Een teamleider vraagt Nursing om tips: ‘Hoe breng ik voldoening en aandacht terug op de werkvloer voor mijn collega’s bezwijken?’
Deze teamleider beweert dat voldoening verdwijnt door de hoge werkdruk. Een mooi onderwerp voor een blog? Zeker. Maar nu vertelde een collega me laatst dat ik serieuzer genomen word als ik spreek in de taal van de toehoorders. Aangezien ik eens een punt wil maken richting zorgmanagers, heb ik mijn beroepsprofiel erbij gepakt.
Hier is mijn werkvloeranalyse in managementtaal:
Kennis, vaardigheden en eigenschappen
Ik wijk niet af van regels, maar heb minder tijd om naar een protocol te zoeken. Ik accepteer gezag; ook als leidinggevenden adviseren om efficiënter te plannen. Sinds een aantal maanden schiet mijn planning namelijk tekort. We zoeken nog naar de oorzaak.
Klantgericht
Ik heb oog voor de hulp die cliënten willen ontvangen en ben bereid die te geven. Maar wanneer… Ik toon non-verbale betrokkenheid, maar moet ook af en toe op mijn pieper kijken of een gaap onderdrukken. Ik maak afspraken voor follow-up en herinner me die thuis in bed.
Communicatie
Ik probeer rustig en duidelijk verstaanbaar te praten en toch meer te zeggen in dezelfde tijd. Ik tracht leesbaar te blijven schrijven, met rechts en links. Ik laat anderen uitspreken, maar hoor niet alles.
Stressbestendigheid
Ik blijf zakelijk en kalm, als fors weerstand wordt geboden. Ik leg bijvoorbeeld zakelijk en kalm uit aan een fors weerstand biedende patiënt dat het nog even duurt voor de po komt. Omdat er verderop iemand een sa-tu-ra-tie heeft van tach-tig, terwijl er een spoed-op-na-me gehaald dient te wor-den. Ik probeer te herstellen van tegenslagen of pech. Pech dat het niet lukt, omdat ik weer moet werken. Ik check of er fouten zijn gemaakt. Ja.
Sensitiviteit
Ik geef anderen de ruimte in gesprek: ‘Ga rustig zitten, dat praat gemakkelijker. Bel maar als u uitgesproken bent.’ Ik reageer op bijzondere omstandigheden waarin een ander verkeert. Gelukkig lijken dingen steeds minder bijzonder.
Samenwerken
Ik help anderen hun doelen te bereiken en vraag dan om hulp.
Vaststellen van zorg
Ik informeer de patiënt over de gang van zaken: ‘Gang, toilet, bed. Daag.’ Ik vul de anamnese volledig in. Gelukkig mankeert mijn patiënten bijna niets. Ik analyseer de gegevens en stel prioriteiten; alles moet nú.
Planning van zorg
Ik beschrijf beoogde resultaten in het verpleegplan (verpleegplan? Huh?) en gebruik het verpleegplan om continuïteit te waarborgen; het is gegarandeerd continu druk.
Uitvoering van zorg
Ik handel adequaat in crisis. Oefening baart kunst. Ik pas basiszorg toe. Tenminste, ik was. Ik betrek het sociale netwerk van de patiënt bij de zorg. Hoera voor mantelzorgers, anders hield de patiënt baard en honger. Ik zorg voor ordelijk en efficiënt werken, waardoor mijn kapsel en make-up niet zo geordend meer zijn. Ik neem actie bij technische problemen. Ik schop en scheld op het apparaat.
Evaluatie van zorg
Ik evalueer het werkklimaat bij de patiënt. Patiënt was tevreden. Die begreep wel dat hij steeds moest wachten.
Beroepsontwikkeling
Als ik niet kan slapen na een roerige late dienst, blader ik een vakblad door. Ik heb me ingeschreven voor opleidingen ‘Onderhandelen met je leidinggevende’ en ‘Powertraining voor de sterren in de zorg’.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account