Het tekort aan stageplaatsen voor verpleegkundigen en verzorgenden vraagt om creativiteit. Alle leerlingen moeten immers toch ergens terecht. Vier voorbeelden van slimme oplossingen van hogescholen, ROC’s en zorginstellingen.
1. De duo-stage
Een ouderejaars stagiaire die een jongerejaars mee op sleeptouw neemt, oftewel: de duo-stage. Dat gebeurt onder meer bij thuiszorgorganisatie ZuidOostZorg in Friesland, in samenwerking met de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Sinds dit jaar draaien tien vierdejaars studenten hbo-v er diensten met een tweedejaars stagiaire, onder supervisie van een werkbegeleider (een afgestudeerde verpleegkundige uit het team). De eerste geluiden zijn enthousiast, zo valt te lezen in Mediator van ZonMw.
2. De leerlingenpoule
De Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn (WZW) Gelderland heeft plannen voor het opzetten van een leerlingenpoule. De ouderenzorginstellingen in de regio nemen dan gezamenlijk leerling-verzorgenden aan, veelal zij-instromers. Zij werken tijdens hun opleiding bij verschillende deelnemende organisaties. Door het gezamenlijk werven en bieden van praktijkbegeleiding sparen de instellingen kosten uit. Stagiaires krijgen zo bovendien een breder beeld van de ouderenzorg en kunnen op meerdere plekken kennis opdoen, wat hun baankans vervolgens weer vergroot.
Lees ook:
De Hogeschool Utrecht heeft dit jaar te maken met een explosieve toename van het aantal studenten verpleegkunde.
3. BBL met BOL
In Zuid-Holland zijn er meer stageplaatsen ontstaan door een idee van het Albeda College, het Hoornbeeck College en zorginstelling Blije Borgh. De scholen leiden een derdejaars BBL-leerling (verpleging of verzorging) op tot werkbegeleider, die bij zijn leerwerkbedrijf stagebegeleiding biedt aan een eerste- of tweedejaars BOL-leerling. Zo hoeven de organisaties zelf geen werkbegeleider beschikbaar te hebben of stellen voor BOL-leerlingen. Bijkomend voordeel: de organisaties hebben er, na diplomering, dus meteen een ervaren werkbegeleider bij. En de leerling een extraatje op zijn cv.
4. De ZIC
Overal in het land duiken leerafdelingen of Zorg Innovatie Centra (ZIC) op. Studenten runnen deze leerafdelingen zelfstandig, onder toeziend oog van ervaren verpleegkundigen. Zo hebben de hogescholen Fontys en Avans een ZIC opgezet met het Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis in Tilburg. In plaats van de gebruikelijke negen stagiaires op een afdeling, lopen er op de ZIC twintig rond. Ook zijn er in de Tilburgse ouderenzorg inmiddels vier Zorg Innovatie Centra open, waar per centrum 25 mbo-v-leerlingen terecht kunnen.
Lees ook:
Een gebrek aan stageplaatsen: het is al langere tijd een groot euvel in de verpleging.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account