpleegkundigen meegeven?

'Verlies de patiënt niet uit het oog. Veel studenten zijn gefocust op de verpleegtechnische handelingen, zoals het plaatsen van een katheter. Maar ze vergeten dan wel eens dat er een persoon aan vast zit die het allemaal heel erg spannend kan vinden. De patiënt wordt wel eens uit het oog verloren, en dat is zonde. Ik denk dat ik mede daardoor heel ver gekomen ben: ik bleef vragen naar de patiënt: hoe het ging, en hoe het voelde. Voor de patiënt doe je het uiteindelijk ook allemaal. De dankbaarheid van patiënten is sowieso onbetaalbaar: eentje had zelfs een gedicht voor me gemaakt toen ze ontslagen was uit het ziekenhuis. Dan ga ik pas echt met een voldaan gevoel naar huis.'

Geef je mening: als jij zou mogen bepalen welke kennis van leerling verpleegkundigen vergroot wordt, op welk gebied zou dat dan zijn? Reageer hier >>

Rhijja Jansen

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden