Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Het roddelsyndroom

'Heb je het al gehoord over Annemarie?' Roddelen, het komt veel voor op een afdeling. Waar mensen werken wordt gekletst, dat is nu eenmaal zo. Maar het kan wel heel vervelend zijn.

Zo hoorde ik een verhaal van een klasgenoot over het geroddel op haar stageafdeling. Er was sprake van groepsvorming en dat liep zo erg uit de hand dat er echt ruzie ontstond onder de personeelsleden. Er gingen zelfs geruchten dat een collega zwanger was, terwijl dat helemaal niet waar was. Een pijnlijke situatie. Op die manier ga je toch niet met plezier naar je werk, lijkt me. Want huilende collega’s en kwade gezichten op een verpleegafdeling, dat is niet bevorderlijk voor de werksfeer.

Maar ja, de vraag is: wat doe je eraan? Misschien een idee om de Roos van Leary er eens op los te laten als de samenwerking en de sfeer niet zo positief is. Het is een model dat patronen van gedragsbeïnvloeding blootlegt. Maar wiens taak is het dan in zo’n geval het heft in handen te nemen? De manager, de teamleider of is het beter om het motto 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf' te hanteren?

Heb jij op je stageafdeling wel eens zo’n vervelende situatie meegemaakt en was je er zelf bij betrokken? Wat heb je eraan gedaan?

Suzan Senczuk

Gerelateerde tags

9 reacties

  • no-profile-image

    lady_mjfa

    Ik snap heel goed dat roddelen "not done" is maar er bestaan ook afdelingen waar bizzare situaties zijn waar je niets op in te brengen hebt en het enige wat je kan doen om je hart te luchten is erover praten met collega's die er hetzelfde over denken maar er ook niets aan kunnen veranderen. Het is niet altijd zo maar soms zijn dingen niet zo zwart wit.

  • no-profile-image

    Hanna

    Wij zijn twee jaar geleden begonnen met regelamtige teambuildingsdagen - niet dat we een echt slecht team waren... maar toch. De Zoco's hadden dit concept beleeft in een of ander bijscholing en wilden ons dit ook gunnen. Iedere avond heeft een andere invalshoek en uiteindelijk gaat het er om een gezamenlijke basis te vinden waaruit we de zorg op de afdeling als team leveren. Wat zien we allemaal hetzelfde, waar hebben we allemaal behoefte aan, wat denken we allemaal dat verbeterd zou kunnen worden, etc. Gevolg is, dat het team erg hecht is geworden en patienten regelamtig terugkoppelen hoe prettig het team aanvoelt en hoe enthousiast we te werk gaan. De volgende teambuilding is over een maand, ik ben al weer erg benieuwd wat we er van maken.
    Een ander project dat we gestart zijn is "intervisie", iedere collega ontmoet in een kleinere groep om situaties uit het werk te bespreken. Er zijn altijd moelijke situaties waar je input van anderen zou willen hebben. Of juist dingen waar je tegen aan loopt en wilt bedenken hoe het misschien ook anders kan. Deze setting biedt er toch andere mogelijkheden voor, dan wat we normaal doen door het even met een collega te bespreken. Vanuit de intervisie wordt er toch veel eerder actie op iets ondernomen.

  • no-profile-image

    Rob

    Op zich ben ik niet tegen het bespreken van gedrag van een collega met een andere collega. Als dit maar een functie heeft. Het kan best zijn dat je twijfelt aan je eigen kijk er op en dat je wil weten hoe een ander er over denkt. Zolang de volgende stap maar is dat je hier mee naar de collega gaat waar het over gaat! Anders blijft het onbesproken en juist openheid is belangrijk vind ik.
    Zo heb ik mij laatst vreselijk geërgerd tijdens de laatste teamvergadering, waar 2 collega's een zeer dominante rol hadden. Ze waren telkens aan het woord en leken alle beslissingen alleen te willen maken zonder te peilen wat anderen daarvan vinden. Dit heb ik besproken met een andere collega en wil dit graag naar ze terugkoppelen (wat natuurlijk niet makkelijk is maar wel noodzakelijk).

  • no-profile-image

    Ellen

    Er was eens een Rabbi die aan iemand de kwaadaardigheid van roddel niet uit kon leggen, omdat het allemaal zo onschuldig en controleerbaar lijkt.
    Hij gaf de persoon opdracht om voor elke voordeur van een persoon waarover geroddeld was een paar kippenveren neer te leggen. Toen de persoon meldde dit te hebben gedaan, vroeg de Rabbi al deze veren weer op te gaan halen...................
    Roddel is kwaadaardig, je hebt er geen controle over en wanneer iemand mij iets over een ander wil gaan vertellen onder het motto: niet verder vertellen,hoor, dan wil ik het niet eens horen. Immers, als iemand wil dat ik iets weet, dan komt hij/zij me dat zelf wel vertellen en als hij/zij wil dat anderen het weten, dan vertelt hij/zij dat zelf wel door.
    Iedereen die het nodig heeft om altijd weer over anderen te kleppen moet zich eens af gaan vragen waar die drive vandaan komt.Want afgezien van het feit, dat het onvolwassen en onbehoorlijk is, geeft het toch aan dat je populair wilt zijn op kosten van anderen. Dat is zo beneden peil.
    Om dat vast te stellen hebben we geen Roos van Leary nodig, maar; inzicht, fatsoen en collegialiteit.

  • no-profile-image

    Peter Diederich

    Roddelen is kwaadspreken over iemand anders, en dat is op zich al een negatief houding tegen over je collega’s en dit soort houdingen op een afdeling werkt niet prettig en sfeervol, en ja natuurlijk mag je een bepaalde mening over het functioneren van je collega hebben maar dit mag niet iets persoonlijks hebben. Roddelen zet namelijk iets over jezelf. En niet over degene over wie je aan het roddelen bent. Maar dat is mijn mening over Roddelen.

  • no-profile-image

    Rinda

    Roddelen is walgelijk, je collega's ook al zijn ze nog leerling, het zijn collega's.

    Roddelen is veelal een methode om ongenoegens te uiten over een en ander, veela het wel of niet handelen van een collega(bij ons zelfs over de tl)schunnig vind ik het, je uit toch je kritiek rechtstreeks naar de ander toe op een rustige manier!? Denk ik dan, ik vind het ook niet kunnen, over mij gingen ook de nodige roddels rond mij kan het niet zoveel schelen, als het te gek wordt dan meld ik ff de waarheid, schijnbaar durven mensen nog steeds niet rechtstreeks te vragen hoe het werkelijk zit!

  • no-profile-image

    Ellen

    Door roddel kun je iemands leven kapot maken en achteraf beweren dat je het niet zo hebt bedoeld, is volledig ernaast.Ik zou tegen roddelende mensen willen zeggen: word volwassen! Als je iets wilt vertellen wat de persoon in kwestie niet mag horen, vertel het dan vooral niet. En waarom zou je het doen,vertel iets over jezelf of zwijg gewoon. En degene die roddel aan wil horen heeft er wel degelijk deel aan, staat het toe.Korte metten met dergelijke onzin.Praat mét en niet over elkaar.

  • no-profile-image

    kaatje

    Wat is nou eigenlijk roddelen? Is dat de waarheid over iemand zeggen terwijl degene er niet bij is of zijn het meer, vezinsels over een ander uitspreken als die er niet bij is? Roddelen komt van twee kanten, het aanhoren van roddels maakt dat het geroddel in stand gehouden wordt. Maar ja ik denk vooral dat als je de wereld wil verbeteren, je bij je zelf moet beginnen. Dus niet roddelen en ook niet de roddels aanhoren.
    Ik wens iedereen in de zorg een fijne'roddelvrije' tijd toe.

    Groetjes,
    Kaatje

  • no-profile-image

    Kim

    Ik heb ook verschillende stageafdelingen gehad, waar ontzettend veel geroddeld werd. Zo heb ik deel genomen aan een leerplaatstraject in een ziekenhuis. Twintig weken lang, een afschuwelijke tijd!
    Het vaste personeel roddelde (in negatieve zin) over de leerlingen. Als ik er aan terug denk, word ik hier nog steeds kwaad om. Ik heb me echt rot gevoeld deze periode. Als stagiaire heb je het soms al niet zo gemakkelijk en dan gebeuren er zulke dingen.
    Je bent in mijn als leerling niets minder dan een vaste medewerker.

    Ik vind ook dat hier aandacht aan besteed moet worden. Roddels zijn vaak vermoedens en die vermoedens hoeven niet waar te zijn. Vaak bevooroordeel je iemand hiermee.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden