Onze afdeling is druk bezig met het behalen van certificaten en keurmerken. Eén daarvan is het keurmerk voor borstvoeding, een samenwerking tussen Unicef en de World Health Organisation.
Dit keurmerk Baby Friendly Hospital is gericht op het geven van borstvoeding in het ziekenhuis en de begeleiding hierbij. Laten we voorop stellen: ik ben erg vóór borstvoeding. Het is immers de beste voeding voor een zuigeling . Maar om überhaupt aan de certificering te mogen deelnemen heeft onze afdeling heel wat werk verricht. Eén van de richtlijnen was dat je geen giften mag aannemen van de kunstvoedingfabrikanten, om commcerciële beïnvloeding te voorkomen. Dat betekende dus dat de kalender van Nutricia van de muur moest. Net als de theedoos die we van een andere fabrikant kregen. Ook de uitjes (bonbons en sieraden maken) die we eens per jaar aangeboden kregen onder de noemer ‘bijscholing en informatieavond voeding’ werden zonder pardon gestopt. In eerste instantie vond ik dat te belachelijk voor woorden.Later ging ik er toch over nadenken. Worden we dan echt zo commericieël beïnvloed? Kinderen die geen borstvoeding krijgen, geven we standaard Nutrilon 1 of hypo-allergeen. En als de kindjes het daar goed op doen, gaan ze met die voeding naar huis. We worden dus niet alleen gesponsord, maar dragen dus ook de naam van de kunstvoedingsfabricant uit. Terwijl apothekers door zorgverzekeraars worden gestraft als zij in zee gaan met de merkfabricanten van medicijnen, geven wij bij ons op de afdeling simpelweg de duurste voeding die er is. En zo ook de luiers en luierdoekjes van Pampers. Als moeders vragen welke fles en speen ze aan kunnen schaffen, verwijzen we al snel naar de Difrax en de Dodie. En hoe zit het met de liters babyolie, badschuim en shampoo van Zwitsal? Die worden -dacht ik- dan wel niet gesponsord, maar als afdeling kiezen wij wel voor deze producten. Mag dat dan wel? Heeft het keurmerk van Baby Friendly Hospital hier niet een heel groot punt? Wat vind jij van de commerciële beïnvloeding bij jou op de afdeling?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account