Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verpleegkundigen doen het niet voor geld

Hoeveel ruimte heeft de verpleegkundige, tussen de patiënt en de financieel haalbare kaart?

Uiteraard draait het in de gezondheidszorg om de patiënt. Natuurlijk. Ik kom op mijn werk vóór de patiënt. Dus dat die mensen voorrang hebben op verpleegkundigen, is een goede zaak. Mijn ziekenhuis organiseerde ‘Operatie P’, een programma waarbij het allemaal draaide om Patiëntvriendelijkheid. Kwetsbare mensen, op zoek naar een dokter, zuster of zorg, móeten vriendelijke en voorzichtig worden opgevangen.

Ook begrijp ik wel dat zorg en zusters moeten worden betaald. Leidinggevenden kunnen net zo goed niet meer geld tevoorschijn toveren, als ik kan, als mijn dochter straks om spelcomputer, nieuwe fiets én zonvakantie gaat vragen.

Op is op, zo gaat dat met geld. Maar… zo gaat het ook met verpleegkundigen. En ik ben altijd degene geweest die daarover mopperde en schreef. Nu word ik iedere (werk)dag een beetje ouder en wijzer en heb ik besloten het eens van een andere kant te benaderen. Geheel ontmoppert, wil ik eens kijken hoe het voelt om mee te denken met mijn bazen: hoe denken we samen om mij?

Zonder geld kan je geen Wii, mountainbike of Frankrijkreis betalen. Toch kan ik met wat creativiteit en een zelf uitgestippelde route ook een avontuurlijke voetreis inzetten. Met goede gesprekken en fantastische vergezichten, zou mijn dochter (mogelijk) toch best tevreden kunnen zijn over haar moeder-en-leidinggevende.

Daarom wil ik voorstellen aan een ieder die dit leest om hieronder een reactie te plaatsen. Wat heb jij nodig om je werk een beetje leuker te maken? Met welk kosteloos initiatief zou jij je meer gewaardeerd weten? Verpleegkundigen doen het niet voor het geld. Maar waar dan wel voor?

Gerelateerde tags

5 reacties

  • no-profile-image

    Frans

    Ongelooflijk, wat kom ik toch een kul-uitspraken tegen. Natuurlijk is het leuk als je collega's c.q. patiënten waarderende uitspraken laten horen. Maar eerst en voor alles is er je verantwoordelijkheid om goed voor jezelf te zorgen, zoniet dan kun je de rest wel vergeten. Dat kan met een fatsoenlijk salaris. Kijk naar de franse verpleegkundigen die hebben blijkbaar wel het lef om er eens mee te stoppen. Klagen zonder enige actie is laf, maar is blijkbaar het enige wat de nederlandse verpleegkundigen wel goed kunnen....Wanneer ontstaat er weer eens een "witte vloed"?

  • no-profile-image

    ariena

    Wat zijn we weer de gedachte in stand aan het houden deat verpleegkundige zijn een roeping is. Zelfs Florence Nightingale zei al dat een verpleegkundige een goed opgeleid persoon is die naar behoeren daar een salaris voor hoort te krijgen. Ik zit zelf al 25 jaar in het vak en vindt het nog steeds leuk en boeiend maar blijf erbij dat gezien onze verantwoordelijkheid en taak verschuivingen we maar een miserabel salaris krijgen. En wil je naar een wat hogere of uitgebreidere functie binnen de zorg dan lever je helemaal in omdat je geen ORT mee hebt. Dus je wordt gestraft omdat je je binnen je beroep wil ontwikkelen. Ze moesten zich kapot schamen daar in Den Haag en de bonden erbij. In juli 1% erbij hahahaha dat is misschien als t efff mee zit 20 euro per maand. Geen wondeer dat er steeds minder animo is voor de zorg ook al is het een prachtig beroep, maar er moet wel brood op de plank komen.

  • no-profile-image

    tobi badart-damhuis

    nee, zorgverleners doen het voor de zorgvrager..
    wat is er mooier dan iemand te kunnen/mogen helpen ,
    die afhankelijk is van iemand bij zijn dagelijkse behoeftes
    en als je daarbij dan ook nog de lach tevoorschijn kan 'toveren'op het gezicht van de zorgvrager
    of een goed contact/gesprek hebt gehad
    of de steun die je kan geven als een zorgvrager het moeilijk heeft
    dat geeft zoveel voldoening

    als ik bij een zorgvrager binnenkom
    en die is blij mij te zien
    dan voel ik mij voldaan
    en dat is het dankjewel die je ontvangt

    want van de organisatie krijg je helemaal geen goede feedback...

    ze zeggen wel elke keer 'WE hebben't weer gered..'

    maar dat is na dat je je een 'slag in de rondte' hebt gewerkt
    om alles goed te laten verlopen..

    want we kunnen wel erg flexibel zijn en hard werken
    maar dan tot een bepaalde grens..
    dit kan niet steeds maar doorgaan..

    je ziet het vooral dat zorgverleners na een erg drukke periode vaker in de ziektewet belanden..

  • no-profile-image

    Mar

    Voor wat zouden wij het doen?? Wat dacht je van een lach op het gezicht van een client die vaak triest kijkt. Of de mededeling..zuster wat ben je vrolijk, wat leuk dat je er bent.
    Een waardering van collega's naar elkaar toe. Maar ook van leidinggevende naar de werkers op de vloer. dat ze het goed doen.
    Maar ook het bestuur.. die eens een leuke knal aktie bedenken voor de verpleging/verzorging.
    Zij zouden eens een leuke, mooie tekst kunnen schilderen op een raam in bv een ziekenhuis.

    Kortom om een prettige, leuke , gezellige manier gewaardeerd te worden, heb je geen geld nodig!!!

    Paar schouderklopjes en woorden kunnen wonderen verrichten

  • no-profile-image

    Isabelle

    Ik zou het werken in een ziekenhuis een stuk leuker gaan vinden als artsen, verpleegkundigen op gelijk waardige manier zouden behandelen. In plaats van de neerbuigende manier waarop het nu gaat. Ik heb dit namelijk in meerdere ziekenhuizen gemerkt. Ik vraag mij weleens af hoe andere verpleegkundige dit ervaren...

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden