Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Stopwoordjes

Heb jij ook stopwoordjes? Van die onwillekeurig terugkerende dwangmatigheden in je taalgebruik, je weet wel. Zinnen of woordjes die je maar niet kunt laten. Dus...
Stopwoordjes

Ik heb er dus één. Eén woord dat mij op mijn werk achtervolgt. Vier letters die mijn patiënten af en toe tot wanhoop drijven: even.

Ik loop éven bij u weg. Ik ga u éven injecteren. Hier komt éven die katheter. Een patiënte wijst mij erop in een ontslaggesprek. De zorg was goed, de mensen lief. Iedereen was geduldig, ondanks drukte. Maar ze had nog wel een tip voor mij. ‘Verlies je stopwoordje.’ Tja, en toen ze het me vertelde, hoorde ik het mijzelf zeggen. En nog eens, en nog een keer. Het was haar ook opgevallen dat we vaak ‘zo’ zeggen. ‘Ik kom zó weer!’ Dat we dan binnen een kwartier niet meer van ons laten horen, maakt ons ongeloofwaardig, zei de patiënte. Ik denk erover na. Ze heeft gelijk.

Ik vind in mijn drukke werkbestaan een kwartier maar ‘even’. Mijn patiënte ligt stil en vlak onder de klok. Ze hoort iedere seconde wegtikken. En dan zitten er heel wat seconden in een kwartier. Tikken waarin je merkt dat de redding of oplossing, pijnstilling of po uitblijft. De vrouw begreep de drukte, zei ze. Daar lag het ook niet aan.

Maar er zijn ook mensen die zich niet in zusters kunnen verplaatsen. Door een dreigend delier, angst of benauwdheid. Die mensen horen ‘zo’ en denken dat je binnen een paar tikken van de klok weer voor ze klaar staat. Die mensen worden bozer bij iedere tik. Ze horen het ook als je zegt: ‘Het duurt ongeveer een kwartier voor ik terug kom.’ Die informatie geeft weer rust en duidelijkheid. Als de zuster of broeder tenminste die belofte daadwerkelijk waar maakt. ‘Dan ontstaat er wederzijds begrip,’ zegt de patiënte tegen me. ‘En dat begrip maakt zowel het wachten als het werken een stuk lichter.’

Ik ben er direct mee aan de slag gegaan. Met melden hoelang ik wegblijf in een wereld vol hectiek, onverwachte bellen, telefoon, huilbuien en volle blazen. Het is best wennen, maar het gaat. Steeds op die klok kijken, maakt hectisch en fluctuerend werk grijpbaarder, merk ik. Ben ik éven echt wel vet blij met deze feedback!

5 reacties

  • no-profile-image

    Judy

    Heel herkenbaar het stopwoord 'even'. Ik betrap(te) me er zelf ook op, vooral in het verpleeghuis als er 5 bellen tegelijk gingen. Het is moeilijk om in het hectische werk een precies tijdstip te zeggen.

    Daarom vindt ik de oplossing van Carolien wel een hele goede. Al ontkom je er niet altijd aan om terug te moeten vanwege tijdgebrek. Maar wees dan eerlijk en zeg dat je nog niet precies kan zeggen hoe lang het duurt, maar geef een ruimer tijdsbestek aan. Bijvoorbeeld 'vandaag nog'!
    Dat is waarom ik zo graag in de thuiszorg werk. 'Even'aandacht voor 1 client en zijn naasten tijdens het uitvoeren van je zorg.

  • no-profile-image

    Trijn

    Ook ik had het zelfde stopwoord. Tot ik na een ernstig ongeluk van iemand een verhaaltje kreeg over vrouwtje (L)even. Steeds de letter L ervoor zetten. Dus ik moet nog (l)even dit nog (L)even dat. Het werkt wel!





  • no-profile-image

    Carolien Meijers

    Hoi, Een collega vertelde dat een patiënt eens tegen haar had gezegd: "Nee, zuster, U kómt niet zo, U loopt van me weg!" Deze patiënt had helemaal gelijk en i.p.v. te zeggen dat ik 'er zó aankom', luister ik in het vervolg eerst naar wat de patiënt wil en probeer het meteen op te lossen. Dat scheelt me 'zo' weer een keer terug komen en ik hoef ook niet meer te onthouden dat ik ook nog naar deze patiënt terug moet. Scheelt duidelijk in mijn werkdruk! Groetjes, Carolien.





  • no-profile-image

    symona

    nou heerlijk als iemand dit je zegt anders blijft het storen. Ik had laatst te horen gekregen van een moeder je bent zo lief, en toen zei ik gelijk de anderen niet dan? Ik schrok van mijn verbasing, ws. niet dus dact ik al. En helaas bevestigde de moeder dit. Jammer he. Maar goed dat we een team zijn dan vullen we elkaar aan in de goede en in de minder goede dingen. groetjes





  • no-profile-image

    Noortje Sprengers

    Hoi Sandra, Wat heerlijk zo'n patiënt! En wat een gelijk heeft ze. Heel herkenbaar!




Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden