Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Veel te snel kiezen

Als hbo-v’er heb ik in drie jaar tijd veel keuzes moeten maken. Belangrijke keuzes, waar je lang over moet nadenken. Maar die tijd krijgen we niet.

Kiezen in het belang van de patiënt is één van onze competenties en een onderdeel van onze dagelijkse routine. Maar hoe zit het nou met keuzes maken in het belang van de student?

In de drie jaar dat ik nu hbo-v studeer heb ik al heel wat te kiezen gehad. Het zijn keuzes die ons vormen, die later onze ervaring gedeeltelijk bepalen. Daar heb je naar mijn idee goede begeleiding en voldoende tijd voor nodig.

Ik ben voltijder. Dan ben je niet in dienst van een instelling en loop je dus verschillende stages in allerlei zorggebieden. Ik moest overdreven snel een keuze maken voor mijn differentiatierichting: ik werkte net twee weken in de psychiatrie toen er een keuze gemaakt moest worden in welke richting je wilde differentiëren.

'Dat kan niet!' Was mijn eerste gedachte. 'Nu al?'  Hoe moest ik nu weten in welke tak van de verpleegkundige zorg ik mijn opleiding wilde afmaken na die paar weken stage. De keuzes waren ziekenhuis, psychiatrie of maatschappelijke zorg zoals thuiszorg, consultatiebureau of GGD.

Ik praatte met klasgenoten over de verschillende zorggebieden en ik stelde me op de hoogte van de ins en outs van werken in de verschillende takken van de verpleegkundige zorg. Maar is dat genoeg? Genoeg om een juiste, vrij definitieve keuze te kunnen maken? Naar mijn idee niet.

Om je te ondersteunen bij je keuze worden er bij mij op school enkele colleges aangeboden die informatie verstrekken over werken in de te kiezen zorggebieden. Maar dat is niet genoeg! Die twee colleges en gesprekken met klasgenoten kunnen toch niet te basis zijn van een juiste keuze qua afstudeerrichting?

Uiteindelijk koos ik voor klinische zorg en na een aantal weken werken in het ziekenhuis kwam ik alweer voor de volgende moeilijke keuze te staan: welke afdeling? Wist ik veel of ik cardiologie, neurologie of orthopedie het interessantste vond. Ik had toch pas een paar weken in één specialisme gewerkt!

Hoe kan ik met dit rugzakje aan ervaring een keuze maken voor de laatste fase van de opleiding? Deze ervaring van enkele weken snuffelen...

Gerustgesteld besef ik dat je tijdens het derde jaar nog best mag switchen. Maar dan blijkt dat toch lastiger te zijn dan gedacht. Je moet goede argumenten hebben: waarom dit niet de juiste keuze is en waarom je juist wel geschikt denkt te zijn voor die andere richting.
Nu zijn er wel mogelijkheden voor buitenschools leren en bijbaantjes, maar waar haal ik de tijd vandaan met al die stageopdrachten...

Wat is jullie mening over het tempo waarin we het afdelingsspecialisme en de afstudeerrichting moeten kiezen?

Suzan Senczuk

3 reacties

  • no-profile-image

    Charlotte

    Ik moest ook vrij snel binnen mijn opleiding kiezen voor een differentiatierichting. Ik heb toen gekozen voor de AGZ, iets waar ik nu van terug ben gekomen. Via de examencommissie heb ik het nu voor elkaar gekregen om toch de GGZ in te mogen, gelukkig. Toen ik koos uit de drie differentiatierichtingen had ik geen idee wat ik wilde. Dat is nu tijdens de herkansing van mijn derde stage pas naar voren gekomen. De GGZ dat is wat ik wil. En gelukkig mocht ik nog overstappen.

  • no-profile-image

    Irene van Mastrigt

    Hallo Suzan
    Het volgen van een HBOV-opleiding legt een basis voor de rest van je verpleegkundige carriere.
    Zelf vergelijk ik het met autorijden..je hebt geleerd hoe het moet, hebt achtergrondkennis, maar de echte ervaring komt na de opleiding pas. Je komt hobbels en kuilen tegen in je weg en die vormen je, bepalen de verdere keuzes. Soms kom je op een splising en dan zul je opnieuw moeten kiezen: soms ga je gewoon verder, soms zul je kiezen voor een specialisatieopleiding of uitbreiding van delen van je vak , waardoor je ergens anders als vrpleegkundige aan de slag kan.
    Het kiezen tijdens de opleiding voor differentiatie heeft echter wel als voordeel dat je na je opleiding iets beter klaargestoomd bent voor de praktijk van het werkgebied waar je terecht komt. Zelfs als je acheraf moet concluderen dat je misschien liever een andere differentiatie had gedaan. Het alsnog volgen van een aanvullende studie voor die andere differentiatie is trouwens een mogelijkheid.die je altijd alsnog kunt overwegen.
    Ja...je legt je vroeg vast, maar zorg dat je zoveel mogelijk informatie krijgt voor je keuzemoment, zodat je in ieder geval "verantwoord"kunt afwegen wat, hoe en waarom....een keuze heeft altijd voors en tegens en blijft dus altijd een momentopname van hoe je op dat moment in het leven staat. Verlang niet dat je alles altijd voor 100 % zeker weet. Als je na het kiezen maar wel achter je keuze gaat staan en je ervoor inzet. Anders blijf je twijfelen en dan ik heb zelf ervaren dat dat je functioneren flink dwars kan zitten.
    Succes met het maken van je keuzes...!!!!!
    Irene

  • no-profile-image

    Bram

    Ik denk dat het kiezen voor een diff-richting ook in een ander licht geplaatst kan worden. In die periode ontwikkelt een student een leer- en werkhouding die nodig zijn voor het vak. Ik denk tevens dat het vrij onzinnig is om te stellen dat een diff van twee jaar een grote 'vastlegging' van je toekomst is. Twee jaar is, in het opzicht van je opleiding lang, maar in het licht van een verpleegkundige carriere vrij weinig.
    Met de technieken die je je tijdens het differentiëren eigen maakt ben je later in staat om op andere vlakken hetzelfde te doen. (en waarschijnlijk sneller!)

    Persoonlijk denk ik dat die visie beter past in het competentiegericht leren en dat het 'vastleggend denken' thuishoort in een 'taakgerichte' omgeving, waar de verpleegkunde natuurlijk een flinke erfenis van heeft opgebouwd gedurende diens geschiedenis.

    Je hebt natuurlijk wel een punt als je stelt dat de geringe kennismaking met de velden een probleem is. Hier zijn echter scholen in staat om hulp te bieden, door het aanpassen van stageroosters gedurende de opleiding. Op Saxion Hogescholen is het zo dat studenten voor de diff allemaal de verschillende werkvelden (AGZ, MGZ, GGZ) hebben doorgemaakt voor ze een keuze moeten maken. Het is een utopie om te willen dat studenten volledig op de hoogte zijn van de werkveleden. Dat nastreven lijkt me verspilde moeite en er zal een 'tussenweg' gevonden moeten worden.

    Wellicht is de gemiddelde leeftijd van studenten een groter probleem wat de keuzes betreft.

    Tof trouwens dat je als verpleegkundestudent blogt hier op nursing.nl! (ikzelf doe het op: http://geriatricare.wordpress.com )

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden