Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Zuster Cruëlla

'Ik hoop niet dat zuster Marian mij komt verzorgen…' Ik wist niet wat ik hoorde toen een oudere patiënte dat in vertrouwen aan mij vertelde.

Iemand niet zo graag mogen of er de hele dag tegenop zien dat een bepaalde verpleegkundige je komt verzorgen: dat zijn bij mij twee verschillende dingen.
De patiënt die nog liever niet verzorgd wordt, dan verzorgd wordt door die ene zuster...

Ik probeerde te achterhalen wat de oorzaak was voor mevrouws uitspraak. Het bleek dat zuster Marian - natuurlijk een gefingeerde naam - tijdens de zorg erg hardhandig met haar omging. Blijkbaar zo erg dat mevrouw echt niet meer door haar verpleegd wilde worden.

Een kwetsbare patiënt. Oud, klein, rollatorafhankelijk en vooral niet dementerend! Ze krijgt zorg, daar moet ze maar blij mee zijn. Daarbij kan ze ook niet eens haar voorkeur aangeven qua zuster.
OK, voorkeur aangeven hoeft ook niet per se, vind ik. Maar dit is toch het andere uiterste! Dit kán toch niet!

Wat moet ik hiermee als verpleegkundig groentje, dacht ik. Moet ik dit melden bij de leiding? Want ik kan toch niet net doen alsof ik van niks weet. Of kan ik het beter gelijk met collega Marian oppakken en haar confronteren?

Ik voel me nu echt een leerling. Een leerling die nog niet goed weet om te gaan met dit soort situaties. Stel je voor dat ze er achterkomt dat ik het heb gemeld bij de leiding. Dat is geen prettig idee... En natuurlijk word ik daar later op afgerekend. Als leerling ben je nu eenmaal afhankelijk van anderen in het team, niet alleen voor je beoordeling maar ook voor je werkplezier en de mate waarin zij bereid zijn jou te helpen.

Zuster Marian direct aanspreken dan maar? Oei, dat lijkt me al helemaal ongemakkelijk. Zie je het al voor je… ik als leerling die een gediplomeerde moet aanspreken op haar gedrag. Ze ziet me aankomen… Nee, daar ben ik nog te onzeker voor.

Na lang wikken en wegen en met wat argumenten op een rijtje ben ik toch naar de leiding gestapt en ben blij dat ik dat gedaan heb.

Hoe zou jij reageren in zo’n situatie? Zou jij recht op de collega afstappen of naar de leiding gaan? Heb jij dit wel eens meegemaakt?

Suzan Senczuk

Gerelateerde tags

12 reacties

  • no-profile-image

    jolies

    mijn ervaring is dat je het altijd bespreekbaar moet maken ook al ben ik gediplmeerd verlpleegkundige en loop ik hal heeel wat jaren mee, het overkomt mij ook dat iemand klaagt over een collega, of over mij bij navraag blijkt dan regelmatig dat de klient het over iedereen zegt of tegen iedereen het zegt
    wel denk dat het als stagiere best moeilijk is, maar bespreek het met iemand waar je goed mee op kunt schieten ook dit is een leerproces.

  • no-profile-image

    Rem

    "Als we allemaal zo reageren wordt de leiding overspoeld...", dat lijkt mij ernstig overdreven, dan zou er sprake zijn van een vreselijk functionerend team! Als student ben je toch een beetje een buitenstaander, die na verloop van tijd weer weg is. Natuurlijk is het beter als een collega rechtstreeks dit met de andere collega bespreekt, maar als student ben je geen echte collega. Je stage is een tijd waarin je qua opleiding afhankelijk bent van die tijdelijk 'collega's'. Als die hardhandige collega niet eens in de gaten heeft hoe ze een patient behandeld, kun je ook je bedenkingen hebben bij hoe ze met jou als student omgaat, wanneer je haar feedback geeft over haar functioneren...

  • no-profile-image

    mirjam

    Ook al ben je leerling, je mag toch hierover met je collega praten. jammer dat je bang bent voor je beoordeling. Kijk, als je het op een rustige manier aanpakt en misschien zelfs aangeeft dat je het een rot gesprek vind zal er niemand boos reageren. Zoals anderen ook al zeiden, aan elk verhaal zitten twee kanten. Ik heb het zelf meegemaakt dat iemand over me klaagde maar dat de waarheid iets anders in elkaar zat.
    Praat erover met je collega zonder haar aan te vallen.
    Sterkte ermee.

  • no-profile-image

    Annemieke

    het beste is om de cliente door te verwijzen naar je collega. Geef aan dat het beter is om dit bespreekbaar te maken, want vaak blijkt het allemaal mee te vallen en ervaart je collega dit niet op die manier.
    En als leerling kun je altijd naar de leiding voor vragen opmerkingen en/ of hulp, voel je niet bezwaart en vul geen gedachten voor je collega's in.
    Laat je collega's hun eigen reacie geven.

  • no-profile-image

    anitram

    Als we allemaal zo reageren wordt de leiding overspoeld en binnen het team is geen onderling vertrouwen. Het is geen "team".
    Eerst bij de patiënt doorvragen; wat is er gebeurd, wat was de situatie, hoe heeft de patiënt zelf gereageerd op de collega, enz, enz. Misschien test deze patiënt jou uit of heeft zij een persoonlijkheidsprobleem waardoor zij personen tegen elkaar uitspeelt. Dan na dit gesprek ALTIJD de collega inlichten over je gesprek met de patiënt.
    Als je merkt dat deze collega op een of andere manier niet goed met patiënten omgaat en niet wil veranderen (niets doet met jouw feedback)dan ga je nogmaals in gesprek: "Of je past je werkwijze nu aan of ik meld dit aan de leiding". Dan heb je alles gedaan wat binnen jouw mogelijkheden ligt om dit binnen het team te regelen. Pas daarna ga je, als er niks veranderd, met je verhaal naar de leiding. Ik verwacht binnen het team juist ook van nieuwe collega's een dergelijke collegiale toetsing. Dat houd ons scherp. Bovendien als een patiënt iets over mij te mopperen heeft geeft het mij de kans dit met die patiënt zelf recht te zetten zonder dat ik "op het matje" moet komen bij de leiding voor iets waar ik niks van af weet. En kan iemand niet met feedback omgaan dan praat je daarover verder. Je bouwt een team met elkaar; dat doet niet de leiding vanuit en kantoortje.

  • no-profile-image

    wilma de Jonge

    Het geven van feedback is niet het makkelijkste, zelfs al ken je alle regels van het feedback geven op de juiste toon en manier. Toch vindt ik dat je het altijd met de persoon in kwestie moet gaan bespreken. Stel je voor dat iemand iets negatiefs over jou verteld en die persoon gaat naar je leidinggevende. Zou jij je niet vreselijk naar voelen...? Als leerling is het niet makkelijk om feedback te geven aan een gediplomeerde maar je kan wel met bijvoorbeeld je werkbegeleider bespreken hoe je dit op een juiste manier bespreekbaar maakt met die persoon en dat dan ook weer evalueert.
    En ja... ook ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen.

  • no-profile-image

    Nel

    Regelmatig maak ik dergelijke situaties mee. Ik ga er niet mee naar de leiding en spreek mijn collega er ook niet op aan. Ik ga er wel over in gesprek. Wat is er precies gebeurd? Had u anders kunnen handelen? Hoe zou u willen dat het een volgende keer ging en wat wil u een volgende keer zeggen als u niet door haar verzorgd wil worden? Denkt u dat u dat gaat lukken, of heb u daarbij ondersteuning nodig?
    Mw is niet dementerend, wat niet wil zeggen dat haar persoonlijkheid me zou kunnen spelen.

  • no-profile-image

    Marthy

    Het is belangrijk te beseffen dat ieder verhaal meerdere kanten heeft en het altijd een kwestie van perceptie is. Je bent er niet bij geweest en is het moeilijk oordelen over interacties tussen mensen. Dat vertel ik altijd als mensen over collega's "klagen", naast begrip, omdat je overgeleverd bent en daarin niet alleen dat kan krijgen wat jij wil , maar dat je je voor kunt stellen dat het rot voelt en je dit vervelend vindt voor degene die het aan gaat. Ik geef daarbij de tip ze zelf aan te spreken. Tenslotte gaat het de desbetreffende verpleegkundige aan. Patienten zijn tenslotte niet onmondig en hebben ook een eigenverantwoordelijkheid in deze. Dan plaats je het daar waar het hoort . Namelijk tussen hen die het aangaat.

  • no-profile-image

    Ria

    Voor het zelfde geld is Marian erg blij met je feedabck. Als ik via een collega hoor dat een actie of gesprek van mij verkeerd gevallen is - kan ik dat bespreken met betreffende client. Zponder feed back kan ik dat niet. Gelukkig kunnen we elkaar in ons team wel goed feedback geven. Wel belangrijk is, HOE je het tegen iemand zegt. Voor het zelfde geld wordt feedback van jouw als leerling JUIST gewaardeerd! Leerlingen zijn ook degenen die ingesleten zaken signaleert, terwijl ed 'oude rotten" dat niet meer zien - omdat ze er aan gewend zijn

  • no-profile-image

    Ria

    Voor het zelfde geld is Marian erg blij met je feedabck. Als ik via een collega hoor dat een actie of gesprek van mij verkeerd gevallen is - kan ik dat bespreken met betreffende client. Zponder feed back kan ik dat niet. Gelukkig kunnen we elkaar in ons team wel goed feedback geven. Wel belangrijk is, HOE je het tegen iemand zegt. Voor het zelfde geld wordt feedback van jouw als leerling JUIST gewaardeerd! Leerlingen zijn ook degenen die ingesleten zaken signaleert, terwijl ed 'oude rotten" dat niet meer zien - omdat ze er aan gewend zijn

  • no-profile-image

    katia

    Een groentje zijn. En schrikken van de realiteit van hoe er met mensen wordt omgegaan in de zorg. Dat is mij ook overkomen. Alles moet snel snel. En als je het anders doet krijg je wel heel fijne reacties van de patiënten, maar het kost wel net wat meer tijd. Die hardhandige zuster cruella was vast en zeker niet te traag.
    Natuurlijk, patiënten moeten hun mond open trekken, maar dat is niet altijd even gemakkelijk als je ziek bent en je beroerd voelt. En wordt er dan dus alleen rekening gehouden met een mondige patiënt?

  • no-profile-image

    Noortje Sprengers

    Ik heb zo'n zelfde situatie meegemaakt, was toen ook nog leerling. Ik heb vooral een beroep gedaan op de volwassenheid van de patiënt in kwestie; spreek het uit tegen diegene waar je een 'probleem' mee hebt, en haar daar wat handvaten in gegeven. Wij als plegen denken heel oplossingsgericht en je wilt natuurlijk het beste voor de patiënt, maar vergeet ook niet dat deze mensen volwassen zijn en ook voor zichzelf moeten opkomen.
    En dat voor jezelf opkomen is misschien wel het lastigste wat er is... maar je moet je ook bedenken dat je het verhaal maar van één kant hoort en tenslotte: je was er niet bij. Ik beschuldig niemand van liegen, begrijp me niet verkeerd, maar we moeten ook niet te soft worden.
    Jammer dat je niet beschrijft wat je actie naar de leiding uiteindelijk heeft opgeleverd, daar ben ik dan wel erg benieuwd naar...?

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden