Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Zorgdossier

Niet de kwaliteit van de zorg, maar de manier waarop je de administratie op orde hebt, lijkt bepalend te zijn.
Zorgdossier

Onze week is ‘goed’ begonnen… Afgelopen maandag om half elf zijn wij binnen het VTT-team bijgepraat over de manier waarop het Zorgkantoor de eisen waaraan ons zorgdossier moet voldoen heeft vertaald.

Binnen Vivent wordt druk gewerkt om te voldoen aan de HKZ-norm, de kwaliteitseisen op het gebied van de thuiszorg. Dat het zorgdossier daar ook aan moet voldoen, is logisch. Maar, weer blijkt dat het specifieke werk van het VTT-team soms heel moeilijk in een adequaat bijgehouden zorgdossier is te ‘persen’.

Neem bijvoorbeeld de palliatieve sedatie. Die wordt opgestart op verzoek van de huisarts in situaties waarin de cliënt nonrefractaire symptomen heeft. De familie heeft tot die tijd alle zorg zelf gedaan, of uitbesteed aan een andere zorgaanbieder dan Vivent. Als die zorgaanbieder dan de indicatie zo aanpast dat de vp-uren aan Vivent worden toegewezen, dan begint de bureaucratie.

Formeel moet de zorg in het dossier dan worden beschreven volgens de NANDA en de PES-structuur (ook wel POK – Probleem, Oorzaak, Kenmerk genoemd). Allereerst moet er natuurlijk gezorgd worden voor een geldig indicatiebesluit, een anamnese moet worden afgenomen, de cliënt moet een zorgovereenkomst tekenen, elk zorgdoel moet worden besproken en geparafeerd worden door de cliënt (of diens partner). O ja, en er moet een afschrift van het protocol palliatieve sedatie in de map zitten.

Als de hele papierwinkel is ingevuld ben je vaak al ruim een uur verder, maar je bent nog niet toe aan de handeling waar je eigenlijk voor kwam. Vervolgens sluit je de pomp aan nadat de huisarts de eerste bolus heeft gegeven. Anderhalve dag later (of soms nog eerder) overlijdt de cliënt. Bij het afsluiten van de zorg past een evaluatiemoment. Daar heeft op dat moment niemand behoefte aan. Vaak is zo’n evaluatie wel relevant na enkele weken. Alleen: dan geldt de indicatie voor de overleden cliënt niet meer en zul je het evalueren van de zorg moeten boeken onder AIV (Advies, Instructie en Voorlichting). 

Wij verzanden met zijn allen in een bureaucratische molen, waarbij het op papier verantwoorden van de zorg veel meer tijd en geld kost dan het daadwerkelijke zorg verlenen. Het genoemde voorbeeld kost veel meer tijd dan feitelijk nodig is. Natuurlijk moet je er de tijd voor nemen om een palliatieve sedatie op te starten. De anamnese is belangrijk, een geldig indicatiebesluit ook. Maar wij laten ons met zijn allen op deze manier ringeloren door bemoeizuchtige regelneven en –nichten die kennelijk denken dat wij niets beters te doen hebben.

En het vervelende is: we worden erop afgerekend. Het voldoen aan de HKZ-norm betekent indirect een betere honorering van de geleverde diensten. Niet de kwaliteit van de zorg, maar de manier waarop je de administratie op orde hebt, lijkt bepalend te zijn. Zoals een van mijn collega’s opmerkte: ‘Het wordt weer hoog tijd dat we met zijn allen naar het Malieveld gaan!’

Wie gaat er mee?

6 reacties

  • no-profile-image

    miesje

    juist

  • no-profile-image

    Gerdi van Dalen

    Ons ziekenhuis is ontstaan uit een fusie van twee ziekenhuizen. Steeds meer afdelingen moeten nu gaan samenwerken. Daarbij lopen we aan tegen de situatie, dat beide locaties een eigen verpleegkundig zorgdossier bijhouden, die bovendien niet meer aan de huidige wensen en ontwikkelingen voldoen. Een werkgroep is nu bezig een nieuw verpleegkundig zorgdossier te ontwikkelen. We willen het ontwerp baseren op een uitgewerkt zorgmodel en classificatiesysteem met theoretische onderbouwing. We hebben daarvoor contact gezocht met de HBO-V-opleiding en willen een aantal ziekenhuizen bezoeken die een goed werkend, praktisch zorgdossier hanteren. We zijn dus op zoek naar een aantal best practices. Is bekend welke ziekenhuizen een dergelijk best practice zorgdossier gebruiken? Graag uw/jullie reactie.

  • no-profile-image

    Jos Kaldenhoven

    Ik ben op zich niet tegen goed gedocumenteerde zorgdossiers, maar wel tegen de - omwille van de afspraken - consequente doorvoering van starre regeltjes bij b.v. spoedzorg of kortdurende zorg. Het zakboek Verpleegkundige Diagnosen van Carpenito past nog wel in mijn tas, maar om bij iedere terminale cliënt een uitgebreid zorgleefplan te gaan maken, terwijl de zorg soms maar enkele dagen duurt, dat gaat mij echt te ver!





  • no-profile-image

    Inge

    Jos, ik herken je verhaal. Ook ik werk bij een thuiszorginstelling die aan de HKZ-norm wil voldoen. Wat je beschrijft is de normale gang van zaken bij ons. Al is het af en toe een beetje vreemd dat je nog langer bij een cliënt bent om handtekeningen te verzamelen dan de daadwerkelijke zorg te verlenen.





  • no-profile-image

    niels

    Ben voor!!!




  • no-profile-image

    Ineke

    Hoi Jos, ik herken je probleem. Heb je een voorstel hoe het wel moet? Dus: hoe kort en goed documenteren, zodat de verleende zorg later nog wel is terug te vinden/evalueerbaar is? Dan ga je met je voorstel naar het HKZ. Daar werken vast ook mensen die wel begrip hebben voor de situatie en hoeft de minister zich er niet mee te bemoeien. Laat hem de grote lijnen (beleid) en laten wij als professionals zelf onze dagelijkse problemen aanpakken. Wie heeft er nou verstand van onze dagelijkse praktijk?? Hij of wij?





Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden