Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Hoe onthoud ik alles?

Een verpleegkundige is een formidabel wezen, al zeg ik het zelf.

Verpleegkundigen moeten van alles altijd heel veel weten. Zij spreken de taal van de hoog geschoolde medicus, observeren lichaamsscharnieren als fysiotherapeuten en adviseren diëtistisch over voeding. Nee, wij doen het niet evengoed of  beter, maar we doen het wel fantastisch. Dat is het fijne van mijn beroep. De veelzijdigheid en uitdaging. Nooit een dag hetzelfde, zelfs niet een dag hetzelfde beroep.

Een groot nadeel van al die veelzijdigheid ís soms de uitdaging. Want wat moet je allemaal wel niet weten in ons vak? Bij welke temp je een arts moet waarschuwen en waarvoor en dat dat niet nodig is bij dezelfde temperatuur na een bronchoscopie. Na hoeveel dagen je een urinecatheter moet vervangen. Mag je eigenlijk een maagsonde inbrengen bij een comateuze patiënt? Mag je twee zetpillen achter elkaar geven? Wat was ook alweer het faxnummer van de apotheek? Zijn deze intraveneuzen verenigbaar? Over welke heup draai je een patiënt na een Total-hip?

Als fulltimer wist ik de meeste van bovenstaande vragen te beantwoorden. En ik wist waar ook alweer het glijzeil of de haarwasbak stond. Tegenwoordig wordt het moeilijker. Misschien is het leeftijd, moederlijke vermoeidheid of gewoon het niet onderhouden van mijn kennis door vele dagen vrij. Ach, ik had dit ook al, toen ik net met dit beroep begon. Als pleeg zie je soms door alle wijzigingen het beleid niet meer.

Nu had ik iets bedacht: een werkgroep met bezielde mensen die helpen meedenken: hoe houden wij de informatie allemaal voorin ons hoofd? Zodat we erover kunnen beschikken, wanneer dat nodig is. Om steeds terugkerende frustraties te verhelpen. Want iederéén zou nu toch eens moeten weten dat je een zuurstofslang elke 24 uur dient te vervangen en je catheterzakken moet legen voor het eind van je dienst?!

Gerelateerde tags

3 reacties

  • no-profile-image

    JW17

    Een goede verpleegkundige weet misschien wel veel, of moet misschien veel weten. Maar belangrijker vind ik 'weten wat je niet weet'. Dat waar je over twijfelt of niet weet, moet je opzoeken en/of navragen bij een collega. Het is veel erger overtuigd te zijn dat je iets weet wat verkeerd blijkt te zijn en daardoor bijvoorbeeld schade aan de patiënt toebrengt...

  • no-profile-image

    Joyce

    Een patiënt vroeg me gisteravond welke medicijnen ik hem gaf. Ik noemde de namen van de zojuist verstrekte medicatie. Daarna testte hij me nog even door te vragen waarvoor ze waren. Om vervolgens te zeggen: jullie moeten wel veel weten hè.
    Ja wij moeten inderdaad veel weten. Maar gelukkig hoeft niet alles in ons hoofd te zitten, maar kunnen we ook heel veel opzoeken. En hebben we de fysiotherapeut(e), de diëtist(e), de arts, de apotheker of een collega waar we het aan kunnen vragen.
    Het navragen levert mij meteen kennis op, die ik een volgende keer kan gebruiken. Ik heb ook een boekje in mijn zak zitten waar ik bepaalde dingen in op schrijf, omdat ze niet zo vaak voorkomen dat ik het kan onthouden.

  • no-profile-image

    Danielle

    Wat geweldig omschreven weer! Lees altijd met veel plezier je blogs, en ben het nu ook weer helemaal met je eens!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden