Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

De ideale docent

Dat één van de vele symptomen van een hyper veel drinken is vergeet ik nooit meer. Ik hoor het die docent nog zeggen, dat polydipsie niks met de teletubbies te maken heeft.
De ideale docent

Wat een goede tactiek dacht ik bij mezelf: humor. Humor om de aandacht vast te houden.

En zo probeert iedere docent op zijn manier studenten te prikkelen tot verdere verdieping in de stof. Maar ik vraag me af wat een docent het beste kan doen. En of de docent er wel wat aan kan doen. Zoveel verschillende docenten als er zijn, zoveel verschillende wensen van studenten zijn er ook.

De één wil graag een docent met veel praktijkervaring, terwijl de ander graag een docent wil met kennis van projectvaardigheden. Tsja… het beschrijven van praktijkervaringen in een scriptie is toch niet evidence-based, zou je denken. Maar aan de andere kant kun je ook geen scriptie schrijven als je geen idee hebt hoe iets in de praktijk werkt.

Zij die met veel humor een praktijkervaring kunnen visualiseren en dan ook nog prima kunnen uitleggen hoe je dat het beste op papier zet. De prins op het witte paard bestaat ook niet…toch?

Over welke eigenschappen moet een goede docent volgens jullie beschikken? En is daarbij (veel) praktijkervaring een vereiste? En moeten docenten die lesgeven aan jongerejaars meer praktijkervaring hebben dan docenten die lesgeven aan ouderejaars?

Suzan Senczuk

2 reacties

  • no-profile-image

    Rinda

    Humor,ervaring en doorzettingsvermogen!
    Mijn lerares en latere stagebegeleidster zei tegen mij: "ik ga er voor zorgen dat jij slaagt" en idd, theoretisch ben ik een genie in de praktijk toen nog vaak een wandelende natuurramp, maar ik heb het gered door haar donderpreken maar ook door haar coaching, Magreet Dank je wel!!!!

  • no-profile-image

    Robert-Jan

    Ik denk dat een goede leraar met betrekking tot de verpleegkunde een goed gevulde rugzak aan ervaring moet hebben. Want theorie is in de praktijk echt 10x zo anders. Want wat mij opviel is dat leraren die weinig ervaring hebben je ook minder kunnen leraren. Want een leraar met ervaring steek je toch even wat meer van op dan een leraar met minder ervaring. Dat kun je ook vaak merken aan de manier van lesgeven. Te oude leraren kennen nog de oude methodes van bepaalde praktijkervaringen en die moeten natuurlijk ook up to date worden gehouden. Wat op mijn oude school voor de MBO-v opviel is dat ik allemaal leraren heb gehad die een breed stuk ervaring hebben gehad in de zorg, maar dan in verschillende sectoren binnen de zorg. Soms kon dat als prettig worden ervaren maar soms ook als onprettig. dit omdat ze het lesgeven nog niet onder de knie hadden. En ik vind dat als je les geeft aan jongerejaars dan aan ouderejaars niet zoveel moet uitmaken. Je moet je als leraar aanpassen aan hun niveau en beginsituatie. Want om nu met moeilijke dingen te beginnen bij een jongerejaars die de basale kennis nog niet heeft is niet bepaald handig. Dus het zou eigenlijk niet moeten uitmaken

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden