Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verpleegkundigen werken met wondzorg-app

Sinds kort hebben de wondzorgverpleegkundigen van zorgorganisatie Beweging 3.0 (regio Eemland) de wondzorg-app van Boomerweb op hun telefoon, waarmee ze het verloop van een wond volgen en delen. Drie vragen aan gespecialiseerd verpleegkundige zorgtechnologie Jonneke Bodzinga.
wondzorgapp.png
Veel wondzorgapps gaan over de diagnose, deze helpt bij de dossiervorming

Gespecialiseerd verpleegkundige zorgtechnologie Jonneke Bodzinga ondersteunt haar collega’s bij de invoering van de app. Ze schakelt tussen de verpleegkundigen en app-bouwers en helpt alle bugs uit de app te halen.

1 Voor welk probleem is de app een oplossing?
‘Onze gespecialiseerde wondverpleegkundigen maakten veel foto’s van wonden, maar die stonden – onherkenbaar - los op hun werk-iPad. Ze misten een veilige plek om per wond foto’s te uploaden, te bewaren en te delen met het zorgteam dat hun behandelplan uitvoert, en artsen. Met de app kunnen ze nu per wond een map aanmaken, rapporteren, collega-zorgverleners uitnodigen in de map en ze kunnen het makkelijk aan cliënten laten zien. Zo is iedereen altijd op de hoogte van het verloop van de behandeling en de genezing.’

2  Wat komt er allemaal kijken bij de implementatie?
‘De app is een soort dossier. De bedoeling is dat iedereen volgens dezelfde standaardstappen rapporteert. Hiervoor deed iedereen dat toch een beetje op zijn eigen manier. Belangrijk is om de cliënt uit te leggen dat het delen van de informatie veilig gebeurt. Verder is de app nieuw. Wij zijn de tweede organisatie die ermee werkt. We zijn nu een maand aan het testen en aan de hand van onze input wordt de app bijgesteld. App-bouwers zijn natuurlijk geen verpleegkundigen. Je kunt de kleur van een wond invullen, maar niet of een wond voor een kwart rood is, of voor driekwart. Dat gaan ze nu aanpassen. Soms zijn het kleine dingetjes die superirritant zijn. Zoals de geboortedatum van een nieuwe cliënt invoeren. Die staat op vandaag, maar onze cliënten zijn meestal in de tachtig, dus je moet helemaal terugscrollen naar 1938 - en dat een paar keer per dag. Een probleem van elke app: het is weer een extra knop op je telefoon met wéér een wachtwoord. Niet zozeer een probleem voor onze wondverpleegkundigen, zij wilden deze applicatie juist graag. Maar gaat het zorgteam dat ook nog in het eigen zorgplan rapporteert, straks in de wondzorgapp rapporteren? En wil de huisarts voor één wond van één patiënt de app installeren? Dat gaan we samen uitvinden.’

Weet jij om te gaan met de wonden die je dagelijks tegenkomt? Er is niet één beste manier om een complexe wond te behandelen. Kom naar het wondzorgcongres op 19 mei 2016. Lees meer>>

3 Waarop moet je letten bij aanschaf van een wondzorg-app?
‘Vooral goed luisteren naar wat verpleegkundigen nodig hebben. Deze verpleegkundigen zochten hulp bij de dossiervorming. De meeste wondzorg-apps, zoals de wondwijzer, gaan over de diagnose. Dat deel is voor gespecialiseerde wondzorgverpleegkundigen minder interessant. Wat we verder interessant vinden, is dat de app onafhankelijk is. Bij apps van fabrikanten zit vaak een bestelmodus ingebouwd. Kan superhandig zijn, maar als verpleegkundige moet je het beste voor die wond kiezen. Bovendien willen we niet dat bestelinformatie van de verpleegkundigen terugkomt bij de leverancier. Tot slot moet de app te koppelen zijn aan de systemen waarmee je werkt.'

Reageren weer mogelijk

Ingelogde gebruikers kunnen weer reageren op Nursing.nl. Had je al een account in 2015, dan moet je eenmalig een nieuw wachtwoord aanvragen. Nog geen account? Registreren kan hier

Annet Maseland

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden